Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies nodig rond compact

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies nodig rond compact

    Hallo iedereen,

    zoals de meeste leden start men waarschijnlijk op deze manier: ik heb een vraag rond welk toestel...
    Ik doe dus niet anders.

    Op dit moment ben ik serieus aan het twijfelen over mijn huidige compact camera. Het is een Sony Cybershot WX7, waarvan ik merk dat de beeldkwaliteit erg zwak is (zeker bij full zoom). Omdat ik binnenkort op reis ga (eerste verre reis en rondtrekken) zou ik even horen welke toestellen geschikt zijn.

    Een compact camera is handig, maar als ik betere foto's kan nemen qua kwaliteit (om later uit te vergoten in kadermateriaal...) met een DSLR dan wil ik misschien toch overwegen de compact aan de kant te schuiven.

    Mijn vraag is dus eigenlijk vrij simpel. Ik wil op reis goeie foto's kunnen maken van alles (dieren, landschap, vriendin, indoor, kortom alles eigenlijk), maar met het oog op het eventueel later te kunnen uitvergroten zonder al te groot verlies aan kwaliteit. Budget: 300-500€ (ook 2dehands spullen worden overwogen).

    Wat kunnen jullie adviseren?

  • #2
    Re: Advies nodig rond compact

    Als nikon gebruiker kan ik zeker (voor uw budget) een D3300, D5300 of D5500 aanraden.
    Als je nog iets compact wilt blijven en het de bedoeling is meestal op auto foto's te nemen dan is de D3300 of zelf de D3200 meer dan voldoende.
    Als je al iets meer wilt en meer mogelijkheden ga dan voorde D5300 of D5500.
    Kijk zeker voor deze 2de hands (maar test ze zeker uit!), er zijn er genoeg op de markt.
    Probeer indien mogelijk een kit te vinden met een 18-100+ lens, dan kan je alles wel aan en heb je wat zoom om ook te kijken waar uw interesses het meest liggen.
    vb: http://www.fotokonijnenberg.be/nikon...3-5-5-6-g-vr-1
    http://www.fotokonijnenberg.be/nikon...-f3-5-5-6-g-ed (als je nieuw koopt, koop je beter de laatste versie, kan je eventueel later 2de hands ook iets duurder verkopen)

    Comment


    • #3
      Re: Advies nodig rond compact

      Als het compact mag zijn dan is de Sony RX100MIII of MII wel een topcamera! Ik heb hem zelf en sta er steeds van versteld wat daar uitkomt! Nadeel is beperkt in optische zoom!
      en de kostprijs natuurlijk!
      De panasoni TZ70 is ook een zeer mooi alternatief...meer zoomrange maar kleinere sensor en minder lichtsterke lens.
      Voor de rest is alles wat Timothy91 hierboven opnoemd ook zeer goed!

      grtz

      Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Advies nodig rond compact

        Misschien moet je ook de route van de spiegelloze toestellen met verwisselbare lens verkennen...
        Bijvoorbeeld:
        - http://www.artencraft.be/nl/panasoni...mm-zwart-72335
        - http://www.artencraft.be/nl/sony-a50...--zwart-206252
        - http://www.artencraft.be/nl/fuji-x-a...m-zwart-209848
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Advies nodig rond compact

          Voor een DSLR is de Nikon D5500 niet groot, misschien een goed compromis
          tussen kwaliteit en omvang. Juist een geschikte lens vinden.
          Rudi

          Comment


          • #6
            Re: Advies nodig rond compact

            Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
            Voor een DSLR is de Nikon D5500 niet groot, misschien een goed compromis
            tussen kwaliteit en omvang. Juist een geschikte lens vinden.
            Rudi
            In kit met een 18-105mm is dit een mooie reiscombinatie.

            Comment


            • #7
              Re: Advies nodig rond compact

              ik heb als "compact" camera een Panasonic GM1 plus zoomlensje, dit kleintje heeft als voordeel een beeldkwaliteit te geven die een SLR plus goede lens benaderd, met als groot voordeel tov een echte compactcamera dat je de lenzen kunt verwisselen.
              Dus wellicht een M4/3 toestel, zoals bovenstaande GM1 of een Olympus Pen ook een optie, niet direct een compactcamera maar eentje die erg dicht in de buurt komt qua compactheid, maar dan met een beeldkwaliteit van een grotere camera.
              Mijn beste Foto moek nog trekke.

              Comment


              • #8
                Re: Advies nodig rond compact

                Ik heb mij onlangs de Sony RX100 Mark2 gekocht zoals hierboven al aangegeven. Dit ook in functie van een reis omdat ik mijn dslr niet wou meesleuren. Geen moment spijt van gehad. Je kan ook zeer snel aan jouw instellingen en is een zeer compact en goed toestel.

                De zoom is wel eerder beperkt (100mm) maar voor mij was dit voldoende.
                - A Point Of View -

                Comment

                Working...
                X