Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werken met tweede toestel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Werken met tweede toestel.

    Goeiedag.

    Vaak denk ik eraan een tweede toestel aan te schaffen. Ik doe wel eens wat reportagewerk en dan komt het erop aan snel te kunnen werken. Ook is het steeds wisselen van lenzen niet altijd mogelijk door stof, regen bijvoorbeeld. Zelf heb ik een D800, vroeger een D200. Van DX naar FX dus gegaan. Heb de 28 - 70 en 70 - 200 telkens 2.8.

    Mijn dilemma is, neem ik als tweede toesel een crop, voor de tele of neem ik een tweede FX erbij. Mijn D200 als crop, naast de D800 is niet overweegbaar wegens te groot 'pixel' verschil. Als crop denk ik aan een nieuwe D7200, als FX dan aan de D810. Prijstechnisch al een heel verschil.

    In de wetenschap dat ik volgend jaar zeker de nieuwe Nikon 200 - 500 ga aanschaffen, naar de maand juni toe. Als extra argument voor de crop geld zeker dat ze het beste deel van je lesn neemt natuurlijk en dat er minder vignettering is met sommige lenzen.

    Had graag jullie meningen, waarvoor al dank.

    M V G.

    Eugène.
    BD1766BE

  • #2
    Re: Werken met tweede toestel.

    Niemand een mening, niemand ervaring hiermee?

    M V G

    Eugène
    BD1766BE

    Comment


    • #3
      Re: Werken met tweede toestel.

      tja, met een crop sensor als 2de body, da lukt uiteraard en is zeer betaalbaar
      maar een 2de fullframe (bv d810) zullen de meeste knoppen op dezelfde plaats staan, de scherptediepte is gelijk,
      en je hebt een lichte upgrade gedaan, maar deze is dan wel duurder
      de vraag is, is het enkel voor betalend werk en verder geen interresse in een 2de body, of is het zowieso leuk om dan 2 systemen te hebben in functie van je hobby....
      ik heb een trouw gedaan met m'n d800 en een d3200 van m'n zoon, en was echt aangenaam verrast dat dit al een echte meerwaarde was,
      doch als ik de kans zou gehad hebben was het een fullframe geweest
      (je kan per opdracht ook altijd 1 huren)

      ik denk dat alles kan voor een 2de body, het is toch zeer budget bepalend wat de keuze wordt uiteraard
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Werken met tweede toestel.

        Als tweede toestel voor reportagewerk geef ik de voorkeur aan FX met de 70-200 boven DX met datzelfde objectief. Voor natuurfotografie met een 200-500 mm zou ik in het algemeen de DX verkiezen, al kom je met 500 mm op een FX natuurlijk al een heel eind.

        Comment


        • #5
          Re: Werken met tweede toestel.

          Neem als 2de toestel er één, die identiek is aan je hoofdcamera of één die totaal afwijkt.

          Ik heb een D700 + grip en een D2h en dat lijkt veel op elkaar mbv de afwijkende plaats van de af-on knop op de grip en het ontbrekende 'pientere pookje' op de D2h maak je vaak aan het zoeken.

          Ik heb het een tijdje gedaan met een D200 + D300 en vond het een heel gedoe en slecht voor je rug. De tweede camera lag meestal voor de grijp met een 17-55 of 10mm erop en de D300 met 70-200 als werkcamera en dan wisselde ik af en toe eens van camera, maar ik had net zo goed van les kunnen wisselen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Werken met tweede toestel.

            Tja, inderdaad, is hier vaak een issue: het gewicht en hier dan due een tweede toestel nog.

            Binnen drie weken heb ik een reportage te doen, ik ga een toestel huren, zal me minder kosten dan een miskoop te doen. Ik ga inderdaad voor een tweede D800 dan, die zal uitgerust worden met de telelens. Alvast bedankt voor de reacties.

            M V G

            Eugène.
            BD1766BE

            Comment

            Working...
            X