Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop beeldscherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop beeldscherm

    Ik kom er maar niet uit...
    Ik wil een nieuw scherm kopen dat geschikt is voor fotobewerking. Waar ik moet op letten heb ik al lang uitgevist, dat is niet het probleem. Maar ik twijfel nog tussen 2 schermen en daar kan ik maar geen keuze in maken. Het gaat om slechts 1 aspect, de resolutie. Alle andere kenmerken zijn ok.
    Welk van de 2 is het meest geschikt? Een 24" scherm op full hd (1920x1080) of een 25" scherm op WQHD (2560x1440).

    Tekst en user interface elementen zouden erg klein worden op de hogere resolutie. Ik heb slechte ogen, dus normaal stel ik dan de scaling optie voor 'text, apps and other items' in op 125 of 150%, maar als ik dat doe, profiteer ik voor mijn foto's dan nog wel van de meerwaarde van een hogere resolutie? Mijn collega's beweren van niet en zeggen dat ik in mijn geval beter ben met het full hd scherm met scaling op 100%.
    Maar is dat nu echt zo? Worden je foto's mee geschaald wanneer je die scaling-optie instelt? Of hangt het misschien zelfs af van de software die je gebruikt? Een test met mijn huidig scherm toont dat foto's inderdaad meegeschaald worden (ik liet ze op 100% weergeven, dan verwacht ik dus dat als ik opschaal naar bv 150% dat de interface-elementen weliswaar groter worden, maar dat de foto identiek moet weergegeven worden)... en dan heb ik inderdaad geen voordeel aan de hogere resolutie... toch?
    Klopt dat? Of redeneer ik toch ergens fout?

  • #2
    Re: aankoop beeldscherm

    Ik stond ook voor die keuze. Ik koos om op 100% te werken voor fotobewerking op een 24"-scherm met Full hd van 1920x1080.
    WQHD zou dan weer beter passen bij een 27"-scherm.
    Ik ben heel tevreden zoals het nu is.
    Straatfotograaf in Antwerpen

    Comment


    • #3
      Re: aankoop beeldscherm

      Ik ben begin dit jaar van een 24" 1920x1200 naar een 25" 2560x1440 scherm overgestapt. Bij dat laatste staat tekst op 125% ingesteld - hetgeen voor mij comfortabel is. Ik heb Photoshop CS3 waarin de icoontjes van de gereedschapsbalken niet schalen, maar voor mij zijn die nog groot genoeg. Ik zou niet meer terug willen - de extra resolutie is het waard.Daarnaast heeft de 25" Dell 2515 ook een erg goede en fijne matte coating, veel beter dan zijn 24" voorganger. Door zijn dunne schermranden is het scherm zelfs compacter - handig want de computer staat op een bureau in de woonkamer.

      Natuurlijk profiteren beelden van die hogere resolutie - je hebt horizontaal 640 pixels meer en die extra pixels worden niet allemaal gebruikt voor de knoppen en panels. Beelden worden dus beter weergegeven.
      Als je toch zeker wil zijn dat die knoppen en panels groot genoeg blijven, kijk dan eens naar een 24" scherm met 1920x1200 resolutie. Die extra vertikale resolutie betekent minder scrollen in webpagina's of andere documenten en meer plaats voor Photoshop,... panels. Da's een soort compromis tussen je huidige keuzes in.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: aankoop beeldscherm

        dankjulliewel voor de reacties...

        De 2 schermen waartussen ik wil kiezen zijn trouwens de Eizo FlexScan EV2450 (23,8", 1920x1080) en de Dell U2515H (25", 2560x1440).
        Mijn twijfel gaat erover dat wanneer je het hoge resolutiescherm instelt op 125%, of dan de weergave van je foto's ook niet meeschaalt, en in dat geval verlies je toch het voordeel van de hogere resolutie?

        Ik wil vandaag toch eindelijk gaan beslissen zodat ik hem morgen in huis kan hebben :-)

        Comment


        • #5
          Re: aankoop beeldscherm

          Ik heb even de test gedaan met mijn U2515H. Bij 2560x1440 is in Photoshop een rechthoek van 2221x1313 pixels beschikbaar om een foto weer te geven. De rest van het scherm wordt ingenomen door de menubalk, gereedschapsbalken,.... (met mijn instellingen tenminste). Zet ik de resolutie op 1920x1080 dan is dat nog 1684x979.
          Ik begrijp niet waarom je ervan uit gaat dat foto's 'meeschalen'. Tekst heeft een vaste grootte maar je foto's, die bekijk je beeldvullend of met een stuk uitvergroot om details te bekijken of bewerken. Er is geen 'vaste grootte'. Standaard doet Photoshop een 'scale to fit' en dan zijn die 44% meer pixels van een 2560x1440 scherm een behoorlijk verschil.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment

          Working...
          X