Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaring met LED koplampen in auto?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ervaring met LED koplampen in auto?

    Heeft iemand hier ervaring met LED koplampen, met name in auto's van de VAG groep?

    We staan op het punt een nieuwe wagen te kopen, en twijfelen nog over de (optionele, +/- 1000€) LED koplampen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, en testen tijdens een testrit is moeilijk, want testwagens zijn enkel overdag beschikbaar.

  • #2
    Re: ervaring met LED koplampen in auto?

    Ik heb op mijn intussen net 2 jaar oude Audi A6 Avant toen ook de optionele adaptieve led koplampen genomen ( meerprijs was wel een pak hoger , ik denk ongeveer 3300 euro was dat toen…). Ik rij nu 2 jaar met die wagen en ik ben daar ongelooflijk tevreden van, de lichtopbrengst is werkelijk fenomenaal, als ik eens met een wagen met gewone halogeenlampen meerij dan is het precies of die met z’n standverlichting op baan is …
    M’n wagen daarvoor had adaptieve Xenon’s , het verschil met Led is zelfs daartegenover duidelijk merkbaar , als je veel in het donker gaat rondrijden zou ik die meerprijs zeker en vast overwegen.
    Ik weet niet of ze dan bij jou ook ineens adaptief zijn maar dit is toch ook wel een zeer goed systeem, bij mij werkt dit via GPS , als je bvb voor een bocht komt gaan de lichten al mooi in die richting de bocht gaan verlichten, kom je op een T kruising dan gaan de lichten automatisch links en rechts breder gaan stralen en verlichten het volledige kruispunt . Als je sneller gaat rijden zie je mooi de lichtbundels verder gaan schijnen, komen er tegenliggers dan gaat de lichtbundel op het tegenliggende rijvak wat dimmen enz…
    Voor mij een fenomenaal mooi systeem, het enige wat je zou kunnen zeggen is dat dit heel mooi is zolang alles werkt… als daar defecten aan komen zal het niet goedkoop worden vrees ik… nu ik rij geen 10 jaar met dezelfde wagen maar dat is niet voor iedereen zo.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: ervaring met LED koplampen in auto?

      Duizend euro voor LED koplampen?
      Zie je daar dan zoveel beter mee?
      Of spaar je daar enkele liters benzine mee uit per 100Km?
      Als het noch het ene noch het andere doet zouden ze koplampen mogen houden.
      40.340 Fr. voor twee lampjes zeg ...........
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: ervaring met LED koplampen in auto?

        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
        Duizend euro voor LED koplampen?
        40.340 Fr. voor twee lampjes zeg ...........
        40.340Bfr supplement op een auto van 1.600.000Bfr (40.000€) klinkt al veel goedkoper

        Comment


        • #5
          Re: ervaring met LED koplampen in auto?

          Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
          40.340 Fr. voor twee lampjes zeg ...........
          Als het enkel een ledlampje is dan is dit idd veel geld , het zal waarschijnlijk wel iets meer van dat zijn... tenminste bij mijn wagen is dit toch zo, die koplamp zit barstensvol motortjes , camerasysteem enz... Vandaar mijn vraag aan de TS of dit gaat over adaptieve lampen... los daarvan is de lichtkleur en intensiteit bij led's stukken beter dan gewone halogeenlampen... de ganse nacht in het donker rijden met m'n wagen is zeker geen straf...
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Re: ervaring met LED koplampen in auto?

            Het is inderdaad de hele koplamp assemblage, natuurlijk niet enkel een lampje. Maar: niet adaptief voorzover ik weet. Wagen komt standaard met LED achterlichten.
            Rijden in het donker: van oktober tot maart woon-werk verkeer, plus dan nog een hele hoop privé verplaatsingen.

            Ivm defecten: garantie . Het is niet de bedoeling om er 10 jaar mee te rijden, na 4 tot 5 jaar wordt de wagen weer verkocht. Mocht iemand hier op zoek zijn naar een wagen: ik heb er een in de aanbieding (Seat Leon uit 2011)

            Comment


            • #7
              Re: ervaring met LED koplampen in auto?

              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
              Duizend euro voor LED koplampen?
              Zie je daar dan zoveel beter mee?
              Net als de hoge prijs van Xenon is dat inderdaad niet alleen de prijs voor twee lampjes, maar bijna altijd gaan daar andere opties mee gepaard.
              Tot voor kort was het zo dat veel wagens samen met Xenon ook (andere) LED dagrijlichten hadden of een andere vorm van lichten die het uiterlijk toch (soms fors) veranderen adaptieve lichten of mistlichten worden vaak ook in het pakket samen gezet.
              Dus eens heel het lijstje aflopen om te zien wat er allemaal in die prijs zit en niet enkel gefocust zijn op twee lampjes.
              LED geeft wel een heel ander licht en is inderdaad zeer goed.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: ervaring met LED koplampen in auto?

                Wat het is op een VW ken ik niet in detail.
                De Mercedes E van mijn baas heeft dat, en het is geweldig. Of het zijn geld waard is is een andere vraag.

                De lampen verlichten de weg echt véél verder, maar als er een tegenligger komt, dan splitsen die lampen zodat die niet verblind wordt.
                Ook als je achter een andere auto rijdt gaan die lampen naar beneden en opzij om de zijkant van de rijbaan nog beter uit te lichten.

                Ik rij zelf met Xenon, en dat is al iets.
                Ik zou dat ook enkel nemen als je echt regelmatig op donkere wegen onderweg bent. Om in de winter om 18h van Brussel naar Gent in de halfdonker te rijden heb je dat niet nodig.

                Comment


                • #9
                  Re: ervaring met LED koplampen in auto?

                  Toen ik eind vorig jaar mijn nieuwe wagen ging ophalen heb ik toen ik thuis kwam de standaard H4 lampen meteen vervangen door Philips X-Treme Vision + 130%.
                  Die geven zichtbaar meer licht (het verschil is erg groot).
                  Die zullen wel minder licht geven dan de betere led koplampen, maar het is wel "iets" goedkoper (zo'n 30 euro voor een setje).

                  De nieuwste technologie is altijd duur in het begin, later wordt die beschikbaar op de goedkoper modellen, en nog later wordt het waarschijnlijk verplicht voor elke nieuwe wagen.
                  Dat was ook zo toen de eerste auto's met halogeenlampen op de markt kwamen, toen reden alle andere wagens ook nog rond met gewone gloeilampen die veel minder licht produceerden.
                  Later kwamen dan de Xenonlampen, en nu worden het led lampen.

                  ABS is ooit ook een heel dure optie geweest, ondertussen is dat al lang verplicht en zijn er nog een paar andere veiligheidsvoorzieningen verplicht geworden.
                  Last edited by Black B@ndit; 11 september 2015, 15:32.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: ervaring met LED koplampen in auto?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                    Duizend euro voor LED koplampen?
                    40.340 Fr. voor twee lampjes zeg ...........
                    Twee lampjes?
                    Dacht het niet...

                    Comment


                    • #11
                      Re: ervaring met LED koplampen in auto?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      De nieuwste technologie is altijd duur in het begin, later wordt die beschikbaar op de goedkoper modellen, en nog later wordt het waarschijnlijk verplicht voor elke nieuwe wagen.
                      Die technologie bestaat nu al enkele jaren, maar werd nog maar weinig toegepast voor koplampen.
                      Je kan vervanglampen met LED kopen voor een 30€ of zelfs minder, maar dat is niet hetzelfde.
                      Die LED als optie is zoals ervoor met Xenon en dus bijna altijd samen met andere zaken die de wagen wat moderner of sportiever maken of bij hogere of speciale versies.
                      Net als je bij BMW bij de optie Xenon ook Angle Eyes had, bij Hyundai of Volvo LED dagrijlichten ... het is nooit de lamp alleen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: ervaring met LED koplampen in auto?

                        De ledlampen die gemaakt zijn om halogeenlampen te vervangen kunnen wel voldoende licht produceren als er degelijke leds en een ventilator wordt gebruikt.
                        Het probleem is dat een lid het licht niet op dezelfde manier verspreidt als een gloeidraad, daardoor krijg je een andere lichtbundel dan die waarvoor de koplamp ontworpen is.
                        Daardoor is er een heel grote kans dat de tegenliggers verblind worden, net zoals dat het geval is met de Xenon-ombouwsets (halogeen naar Xenon).
                        Dat is dan ook de reden waarom die lampen niet goedgekeurd zijn om te gebruiken op de openbare weg.
                        Als je een achterlichten, standlichten of pinkers ombouwt naar led, dan is dat niet zo'n groot probleem, op voorwaarde dat de led ongeveer even veel licht geeft dan de gloeilamp, en dat ook de lichtkleur voldoet aan de normen.
                        Je moet er dan wel op letten dat er geen foutmeldingen komen, want bij heel wat wagens wordt zo'n led dan gedetecteerd als "defecte lamp" (er zijn ook leds waarbij er daarvoor een weerstandje is ingebouwd, dan krijg je geen foutmelding).
                        Maar in principe moeten in alle autolichten de juiste lampjes zitten, of een goedgekeurd alternatief, anders kunnen ze moeilijk doen op de keuring (als het teveel afwijkt, dan word je misschien ook wel aan de kant gezet door de politie).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: ervaring met LED koplampen in auto?

                          ILS alleen kost 1875€ bij Mercedes (blz. 37)http://www.mercedes-benz.be/content/...F_digitaal.pdf
                          Last edited by Guest42; 14 september 2015, 19:09.

                          Comment


                          • #14
                            Re: ervaring met LED koplampen in auto?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            De ledlampen die gemaakt zijn om halogeenlampen te vervangen kunnen wel voldoende licht produceren als er degelijke leds en een ventilator wordt gebruikt.
                            Het probleem is dat een lid het licht niet op dezelfde manier verspreidt als een gloeidraad, daardoor krijg je een andere lichtbundel dan die waarvoor de koplamp ontworpen is.
                            Daarom zijn de betere ook gebouwd met een lens vooraan om het licht te bundelen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: ervaring met LED koplampen in auto?

                              Garage had mooie aanbieding: LED koplampen voor 250€ ipv 1100€. Dus het worden LED koplampen

                              Comment

                              Working...
                              X