Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnertje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnertje

    Hello, de naam is Stijn.

    En ben dus nieuw hier, ik ga binnenkort beginnen aan een cursus fotografie, maar had al eens een vraagje:
    Ik wou onlangs zonsondergang foto's nemen en ik wou een lange shutterspeed gebruiken om mooi gedetaileerde foto te krijgen, maar dan krijg ik alles gewoon wit?
    Ook wou ik daarmee het stromend beekje erbij zijdezacht laten lijken met de sutterspeed, helemaal verkl**t dus :P. Ik had vanalles geprobeerd aperture aanpassen, iso verminderen enzo, hielp niet.
    Enige tips?


    Mvg, stijn

    ps: ik gebruik een nikon d3300 met standaart 18-55 lens

  • #2
    Re: Beginnertje

    hey stijn

    ik weet zeker dat je op die cursus heel wat gaat bijleren.
    vb dat de iso waarden, sluitertijd en diafragma onafscheidelijk met elkaar verbonden zijn...
    dat de lichtmeter in je camera 12% grijswaarde meet..
    en nog veel meer.
    hier vind je ook al een en het ander ;-)


    wat ze jou in die cursus niet gaan leren is hoe dit forum werkt.
    hiervoor raad ik je aan eerst eens de regeltjes te lezen.
    Hier vind je het Belgiumdigital forumreglement. Lees dit door alvorens je begint te posten op het forum.

    en enkele van je foto's ter beoordeling te plaatsen, zodat wij onze mening met jou kunnen delen, al doende leren we van elkaar...

    Comment


    • #3
      Re: Beginnertje

      Moderator Note: Verplaatst van 'Beginnershoek', waar je foto's hoort te tonen, naar 'Tips & Trucs'.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Beginnertje

        Zet voor die zonsondergang de camera eens op statief en op diafragmavoorkeur, dan wordt je shuttertijd automatisch gerekend.

        Voor t beekje ga je overdag teveel licht hebben, dus met een filter ga je moeten het licht minderen om bij lange sluiter geen overbelichting te krijgen. Uiteraard werk je ook op statief.


        Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Beginnertje

          Had ik allemaal gedaan hoor, statief en heb geprobeerd op m,a & s mode

          Comment


          • #6
            Re: Beginnertje

            Zet de camera op P en ga goed opletten bij de cursus en stel daar de goede vragen.

            Hoe kom je op het idee dat een lange sluitertijd meer gedetaileerde opnames zou krijgen? Iso, sluitertijd en diafragma hangen onlosmakelijk aan elkaar vast, dus je kunt er nooit één veraanderen.

            Meer gedetaleerde opnames krijg je met een betere lens.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Beginnertje

              Op M mode is het normaal dat er wel eens iets verkeerd gaat. Overbelichting/onderbelichting. Meestal heb je dan de combinatie sluiter/iso/diafragma en exposure verkeerd op elkaar afgesteld.

              Dat dit ook gebeurt in A en T mode is minder normaal. Maar ook daar zijn veel extra elementen die je beeld kunnen beinvloeden (ik denk dan bv aan een lichtmeting op een donker deel van de scene en dan die volle zon er in.)
              Maar mogelijks staat er iets verkeerd ingesteld op je toestel. Ik denk dan bv aan zaken zoals exposure compensation of zo.

              Probleem is dat (sorry dat ik het zo zeg) je kennis mogelijks nog niet voldoende is om goed te communiceren over wat het probleem eigenlijk exact is.
              En we mogen niet vergeten dat er mogelijks technisch iets je de das omdoet.(zo zag ik recent nog iemand dat ook totaal overbelichte fotos had en bleek dat zijn toestel stuk was)

              Maar geen nood, volgende week start de les neem ik aan.
              En ik vermoed dat we van jou nog gaan horen.(positief bedoelt)
              Dat komt dik in orde.

              Comment

              Working...
              X