Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaal fotograferen in de woestijn.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitaal fotograferen in de woestijn.

    Hallo allemaal,

    Mid september vertrek ik voor een trip naar Namibie, zijn er al mensen geweest die in een woestijn omgeving digitaal hebben gefotografeerd. Ik bezit zelf een Nikon D70 en mijn voornaamste bekommernis is stof met name het volgende.
    - Tips over het beschermen van het inwendige van de camera tijdens het verwisselen van lenzen.
    - Kan stof via openingen in de lens de camara binnendringen en zo ja hoe bescherm ik mij er tegen.
    - Ik heb op het internet verschillende methods gevonden voor het kuisen van de sensor (tot nu toe nog moeten gebruiken), bestaat er geen risico voor krassen op de sensor bij deze methodes (per slot van rekening is het stof daar vooral silicium dioxide (zand)).
    - Als je geen portable bij hebt maar alleen het schermpje van je camera is het dan mogelijk om vast te stellen of je stof op de lens hebt.

    Algemene tips over het fotograferen in de woestijn (belichting, contrast, compositie, filters) zijn uiteraard ook welkom.

    Dank bij voorbaat

    Marc Mertens


  • #2
    Al een antwoordje op 1 van uw vraagjes.

    Je kan checken of je stof hebt op je sensor door een foto te nemen van de lucht en deze dan zeer goed te bestuderen


    groetjes, Dre

    Comment


    • #3
      Je hebt gelijk dat je je zorgen maakt.
      Het zand in Afrika is veel fijner dan bij ons en kruipt ook overal tussen. Ik zou dus maar dubbel en dik voorzichtig zijn.

      Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn: een onderwaterhoes.

      Toch veel succes gewenst

      hesy.be
      BD0319BE

      Comment


      • #4
        Ik heb er niet echt een idee van hoe dat stof daar tekeer gaat, maar als je zeker wil spelen, verander dan van camera en kier er eentje die degelijk afgeschermd is, inclusief de lenzen (genre Canon 1D... + aantal L-lenzen)

        Bij de meeste prosumer-DSLR's zijn er genoeg gaatjes om stof binnen te laten. Wat je zeker mee moet nemen is een blaasbalgje (Giotto heeft er een goeie: de Rocket). Daarmee kun je het meeste stof wel uit je cam krijgen...
        Probeer zo weinig mogelijk van lens te veranderen, en als je het doet, zet de cam dan uit (geactiveerd sensor trekt meer aan dan een gedesactiveerde) en met de lensopening asap van lens veranderen.

        In geval van nood kun je idd nog de sensor zelf kuisen (hoe je kunt controleren werd al vermeld...). Als je eerst goed uitblaast, en het schoonmaken ook doet zoals de procedures beschrijven kun je eigenlijk niet veel verkeerd doen...

        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Ik heb geen ervaring met digitale camera's, maar heb mijne Nikon F-801 wel meegenomen naar de Jordaanse woestijn (incl. Petra).

          Fijn woestijnzand is inderdaad een dooddoener. In onze groep "sneuvelde" bijna de helft (5 op 12 camera's). Weliswaar allemaal compacts en geen SLR-camera's.

          Door de hitte laten batterijen het snel afweten. Zorg dus voor voldoende reserve en afhankelijk van het soort reis (basic - luxe) beschik je niet overal over elektriciteit !!! Batterijen gaan ongeveer voor de helft mee.

          Gebruik als het kan een polarisatiefilter, werkt beter dan skylight of UV.
          Ook niet teveel betrouwen op de lichtmeter. Grijskaart of meten op de grond (zandkleur). Hoog contrast. Bij mij werkte ISO200 beter dan ISO100, raar ??

          Portretten of gezichten zeker gebruik maken van flitser, anders zie je de gezichten niet.

          En inderdaad niet teveel van lens veranderen! Ik had enkele plastic zakjes bij (goed verpakt) en stak daar de camera in als ik een film moest verwisselen. Omslachtig maar zandvrij en eerst thuis oefenen.

          Mooie beelden, behalve de portretjes (wegens teweinig flits gebruikt) en contrast en belichting vielen over het algemeen goed mee. Meeste foute foto's door slechte compositie ipv technische dingen.

          Veel plezier in Namibië.

          PS: oppassen als je logeert in luxehotels met airco. Verschil droge lucht, vochtige lucht en temperatuursverschil ==> damp en waas in/op je toestel.

          Comment


          • #6
            Als je kan zou ik proberen minimaal van lens te wisselen en indien je kan toch zo een onderwater hoes te gebruiken. Denk niet dat je zomaar in je auto van lens gaat wisselen want in de auto ligt het na een paar dagen in de woestijn rijden ook vol zand. Dat zand vliegt gewoon via de ventilatie binnen. Dus altijd goed nadenken waar en hoe je van lens gaat wisselen zelfs in de auto goed kijken.

            Bij het kuisen is er altijd een risico dat je krassen maakt daarom misschien beter de sensorruimte eerst wat losliggend stof wegblazen met zo een giottos rocket en dan pas swabben.

            Stof vaststellen via LCD lijkt mij heel moeilijk en als je het op je LCD ziet dan heb je er heel veel.

            Comment


            • #7
              Hier iemand die (oa) in Ethiopië is geweest en (hoewel ik toen analoog fotografeerde) kan vertellen dat stof een werkelijke pain in the *ss is: ongelofelijk waar dat stof allemaal inkruipt (ik zal je de details besparen.)
              - tip 1: verwissel zo weinig mogelijk van lens en als je het doet wacht tot de wagen stilstaat (en de stofwolk is opgetrokken),
              - tip 2: zoals anderen al aanhaalden, een onderwaterhuis van bv. EwaMarine kan oplossing brengen,
              - tip 3: koop je ergens een goedkoop analoog toestel en laat je D70 thuis,
              - tip 4: áls je je D70 zou meebrengen en je zou stof merken op de sensor, laat het dan zitten en kuis de sensor 's avonds op het hotel. Eerst meeste stof wegblazen met een blaaspeertje en dan finishing touch met sensorswap,
              - tip 5: het stof dringt overal in, dus denk niet alleen aan je camera maar ook aan je lens. Ik gebruikte in Ethiopië krimpfolie (plastic folie die je thuis gebruikt om vlees/vis in te wikkelen en in te vriezen) die ik om de lenzen wikkelde,

              Veel plezier en laat eens wat foto's zien...

              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • #8
                Namibie ... echt de moeite waard !

                Wij waren er in '99 (huurwagen+tent)

                zie : http://www.casey.be/namibia/ (ingescanned op goedkope scanner)

                Fotografeerde toen analoog EOS 500, wisselde toch geregeld van lens. Niet echt grote problemen gehad. Reserverbatterijtje wel nodig gehad. Flits niet, er zijn daar zeer weing mensen te fotograferen.

                Kan me wel voorstellen dat een DSLR (D70) gevoeliger voor zand is dan een SLR (EOS500).

                Wat bezoek je er allemaal ? Laat maar weten of ik je kan helpen met info....

                Sosusvlei is de echte aanrader op fotografisch gebied :

                BD0251BE
                Canon EOS 300D, EF-S 18-55 (kit), EF 50 f/1.4 USM, EF 55-200 f/4.5-5.6 USM, Speedlite 220EX, Sandisk ultra II 512 Mb, Ext. Tube EF 25 II, RC-5 remote

                Comment


                • #9
                  Beste,

                  bedankt voor jullie reacties, als bescherming tegen stof denk ik het volgende te doen :
                  - Bij vervoer in de wagen mijn rugzak in een waterdichte Ortlieb zak steken.
                  - Verwisselen van de lenzen in een van die doorzichtige plastieken vuilzakken.
                  - Bij wandelingen mijn apperatuur zoveel mogelijk in de rugzak te houden.
                  - Voor kuisen van de sensor denk ik aan de gesuggereerde Rocket (ga eens bij Grobet kijken), de sensor swabs lijken mij toch een groot risico (vooral omdat ik +/- 15 dagen in een tent zal slapen).
                  - Hopen dat ik geen stof op de sensor krijg want zoals gezegd kan ik dit toch niet waarnemen op het kleine schermpje van de camera.
                  - Ik heb een reserve baterij zodat ik hopelijk toekom met de stroom.

                  Als iemand hieraan nog iets toe te voegen heeft dan is hij altijd welkom.

                  Casey de plaatsen die ik bezoek zijn Khomas Hochland, Naukluft, Sesriem, Sossuvlei, Swakop, Kuiseb, Swakopmund,Spitzkoppe, Twyfelfontein, Palmwag, Opuwo, Ruacana, Etosha, Tsumeb en uiteraard windhoek.

                  Wel bedankt voor allemaal voor de nuttige tips (huidige en toekomstige).

                  Marc Mertens

                  Comment


                  • #10
                    Hallo Marc,

                    Ik ben vorig jaar in Nambibie op vakantie geweest. Ik heb mijn Canon 10D mee gehad en dat is eigenlijk heel goed bevallen. Het was inderdaad wel erg stoffig, maar met een beetje voorzichtigheid en wat onderhoud komt dat best goed.

                    onderweg
                    Tijdens de rit had ik mijn camera altijd in een tas zitten(Lowe minitrekker), meestal met een regenhoes voor een rugzak eromheen. De lenzen heb ik verpakt in plastic diepvries zakken van de Albert Heyn met druksluiting. Dit was erg handig, en kost weinig. Verder had ik zo'n zachte super sneldrogende campinghanddoek mee die je bij de betere buitensportzaak kunt halen. Deze kun je om je camera wikkelen tegen het stof. Bijvoorbeeld als je in Etosha een gamedrive maakt, moet je de camera natuurlijk paraat hebben. Lens wisselen heb ik regelmatig gedaan, zorg ervoor dat je camera uit staat, geen statische spanning op de sensor en richt de camera en lens opening naar beneden.

                    onderhoud
                    Ik gebruikte ook zo'n turbo blazer en dat is eigenlijk een must-have voor iedereen op reis. Heel makkelijk om even snel de lens schoon te maken. Verder had ik van die PecPads en speciale vloestof met wipes om de sensor schoon te maken. Heb ik niet heel veel gedaan, een keer of drie. Dit werkt erg goed en is alleen de eerste keer eng. Lensen maakte ik met dezelfde doekjes en vloeistof schoon indien noodzakelijk.

                    Ik heb wel de indruk dat lensen die een uitschuifbare zoom hebben (vb 28-135 IS), veel meer gevoelig zijn voor stof dan lenzen met een interne zoom (70-200). Ik was helemaal panisch voor stof tijdens de beklimming van de rode zandduin, en ik had een plastic zak om de camera heen gedaan en vastgeplakt met tape, maar dat bleek nergens goed voor te zijn, het waaide amper en alleen laag bij de grond was er stof, maar dat kan natuurlijk totaal anders zijn bij een flinke bries.


                    Andere tip, neem iets van een image tank oid mee, want je maakt enorm veel foto's. Het is een geweldig land en het zou zonde zijn om je d70 niet mee te nemen. Statief kan ook handig zijn met mooie zonsondergangen ed. en wild in etosha. Je kunt daar 'savonds bij zonsondergang bij een waterplaats gaan zitten (hoog op de rotsen ) en je hebt een spectaculair uitzicht over de drinkende beesten. Je waant je in een National geographic documentaire. hier alvast wat voorpret:

                    http://www.pbase.com/jooph/namibia
                    10D

                    Comment

                    Working...
                    X