Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garmin versus TomTom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Garmin versus TomTom

    Tot hiertoe had ik steeds een TomTom maar ik ben eigenlijk niet tevreden over de bouwkwaliteit. Laatst had ik een probleem met het USB-stekkertje dat los is gekomen van de print (ondanks wat ik normaal gebruik noem), omdat je voor het updaten en voor TMC niet hetzelfde kabeltje kunt gebruiken moet je die dus telkens versteken...

    Ik heb het van "horen zeggen" maar eens je een TomTom zou gehad hebben zou je niet kunnen wennen aan een Garmin.
    Maar is dit zo ?
    Iemand ervaring met beide merken ? Wat zijn eigenlijk de essentiële verschillen (als die er al zijn) ?
    Bepaalde toestellen die aanbevolen kunnen worden ?

    Graag jullie meningen !
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

  • #2
    Re: Garmin versus TomTom

    Geen ervaring met TomTom. Wel met Garmin nl. de SP2610 en de GPSmap60c.
    Last edited by Guest17; 20 september 2015, 19:52.

    Comment


    • #3
      Re: Garmin versus TomTom

      Ik verkoop die dingen nu reeds 15 jaar...
      En hier is inderdaad wel wat over te vertellen..
      Als ik de verkopers in men shops hoor spreken dan is er duidelijk een voorkeur voor Garmin.. (ik heb er ook ene)
      reden : zouden stabieler en juister werken (met een afwijking van enkel 100m door Amerikaanse overheid).
      tot 13 satelieten (ondertussen al meer denk ik) tegelijk dus iets sneller terug in contact met minstens 3 voor plaatsbepaling.
      Gratis LM lifetime maps.. en als je het juiste model neemt ook nog eens tmc (traffic 4 free)

      Neem je dit bij tomtom dat heb je het volgende voor..
      je moet bij de meeste modellen een abonnement nemen voor de "life" functie daar waar je "traffic" in zit en andere opties zoals groen rijden ed... (zo continue mogelijk zonder teveel afremmen om zoveel mogelijk benzine te sparen,, vluchtheuvels etc.. inbegrepen).. Lifetime maps heben ze ook maar als ik de pannes zie binnen komen is het opvallend meer tomtom die binnen komt dan garmin...(dit hangt natuurlijk ook af van hoeveel je er verkoopt natuurlijk)..
      als de traffic 4 free is bij tomtom heb je je smartphone nodig met een 3g/4g/... verbinding... je connect met bluetooth met je gps en je traffic werkt...(maar je 3g/4g draait op volle toeren "tinternet")
      In het andere geval (met life) zit er een simkaart ingebouwd in je toestel die eigenlijk werkt over de gsm masten en kijkt naar de beweging van alle gps met simkaart over hun gecreerde netwerk bewegen die simkaarten niet van mast naar mast heb je een file...(beetje als flitsverklikkers van coyote, hoe meer er op de baan zijn, hoe beter het werkt)
      De invals hoek van beide merken is anders..

      Garmin is een professionele firma (boten , vliegtuigen etc...) die op de markt is gekomen met een gps voor particulieren... ettelijke jaren geleden maar met tonnen ervaring...
      Tomtom is op de markt gekomen met een gps voor particulieren....

      Mijn moto is simpel als er in een vliegtuig tomtom zit stap ik niet op..

      Maar toch merk je dat tomtom een mooie strategie heeft uitgewerkt en verkopen ze als zoete broodjes...
      en merk je dat (zelfs in jou berichtje hierboven merk je hoe garmin overkomt bij het grote publiek..)

      De verschillen in gebruik zijn belachelijk klein... je hebt een main screen (hebben ze beide) en max 10 tegels waar je op kan klikken (hebben ze beide).. zelfs mio heeft dat

      Ziet hun scherm er iets anders uit.. je dat klopt maar dit zijn absoluut geen moeilijke dingen hoor.
      adres ingeven en je kan de baan op..

      PS ZET NOOIT JE EIGEN ADRES ALS "THUIS" maar dichtstbijzijnde politiekantoor, als hij gestolen zou zijn op vakantie...... tis maar een tip he

      Comment


      • #4
        Re: Garmin versus TomTom

        Oeps, verwijderd.
        Last edited by Guest17; 20 september 2015, 19:53.

        Comment


        • #5
          Re: Garmin versus TomTom

          Bedankt al voor de reacties!
          (met goede tip voor "thuis", had ik nog zo niet aan gedacht maar is al te waar!)

          Ik heb nu de Start 60 (TomTom) met (optionele) TMC ontvanger. Op zich doet dit wat ik ver van verlang.
          Ik wil wel steeds de actuele snelheid kunnen zien én verwittigd worden als ik te snel rij...

          Ik dacht aan het model van Nuvi 66LMT van Garmin. Is dit een goede keuze ?
          Of raad je me een ander model aan ? (liefst 5" of 6"-scherm, kwestie van zonder bril ook e.e.a. te kunnen aflezen)
          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

          Comment


          • #6
            Re: Garmin versus TomTom

            Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
            Bedankt al voor de reacties!
            (met goede tip voor "thuis", had ik nog zo niet aan gedacht maar is al te waar!)

            Ik heb nu de Start 60 (TomTom) met (optionele) TMC ontvanger. Op zich doet dit wat ik ver van verlang.
            Ik wil wel steeds de actuele snelheid kunnen zien én verwittigd worden als ik te snel rij...

            Ik dacht aan het model van Nuvi 66LMT van Garmin. Is dit een goede keuze ?
            Of raad je me een ander model aan ? (liefst 5" of 6"-scherm, kwestie van zonder bril ook e.e.a. te kunnen aflezen)
            De Garmin Nuvi 66LMT is eol en is net vervangen door de Nuvi 67LMT

            Je zal waarschijnlijk de 66 nog wel vinden maar is inderdaad een goede keuze mijns insziens..

            nuvi 67 LMT

            Meegeleverde kaart Centraal Europa
            Aantal landen 22
            Map Update Ja, gratis levenslang
            Afmetingen scherm 6 inch
            TMC Ja,
            geïntegreerd Live Services : gratis levenslang
            Mobiele flitspalen neen
            Vaste flitspalen ja
            Rijbaanbegeleiding
            Snelheidswaarschuwing
            Voetgangersmodus
            Type kaart Navtech (heel goede kaarten)

            aanrader..

            mvg
            Bert

            ps als je aan het aflezen/kijken bent tijdens het rijden ben je fout bezig... hehe... naar een gps luister je meestal ipv te kijken tenzij je hem aan het instellen bent..

            Comment


            • #7
              Re: Garmin versus TomTom

              Zie nu ook op de site van Garmin zowel de 67 als de 68 LMT.
              Die 68 zou ook "foursquare" hebben, ik vind echter niet wat dat precies is...

              Ook niet erg duidelijk is welke kaarten er bij geleverd zijn, ik neem aan dat het standaard heel Europa (op huisnr-niveau) is ?
              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

              Comment


              • #8
                Re: Garmin versus TomTom

                In de praktijk is mijn smartphone met google maps navigatie de handigste oplossing. Google lijkt mij het best van al op de hoogte van de actuele verkeerssituatie en speelt daarop in, terwijl je bij ingebouwde of andere stand-alone systemen eerder aangewezen bent op TMC. Met TMC heb ik slechte ervaring in die zin dat ik meestal pas te weten kom dat er ergens file is op het moment dat ik er al in sta... :-(

                Bij mijn ingebouwde VW-gps erger ik mij te pletter aan het constante "indien mogelijk omkeren" omdat ik voor een andere weg heb gekozen en de gps er lang over doet om te snappen waar ik heen wil. Zo reed ik gisteren nog van regio Dendermonde naar huis en wilde ik via de E17 rijden in plaats van langs de kleinere wegen. Tot op 500m van de oprit heeft mevrouw mij proberen te overtuigen om terug te keren...
                Google Maps op de smartphone schijnt veel sneller te begrijpen dat ik een alternatieve route wil nemen wanneer ik afwijk van de voorgestelde weg.

                Mij lijkt het ideaal als ze een tablet in het dashboard zouden integreren waarop je de dingen zelf kan installeren zoals je dat op een smartphone doet. Dan kan je offline navigeren als je geen data wil verbruiken, en "online" navigeren als je verbinding maakt met je smartphone. Maar de auto-industrie zal wellicht niet snel geneigd zijn om een open systeem aan te bieden, aangezien daar na verkoop geen geld meer aan te verdienen valt. TomTom is die weg al een stukje ingeslagen, zoals Bert aangeeft.

                Kwestie van verschil tussen garmin en tomtom vind ik dat er niets noemenswaardigs is om voor het ene of het andere te kiezen. Ik heb beide al gebruikt en beide waren eindeloos veel beter dan de meeste ingebouwde systemen qua route-opties en snelheid van herberekenen. Alleen de gps fix kan wat langer duren, zeker als je een verwarmbare of warmtewerende voorruit hebt. Een dakantenne heeft daar uiteraard geen last van.

                Op het vlak van sport-gps is er ook al enkele jaren een klein oorlogje aan de gang. Op mijn fiets heb ik polar en garmin gehad en garmin is veruit de beste. Voor het lopen gebruik ik een garmin horloge en die is dan weer traag om de satellietverbinding te maken. De borstbanden voor hartslagmeting zijn bij garmin ook een pak minder goed dan die van polar, maar gelukkig kan je op de oude polar banden de transmitters van garmin ook vastklikken
                Zo is het altijd wel iets...
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Garmin versus TomTom

                  Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                  Die 68 zou ook "foursquare" hebben, ik vind echter niet wat dat precies is...
                  Is een smartphone applicatie van oorsprong.
                  Waarschijnlijk zal die gps de gegevens van foursquare ophalen om meer info te geven over points of interest in je buurt.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Garmin versus TomTom

                    Ik zou de aangehaalde problemen toch niet verwachten bij VW.
                    Last edited by Guest17; 20 september 2015, 19:53.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Garmin versus TomTom

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Ik zou de door jou aangehaalde problemen toch niet verwachten bij VW.
                      Ik ook niet.
                      Als ik regio Brussel of Antwerpen moet hebben, zet ik meteen google maps aan op mijn telefoon. Die hangt toch net naast het gps-scherm dus het maakt niet eens zoveel uit. Mijn werkgever zal misschien eens klagen over de telefoonrekening als ik dit in het buitenland begin te doen...
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Garmin versus TomTom

                        Ik heb een aantal jaren een TT one XL gehad. Na een tijdje nieuwe kaarten gekocht (€80). Niet lang daarna andere problemen, TMC werkte meer niet dan wel. Contact met TT support was een lachertje en de TT is verder nooit meer in orde gekomen. Ik heb ook nog een tijdje Garmin XT op een oude Windows mobile 6.5 smartphone gebruikt. Steeds met OSM kaarten voor Europa, UAE, Australie.
                        Een tijd geleden kocht ik dan een Nuvi 2597LMT. Die werkt zeer goed en krijgt zelfs een lock op de sats in de garage (veel beton in huis). Snelheid op de meeste wegen klopt en herberekenen gaat vlot.
                        De interface is gebruiksvriendelijk en eigenlijk weinig verschil met de TT.

                        Grootste voordeel van de Garmin is dat ik voor vakantiegebruik gewoon een kaart van OSM (openstreetmap) kan downloaden en op het extra SD kaartje zetten en dus geen kaarten moet kopen.

                        Als ik de keuze heb tussen TT en Garmin dan is dat eigenlijk een no-brainer. Ik ben misschien wat bevooroordeeld maar na de problemen met de, weliswaar oude, TT en het vlotte gebruik en ervaring met een GPS12XL, Colorado 300 en nu Oregon 600 handgps geniet Garmin toch mijn voorkeur.

                        PS: @Bert Janssen, 100m miswijzing heb ik NOOIT ervaren, zelfs niet toen er nog SA was. Nauwkeurigheid is geen issue, gelijk welk merk je kiest.
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #13
                          Re: Garmin versus TomTom

                          Ik heb een ingebouwde GPS met enkel TMC info.
                          Waardeloos in België. Enkel de files op autostrade of echt grote wegen worden aangeduid, en dan nog meestal veel te laat.

                          Als ik in filegevoelig gebied onderweg ben, dan gebruik ik de waze app op mijn GSM. Die is veel nauwkeuriger in het detecteren van files.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Garmin versus TomTom

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Als ik in filegevoelig gebied onderweg ben, dan gebruik ik de waze app op mijn GSM. Die is veel nauwkeuriger in het detecteren van files.
                            Blijkbaar ben ik niet de enige met klachten over ingebouwde systemen...
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Garmin versus TomTom

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                              Blijkbaar ben ik niet de enige met klachten over ingebouwde systemen...
                              Nee hoor.
                              Die ingebouwde wordt gebruikt als Back-up GPS.
                              'k Heb bijna altijd nog de Nüvi 2595 mee aan boord. Die wordt een paar keer per jaar geüpdatet en heeft dus de nieuwste kaarten.
                              Ik neem die mee naar huis om mijn trip voor te bereiden.
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment

                              Working...
                              X