Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

    Op een dag heeft mijn Jamo Subwoofer (sub260) de pipe a Martin keheef. Mort subiet.
    Wat kan daarin in hemelsnaam kapot gaan en hoeveel zou een eventuele herstelling kosten?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

    Ga eens naar dit forum : www.zenaudio.be en stel daar je vraag .

    Comment


    • #3
      Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

      Ik heb ooit bij een woofer de draad die van de aansluitpunten naar de spoel gaat opnieuw gesoldeerd.
      Die draden bewegen constant terwijl de conus van de woofer in beweging is, en dan is het mogelijk dat die ooit wel eens afbreekt.
      Normaalgezien is die zo gemaakt dat de kans op draadbreuk erg klein is, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het niet mogelijk is.

      Als die subwoofer voor een langere periode overbelast is, dan is het ook mogelijk dat de spoel doorgebrand is.
      Als er nog een luidsprekerfilter voor zit, dan kan ook daar iets stuk gegaan zijn, maar die componenten zijn doorgaans overbemeten.

      Als het om een systeem gaat met een ingebouwde versterker, dan kan die ook stuk zijn.
      Hoe meer componenten er inzitten, hoe meer er stuk kan gaan.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

        Het gaat dus degelijk om een actieve subwoofer.

        Brandt het ledje nog?
        Kan ook domweg de zekering zijn waarvan het draadje gelost is door de trillingen, veel voorkomend bij sommige toestellen (afhankelijk van type zekering).
        Indien ik me niet vergis zit de zekering in de stekker van de stroom (toestel).
        Altijd de moeite om met het domste eerst te beginnen.

        Wat eventuele herstelkosten zijn indien er andere onderdelen defect zijn ... vragen aan hersteldienst.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

          @ Bart, nee de subwoofer is nooit te lang overbelast geweest want op de versterker staat die maar op +8.

          @ Verseg, nee het lampje brand niet meer.
          De stroomkabel is net zo eentje als bij een computer, dus geen zekering te zien.

          Aan de versterker zal het niet liggen want ik heb al een andere subwoofer aangesloten en die gaf sofort van katoen.
          Das nu de eerste keer dat ik boel heb met Jamo.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

            Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
            @ Verseg, nee het lampje brand niet meer.
            De stroomkabel is net zo eentje als bij een computer, dus geen zekering te zien.
            Het is niet de stroomkabel zelf, maar de stekker waar je die insteekt op de (versterker van de) subwoofer.
            De versterker van uw subwoofer is ingebouwd, dus zeker niet uw versterker van uw andere luidsprekers bekijken.

            Maar mogelijks is het Belgisch (Europees) model anders dan de foto's dat ik kan vinden en zit de zekering binnenin.

            Op uw subwoofer de kabel uittrekken en naar de stekker op het toestel kijken, daar staat langs de onderkant een zekering opgetekend.
            In sommige landen alvast is dat een klepje dat je kan openen en waar een zekering in zit.

            Edit:
            Last edited by VerSeg; 4 september 2015, 19:46.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

              Aan de kabel scheelt echt niks hoor, heb die al uitgemeten en alles is ok.
              Een klepje zie ik ook niet, eigenlijk verschilt die kabel in niks van een gewone Pc kabel.
              Ik vrees dat ik de boel zal moeten openen en ik ken daar niks van, nog nooit iets dergelijks open gezien.
              Waarschijnlijk zit de zekering in de subwoofer zelf. Ik zou een elektrisch schema moeten zien te vinden.
              Toch raar dat hij de dag ervoor nog volledig werkte.
              Mijn vroegere Kenwood subwoofer was veel groter (wel 4 x) was ook veel krachtiger en daar heeft nooit iets aan gescheeld.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Het is niet de stroomkabel zelf, maar de stekker waar je die insteekt op de (versterker van de) subwoofer.
                De versterker van uw subwoofer is ingebouwd, dus zeker niet uw versterker van uw andere luidsprekers bekijken.

                Maar mogelijks is het Belgisch (Europees) model anders dan de foto's dat ik kan vinden en zit de zekering binnenin.

                Op uw subwoofer de kabel uittrekken en naar de stekker op het toestel kijken, daar staat langs de onderkant een zekering opgetekend.
                In sommige landen alvast is dat een klepje dat je kan openen en waar een zekering in zit.

                Edit:
                Klopt Verseg, ik heb de zekering eruit genomen en de zekering is intact (uitgemeten om 100% zeker te zijn.
                Ik vrees dat ik die ergens zal moeten laten herstellen want ik zou begot niet weten hoe ik dat verdomd zwaar ding open moet krijgen.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

                  Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                  Klopt Verseg, ik heb de zekering eruit genomen en de zekering is intact (uitgemeten om 100% zeker te zijn.
                  Ik vrees dat ik die ergens zal moeten laten herstellen want ik zou begot niet weten hoe ik dat verdomd zwaar ding open moet krijgen.
                  Probeer ook eens met een andere stroomkabel ... heb zelf ook al eentje gehad die plots onderbroken was.
                  Uw stopcontact is toch OK hé?
                  Zet je die schakelaar elke dag op Off? Daar kan ook een slecht contact in komen natuurlijk.
                  Het is natuurlijk niet mogelijk om op afstand voorspellingen te doen van een defect hé ... ik denk maar aan de meest onnozel dingen die men soms eens over het hoofd durft zien doordat ze te eenvoudig zijn.
                  Het is alleen maar te hopen als je zoiets laat herstellen, dat ze u geen foefjes wijs maken en te hoge kosten aanrekenen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

                    Als er zelfs geen lampje brandt, dan zit de fout waarschijnlijk in het voedingsgedeelte.
                    Als het een traditionele voeding is (transfo, gelijkrichter, condensator), dan is het over het algemeen vrij gemakkelijk om de fout op te sporen (als je er iets van kent), als het een schakelende voeding is, dan wordt het wat moeilijker.
                    Maar als je niets kent van elektriciteit en elektronica, dan blijf je toch maar best weg van printplaten waar de netspanning op aangesloten is.
                    Een defecte zekering mag je vervangen door eentje van dezelfde waarde (ook rekening houden met snelle of trage zekeringen), als die meteen terug doorbrandt dan mag je die zeker niet vervangen door een zwaardere (dan begint het waarschijnlijk op een andere plaats te branden).
                    Haal in ieder geval altijd de stekker uit het stopcontact voor je een zekering vervangt, als die in het primaire gedeelte zit, dan staat daar 230V op...

                    Als je nog ergens zo'n stroomkabel hebt, dan kan je inderdaad eerst controleren of daar niets mis mee is (die tip had Verseg al gegeven).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

                      Zoals ik reeds vermelde, ik ken niks van die dingen, heb er zelfs nog geen enkele open gezien.
                      De originele kabel heb ik uitgemeten en die is ok.
                      Een andere kabel bracht geen soelaas en de schakelaar bleef steeds op ON staan.
                      Zelf durf ik er niet aan te beginnen, op de achterkant zit naast de ON/OFF schakelaar nog drie regelaars en met hoeveel schroeven die plaat is vastgeschroefd weet ik niet.
                      Zie dat daar iets losschroef en het blijk iets te zijn waar niet mocht aangekomen worden.........
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

                        Dat losschroeven valt best mee hoor. Maar of het ook zin heeft is een ander verhaal.
                        In die box zit een voeding, voorversterker, filter, eindtrap en dat is het zowat.
                        Bart had het er al over. Als er geen ledje oplicht dan zit de kans er dik in dat er iets aan de voedingsmodule mankeert.

                        Geen ingewikkelde electronica hoor. Doch wil je er aan kunnen werken zal toch enige kennis electronica noodzakelijk zijn.
                        En je hebt dan ook nog eens meetapparatuur nodig.

                        Zie je geen zekering zitten dat je kan vervangen dan stopt het verhaal best en ofwel laat je het aan professionals over of je schrijft em af.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Als er zelfs geen lampje brandt, dan zit de fout waarschijnlijk in het voedingsgedeelte.
                          Nog niet specifiek ... kan ook iets anders zijn, maar blijft gissen.
                          Zo een subwoofer gaat automatisch aan als die een signaal vaststelt op de ingang ... als die niets dedecteert dan blijft die ook uit.
                          Wat defect is, moeilijk met zekerheid te zeggen ... de voeding kan altijd, maar er zijn nog zaken.

                          Ook eens van signaalkabel (cinch) wisselen loont de moeite om te proberen, al is de kans klein.

                          Maar ik begrijp dat TS er niet zoveel kennis van heeft, dan kan die beter niet zelf beginnen openen want zelf herstellen zal er dan ook niet echt in zitten.
                          Of iemand dat hem kan helpen, of laten herstellen zal dan toch het veiligste zijn.
                          Openen om niets te kunnen doen heeft ook weinig zin natuurlijk.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

                            De receiver/versterker is een Yamaha RX-V550 en de origineel meegeleverde boxen waren Yamaha NS-P436.
                            Die waren goed in een kleine ruimte maar ik twee jaar terug die Jamo's gekocht, ze zijn dus uit garantie.
                            Had ik niet vermeld dat ik de subwoofer van Yamaha had aangeschakeld en dat die sofort van katoen gaf?
                            Helaas valt deze in het niets in samenwerking met die Jamo boxen.
                            Dus alle kabels EN instellingen van de RX-V550 staan juist en de kabels geven door.
                            Het is met zekerheid 'iets' binnenin de SUB die stuk moet zijn, allez voor zover ik er iets van ken.
                            Mijn kennis van elektriciteit stopt bij gelijkstroom voor mijn analoge modeltreinbaan. (Digitaal vind ik veel te duur, dat is enkel nuttig bij heel grote banen.)
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Jamo subwoofer laat het ineens afweten.

                              Als die andere sub met dezelfde kabels werkt, dan kan je inderdaad zeker zijn dat het aan uw Jamo sub ligt.
                              Laten herstellen zal dan de enige optie zijn.
                              Spijtig dat het buiten waarborg is ... hopelijk niet te duur.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X