Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptop - Wie gebruikt wat ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Laptop - Wie gebruikt wat ?

    Ik overweeg de aankoop van een laptop om uitsluitend mijn foto's te bewerken.
    Welke configuratie gebruik jij/ raad je aan ?


    Groetjes
    Lukathi
    Groetjes

    Lukathi

  • #2
    Ik heb een DELL inspiron 8600. Hij heeft de volgende kenmerken:
    Intel® Pentium® M Processor 1,5Ghz
    RAM: 512Mb
    L2 cache: 1Mb
    Grafische kaart: NVIDEA GeForce FX go 5650 128Mb
    Beeldscherm: 1680x1050 pixels
    verwisselbare media: DVD-Rom, CD-RW, DVD +RW

    Je kiest best een laptop met een zeer degelijke grafische kaart en een grote resolutie. Staar je niet blind op de processorsnelheid. Mijn laptop klopt zonder moeite een computer met een 2,2Ghz processor, gewoon omdat ik veel geheugen heb(L2, RAM en geheugen van de grafische kaart), waardoor de processor minder moet 'werken'. Als je daarenboven een laptop kiest die voldoet aan de 'centrino' specificaties, dan weet je dat je lang kan werken zonder netspanning en dat de laptop daarenboven vrij stil is.
    Bij mijn laptop werkt de ventilator van de koeler alleen als ik een spel speel.

    De Inspiron 8600c is de opvolger van mijn laptop. Ik raad volgende config aan:
    Intel® Centrino™ Mobile Technology
    Uitgerust met Microsoft® Windows® XP operating system
    Intel® 855PM Chipset
    1MB on-die L2 cache
    One type I or Type II PC Card slot
    Geintegreerde 10/100 netwerkkaart en 56k/V92 modem
    Ports: VGA, S-video out, 2x USB 2.0, IEEE 1394 (Firewire), RJ-11, RJ-45
    Video Memory Minimal - 32Mb DDR Video SDRAM
    High quality audio system with built-in speakers
    AC Adapter
    Dell Keyboard met Touchpad
    Lithium Ion 72WHr (9 cell) battery
    Dell E-Support Solution Centre
    Norton Internet security (NIS) 2004 (90 day trial)

    Microsoft® Windows® XP Home (NL)
    1 Jaar CompleteCare Accidental Cover + Collect & Return Garantie
    Intel® Pentium® M Processor 725 (1.60 GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB)
    15.4" Breedbeeld WSXGA+ TFT UltraSharp Kleurenscherm (1680x1050)
    Inspiron- Internal Bluetooth™ Card - Factory install only
    512MB 333 MHz DDR SDRAM (2x256)
    60GB Ultra ATA/100 Harde Schijf
    128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO grafische kaart
    Modular 4x DVD+ RW Drive

    Je komt dan uit op: 1844,83 EUR (incl. BTW en Recupel)

    Met deze configuratie heb je een zeer degelijke laptop waar je jaren mee verder kan. Besteed vooral aandacht aan de hoeveelheid geheugen, hoe minder de processor moet inspringen, hoe zuiniger de laptop en hoe stiller hij wordt. Kies verder voor een grote resolutie, 1024x768 is echt te weinig.
    Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
    Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

    Comment


    • #3
      Indien ik de keuze had een desktop of een laptop zou ik toch nog kiezen voor de desktop en een CRT monitor.
      Ik denk dat je qua prijs-kwaliteit goedkoper af bent met de desktop, heb je de laptop nodig, ja dan is er geen alternatief voorhanden.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Een Apple Macintosh natuurlijk ...
        Powerbook 17"

        An Apple a day ... keeps the doctor away ...

        Comment


        • #5
          idd, laptop is leuk en handig maar het scherm blijft brak om goed foto's mee te beoordelen...of een externe CRT eraan, das een mooie optie...

          Comment


          • #6
            Apple Macintosh. Een Powerbook 17" is misschien te duur voor wat te hobby-en, maar kijk eens naar de iBook G4?

            Laat je best niet verleiden door de goedkopere pc's, ga sowieso voor een apple mac. Dat is het beste advies wat ik je kan geven!

            RuZ
            Fuji FinePix S100fs

            Comment


            • #7
              Dank jullie alvast voor de replies !

              Inderdaad, een desktop is in dit geval geen alternatief. De bedoeling is om op verplaatsing te kunnen werken.

              Centrino is inderdaad het nieuwste van het nieuwste.
              Het merk "Acer" zou één van de beste zijn !?

              Het spijtige van PC's (laptops in mindere mate, maar toch), is hun sterke prijsdaling op korte termijn.
              Ik ga alvast proberen om het nog even uit te houden zonder.

              Een goede tip, een apart CRT !?

              Een Apple MAc intosh....tja....


              Thanks
              Groetjes
              Lukathi
              Groetjes

              Lukathi

              Comment


              • #8
                Apparte CRT als je geen ruite hebt voor een desktop en toch foto's op kwaliteit wil beoordelen (heb ik). Als je de laptop puur wil om op lokatie te werken dan is de CRT uiteraart geen optie...duhu.

                Mac, PC, net wat je gewend bent...


                Comment


                • #9
                  Een Apple MAc intosh....tja....
                  Echt wel doen, hoor, je gaat er zeker geen spijt van krijgen!
                  Fuji FinePix S100fs

                  Comment


                  • #10
                    Ik ben in het bezit van een Asus L5800 serie met Ati grafische kaart. Je hebt deze in uitvoering als aparte desktop vervangers. Deze zijn relatief duur, maar moet zeggen, dat dan het beeldscherm heel erg getrouwe kleuren weergeeft (je betaalt een groot deel voor het scherm). Heb al veel tft monitoren gezien (verkoop ze nl), maar dit schempje doet er voor geen onder !

                    Het beste blijft missschien een CRT monitor (wel een goede dan), maar voor de meeste bewerkingen, pak ik toch mijn laptop, doordat dit gewoon heel erg handig is.

                    Bij twijfel, ben je vrij om eens te komen kijken.
                    Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Lukathi
                      Dank jullie alvast voor de replies !

                      Inderdaad, een desktop is in dit geval geen alternatief. De bedoeling is om op verplaatsing te kunnen werken.

                      Centrino is inderdaad het nieuwste van het nieuwste.
                      Het merk "Acer" zou één van de beste zijn !?

                      Het spijtige van PC's (laptops in mindere mate, maar toch), is hun sterke prijsdaling op korte termijn.
                      Ik ga alvast proberen om het nog even uit te houden zonder.

                      Een goede tip, een apart CRT !?

                      Een Apple MAc intosh....tja....


                      Thanks
                      Groetjes
                      Lukathi
                      Koop geen acer toestel , niets dan last mee , die komen bij ons stuk voor stuk terug voor herstellingen . op de 10 Acer's komen er 3 terug .
                      http://www.dullaert.net

                      Comment


                      • #12
                        Lukathi,

                        Een laptop blijft een dure investering, ook al zijn ze in prijs gezakt. Ik heb ook een Acer Aspire (met 17" LCD) maar het liefst werk ik op mijn desktop.

                        Een goede video kaart is belangrijk maar de huidige goedkoopste kaartjes voldoen ruimschoots om beelden in 2D te tonen. Ze hebben allemaal een resolutie van minstens 1024 * 768 en een kleurdiepte van 24 - 32 bits. Dus een dure kaart is niet nodig als je niet van plan bent om de laatste nieuwe games te spelen of intensief aan videofilm bewerking te gaan doen.

                        Een goed scherm is wel belangrijk, deze moet je foto tot leven brengen.

                        Ik ben het niet eens met Uytterhoeven. Als de pc (of laptop) ook moet dienen om de foto's te bewerken is de processor en RAM wel belangrijk. Programma's zoals Photoshop vreten CPU en geheugen.
                        Een Pentium 4 3Ghz met 512MB Ram (of 1GB meer) is met de huidige prijzen toch wel het minimum. Neem zeker geen Celeron processor.

                        Een Centrino (speciaal gemaakt voor laptops) is enkel nodig indien
                        je veel op batterijen moet werken. Als de laptop voor een groot deel van zijn tijd op het net is aangesloten heb je dit soort processor niet nodig.

                        De configuraties van de Aldi & Lidl zijn niet slecht als je kan wachten op de promoties.

                        JePe



                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

                        Comment


                        • #13
                          Koop geen acer toestel , niets dan last mee , die komen bij ons stuk voor stuk terug voor herstellingen . op de 10 Acer's komen er 3 terug . Waarom verkopen jullie die rommel dan ?

                          PS: ik heb een Acer Aspire 1501LMi en ben er best tevreden over.

                          Comment


                          • #14
                            Tof een Pentium 4 3Ghz. Vergeet dan de voordelen van een laptop al maar. Veel lawaai, want de ventilator zal bijna doorlopend werken en werken op lokatie zal ook niet langer dan een uur in beslag mogen nemen.
                            Kies absoluut voor een laptop met centrino technologie als je langdurig op lokatie wil werken en als je de dag wil doorkomen zonder het doorlopende gezoem van een ventilator.

                            Verder benadruk ik het voordeel van een grote resolutie, zeker als je werkt met fotoshop. Ik zie het al voor mij: Een resolutie van 1024x768. Je opent je foto, hmm, effe verkleinen om hem op het scherm te krijgen. Aie, waar moet ik al mijn menu vensters laten... Dat is het voordeel van een 16:9 scherm met een resolutie van 1680x1050(15,4") Je kan al je menu's kwijt 'naast' de foto. Dit zal je veel tijd en frustratie besparen.

                            Kijk voor meer informatie over laptops op de volgende site:


                            Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                            Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb vrijdag m'n bestelde laptop bij de www.de-laptopper.nl afgehaald. Een Acer Travelmate 8003Lmi. Aan boord zit een 1.6 Centrine en Radeon 9700 (ATI kaarten staan bekend voor hun goede 2D kwaliteit). Daar het een travelmate is, valt het gewicht heel goed mee.

                              Aangezien Nikon View, Nikon Capture & Photoshop CS + enkele foto's redelijk wat geheugen verbruiken heb ik de standaard 512 MB uitgebreid tot 1Gb. Ook de standaard 5400rpm HD heb ik laten vervangen door een 7200rpm variant.

                              Ik ben heel tevreden van deze laptop. Wat me direct opvalt is dat deze muisstil is. Wie zegt dat een laptop monitor slecht is om foto's te editten is het mis (toch met deze laptop). De kleuren en scherpte van deze laptop blazen m'n Iiyama 545 Pro weg (een TFT voor m'n desktop gaat er nu dus ook snel aankomen waarschijnlijk). Wat ook heerlijk is aan deze laptop. Een resolutie van 1400 x 1050, genoeg om te editten.

                              Ik ben tevreden!
                              Frank
                              http://www.mirrorshades.be

                              Comment

                              Working...
                              X