Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Shuttershock

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Shuttershock

    Hallo

    Ik ben in de markt voor een panasonic gx8. Nu lees ik veel over shuttershock en dat olympus dit heeft opgelost dmv " shutterdelay" en panasonic niet. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en is dit altijd of af en toe enzz.
    "The important thing is not the camera but the eye..............

    but the camera helps "

  • #2
    Re: Shuttershock

    Her is een probleem dat niet opgelost hoeft te worden, de sluiter is zo licht dat je geen last van hebt. Dat is een heel verschil met de spiegel in een DSLR. Ik vraag me af wat je oplost met een shutterdelay voor een shuttershock? De sluiter beweegt dan toch naar open vlak voor de foto.

    Ik heb met een G3 en een PEN nooit problemen met een shuttershock.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Shuttershock

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Her is een probleem dat niet opgelost hoeft te worden, de sluiter is zo licht dat je geen last van hebt. Dat is een heel verschil met de spiegel in een DSLR. Ik vraag me af wat je oplost met een shutterdelay voor een shuttershock? De sluiter beweegt dan toch naar open vlak voor de foto.

      Ik heb met een G3 en een PEN nooit problemen met een shuttershock.
      Niet met een camera met EVF of als je live view gebruikt. Daar gaat de shutter eerst dicht, dan pas open voor belichten. Electronisch eerste gordijn kan ook, maar is niet altijd geschikt. Zoek maar eens naar shuttershock bij Sony. De Sony DSLR met halfdoorlatende spiegel, die hebben daar ook geen last van, net zoals de Canon RT of Pellicule van vroeger.

      Trouwens, bij een dslr is de spiegel meestal geen probleem. De trillingen zijn meestal bij het terug neerklappen van de spiegel, maar dan is de foto al genomen. Zeker bij middenformaat is dat zo.

      Als de trillingen van de spiegel echt een probleem zijn (meestal bij macro of heel lange belichtingstijden) dan is er nog zoiets als mirror lockup.

      Comment


      • #4
        Re: Shuttershock

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Daar gaat de shutter eerst dicht, dan pas open voor belichten.
        Dat zeg ik toch ook, dat ik niet eerst dicht gaan zeg, zegt niets over het open gaan voor de belichting.

        Maar wat zegt de rest van jouw antwoord nu eigenlijk meer als het mijne, met veel meer woorden?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Shuttershock

          Als de shutter eerst moet dichtgaan om de sensor af te dekken voordat hij terug opengaat om te belichten, dan heb je véél meer kans op shuttershock met een systeemcamera of dslr in live view dan met een dslr als je gewoon de ovf gebruikt. Dat schijn je over het hoofd te zien. Twee sluiter bewegingen tegenover één sluiter beweging.

          Ik heb geen probleem met de spiegel van een Mamiya ProTL.

          Alle twee overroepen probleem, behalve voor de camera's die er echt last van hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Shuttershock

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Her is een probleem dat niet opgelost hoeft te worden, de sluiter is zo licht dat je geen last van hebt. Dat is een heel verschil met de spiegel in een DSLR. Ik vraag me af wat je oplost met een shutterdelay voor een shuttershock? De sluiter beweegt dan toch naar open vlak voor de foto.

            Ik heb met een G3 en een PEN nooit problemen met een shuttershock.
            Als het geen probleem is, waarom heeft olympus dit dan in al zijn omd camera's opgenomen in hun menu's. Het schijnt dat alleen camera's met een sluitertijd tot 1/8000 dit probleem hebben. Heeft wat te maken met dat de sluiter dan van zwaardere kwaliteit moet zijn. Dit is althans hetgeen ik erover kan vinden. Mijn vraag was meer gericht op ervaringen van mensen op dit forum die een omd em1 of em5 mk2 of gx7 of gx8 hebben.
            "The important thing is not the camera but the eye..............

            but the camera helps "

            Comment

            Working...
            X