Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto openen in browser verandert de kleuren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto openen in browser verandert de kleuren

    Ik worstel al een hele tijd met kleurprofielen en hoewel ik al vooruitgang geboekt heb, is er nog steeds één issue dat ik maar niet opgelost krijg.

    Wanneer ik een foto bewerk in photoshop, alles tweak exact zoals ik het wil en de foto upload ... dan wordt de foto roder en krijgt hij extra contrast. Dit zowel in IE, Chrome als Firefox.

    Dit is mijn workflow: ik bewerk de foto in lightroom, ik exporteer de foto en open hem in photoshop (Kleurprofiel sRGB wordt hierbij ingevoegd). Ik doe mijn andere bewerkingen in photoshop en doe daarna "opslaan voor web". Hierbij zie ik ook weer dat het vinkje "converteer naar sRGB" aangevinkt is. Wanneer ik de foto open in Windows Image Viewer zie ik al een klein verschil, maar te verwaarlozen. Echter, wanneer ik de foto open in Irfanviewer of Internet Explorer, dan wordt hij roder en krijgt hij extra contrast. Ook als ik de foto in Windows Image Viewer op full screen zet, veranderen de kleuren en contrasten.

    Hierbij een voorbeeld. Links is de foto in photoshop (unedited), rechts exact hetzelfde bestand geopend in Internet Explorer. De foto rechts heeft duidelijk meer roodtinten. (losstaande van welke nu de "mooiste" is).

    Voor zover ik begrijp gebruiken bijna alle browers sRGB als kleurprofiel, dus ik begrijp niet waarom mijn foto niet correct getoond wordt.

    Ik heb me er al lang bij neergelegd dat 99% van de wereld naar mijn foto's kijkt met een niet-gekalibreerd scherm. En als dit probleem dat ik nu heb "normaal" is, en elke fotograaf heeft datzelfde probleem ... tja ... dan leg ik mij daar ook maar bij neer. Maar als iemand dit herkent en een oplossing heeft ... graag. :-)



    En hier ook nog mijn instellingen van PS en mijn instellingen wanneer ik een beeld opsla.


    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: Foto openen in browser verandert de kleuren

    Ik heb net nog iets interessants gemerkt: bij het "opslaan voor weg" scherm kan ik bij voorvertoning kiezen voor monitorkleur en daar zie ik dus die overdreven rood-tinten. Als ik kies voor sRGB, dan toont hij de kleuren wel juist in de voorvertoning. Mijn keuze van voorvertoning heeft geen invloed op de foto zodra ik hem opsla.

    Mijn monitor (kleurbeheer van PC) staat ingesteld op AdobeRGB. Ik heb het al eens veranderd naar sRGB, maar dat lost mijn probleem niet op.
    http://www.dennisclaes.be

    Comment


    • #3
      Re: Foto openen in browser verandert de kleuren

      Kleurbeheer en Windows, helaas geen eenvoudige zaak. De meeste Microsoft programma’s trekken zich niets aan van kleurbeheer en kleurprofielen.

      U schrijft dat u uw scherm ingesteld hebt op AdobeRGB. Uw monitor heeft dus een groter kleurbereik dan sRGB, en dat zorgt voor de overdreven felle kleuren in elk programma dat geen kleurbeheer heeft.

      Van alle programma’s die u opsomde, hebben alleen Photoshop, Irfanview, en Firefox kleurbeheer. Vergeet Internet Explorer maar.

      Standaard doen Irfanview en Firefox echter geen kleurbeheer. U moet dit expliciet instellen.

      In Firefox doet u dit zo:
      typ exact deze url in: about:config
      typ vervolgens in het zoekveld bovenaan: color_management
      en pas de volgende waarden aan:
      gfx.color_management.enablev4 = true
      gfx.color_management.mode = 1
      Als u hierover meer uitleg wenst, dan kan u die hier vinden:


      In Irfanview stelt u volledig kleurbeheer in als volgt:
      Options > Properties/Settings > Zoom/Color Management >
      Zet een vinkje voor “Enable color management”
      en selecteer “Current monitor profile”.
      Hiermee werkt het echter nog niet; voor color management moet u eerst een extra Irfanview plugin installeren.
      Die vindt u hier: http://www.irfanview.com/plugins.htm
      En het is deze plugin: http://www.irfanview.info/files/iv_misc.zip
      U downloadt deze zipfile, pakt de inhoud uit en plaatst de bestanden (dll’s) in de Irfanview plugin folder, C:\Program Files\IrfanView\Plugins of een lichtjes verschillende locatie, afhankelijk van de Windows versie.

      Hierna zouden deze beide programma’s hetzelfde moeten tonen als Photoshop.

      Wat ik niet weet, want ik kan het van hier uit niet zien, is of uw schermprofiel correct ingesteld is. En hiervan hangt echt af, of u de kleuren op uw scherm ziet zoals ze werkelijk moeten zijn. Meestal gebruikt men een calibratie-apparaat met profiling software om de kleuren precies te meten en een schermprofiel aan te maken.

      Uw huidig schermprofiel kunt u echter zien in Photoshop. Op het scherm “Kleurinstellingen”, druk eens op het keuzevakje achter “Werkruimten RGB:”. Scrol daarna even naar boven, tot u de lijn “Monitor RGB” ziet verschijnen. Wat staat daar vermeld?

      Ik hoop dat dit u alvast wat verder kan helpen.

      Denis
      Last edited by Denis; 27 augustus 2015, 17:44.

      Comment


      • #4
        Re: Foto openen in browser verandert de kleuren

        Heel erg bedankt voor de uitgebreide en zeer informatieve respons. Bedankt voor de informatie over hoe ik irfanview en Firefox kan instellen om kleurenmanagement toe te passen. Ik vond het zeker interessant om te lezen, maar op zich is dat niet echt nodig. Wat ik vooral wou weten is welk programma nu de "echte" kleuren weergaf en of ik me er bij ga moeten neerleggen dat een browser nu eenmaal per default verkeerde kleuren gaat tonen. Uit uw antwoord leid ik af dat dat zo dus is.

        Mijn scherm is gekalibreerd met Spyder software, zelfs nog redelijk recent. Ik heb ook uw raad gevolgd en in photoshop bevestigd dat mijn monitor staat op AdobeRGB.
        http://www.dennisclaes.be

        Comment


        • #5
          Re: Foto openen in browser verandert de kleuren

          Ik snap niet waarom je "save for web" gebruikt. Die technologie is al 20 jaar achterhaald.
          Je beperkt jezelf tot een zeer beperkte kleurruimte en het is nergens meer voor nodig (vroeger wel).
          Gewoon opslaan als JPG en dat zal ook werken zonder misere van afwijkende en beperkte kleuren.
          Wil je ook compatible zijn met bv smart-tv en zo dan best NIET progressive opslaan.
          Last edited by xafke; 28 augustus 2015, 01:17.

          Comment


          • #6
            Re: Foto openen in browser verandert de kleuren

            Omdat ik hiervoor problemen had met foto's die groen/geel werden zodra ik die uploadde naar sommige websites. Na veel zoeken bleek dat dat ook een probleem was met kleurruimtes. Met Save for web ben ik zeker dat mijn foto's "correct" (en ik gebruik bewust quotes ...) getoond worden in webbrowsers. Het probleem dat ik nu heb is een frustratie, maar het probleem dat ik toen had kon echt niet door de beugels, mijn foto's zagen er afschuwelijk uit. (neen, daar mogen geen grapjes op komen. :-p :-D )
            http://www.dennisclaes.be

            Comment


            • #7
              Re: Foto openen in browser verandert de kleuren

              Toch even opmerken dat Internet Explorer 11 kleurprofielen perfect ondersteund.

              Je kunt dit trouwens op deze website testen: http://www.color.org/version4html.xalter

              UPDATE: Ik had de test zelf al een tijdje niet meer gedaan, en blijkbaar is Edge en IE nog steeds het beste in het ondersteunen van de meeste kleurenprofielen. (Althans, toch wat ik hier zie op mijn eigen scherm.)
              Last edited by Rudy Mas; 28 augustus 2015, 12:31.
              Mvg,
              Rudy Mas
              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

              Comment


              • #8
                Re: Foto openen in browser verandert de kleuren

                Dat vind ik zeer positief. Spijtig genoeg zal het nog wel een paar jaren duren voor de meerderheid van de mensen een browser gebruiken die kleurprofielen ondersteunen. Dus voorlopig blijf ik het opslaan in sRGB. Maar het heeft me wel aan het denken gezet. Misschien toch overwegen om twee versies op te slaan, één in sRGB en één in ProPhoto of AdobeRGB.
                http://www.dennisclaes.be

                Comment


                • #9
                  Re: Foto openen in browser verandert de kleuren

                  Persoonlijk gebruik ik dus ook nog altijd sRGB als ik mijn JPG's aanmaak. Is tot op heden toch nog altijd het kleurprofiel voor het Internet.
                  Mvg,
                  Rudy Mas
                  Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto openen in browser verandert de kleuren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                    Toch even opmerken dat Internet Explorer 11 kleurprofielen perfect ondersteund.
                    Rudy,

                    Internet Explorer (zelfs versie 11) is ongeschikt voor kleurbeoordeling.
                    Het klopt dat zowel ICCv2 and ICCv4 profielen correct herkend worden, maar helaas gebruikt deze browser nooit het monitorprofiel. Die doet gewoon een transformatie van het bronprofiel naar sRGB, in plaats van naar het monitorprofiel.
                    Als uw monitor toevallig een kleurenbereik heeft dat goed overeenstemt met sRGB, dan lijken de kleuren nog aannemelijk, en merkt u er waarschijnlijk weinig van. Maar "juist" zijn ze niet.
                    En als u een "betere" monitor heeft, zoals een wide gamut, dan wordt het verschil onaanvaardbaar en onwerkbaar.
                    Noch het beste calibratie-apparaat, noch de beste profiling software kan dit probleem oplossen.

                    Denis

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto openen in browser verandert de kleuren

                      Tja, monitorprofielen zijn er dan ook enkel voor de grafische kaart en zijn specifieke aangesloten monitor juist aan te sturen.

                      Elk programma heeft zijn eigen grafische engine die een bepaald afgesproken profiel zoals sRGB, Adobe RGB of ProPhoto RGB moet verwerken om de geoogde kleuren zo nauwmogelijk te benaderen.

                      Is die engine slecht geschreven, dan krijg je dus afwijkingen. Iets wat in Firefox duidelijk te zien is bij die testfoto. De engine ondersteund duidelijk het linksboven profiel niet goed, want het blauw is daar veel lichter dan bij de andere profielen. Enkel Edge en IE geven hier het blauw bij elk profiel identiek weer. (Echter, ik vermoed dat de originele foto in Lightroom toch nog iets andere kleuren zal tonen dan wij te zien krijgen in de browsers.)


                      Trouwens, op deze website staat een leuk artikel over hoe Lightroom met zijn kleurruimte omgaat: http://ptgmedia.pearsoncmg.com/impri...mRGB_Space.pdf


                      Om een echte heel nauwkeurige kleurbeoordeling te kunnen doen, moet je software gebruiken die een perfect afgestelde engine gebruikt om een bepaalde, of alle, kleurprofielen juist om te zetten. Persoonlijk denk ik dat Lightroom, en soortgelijke programma's, dit waarschijnlijk het dichtst benaderen.


                      Zo weet ik onder andere dat IE11, en ik vermoed ook Edge, rood iets intenser weergeeft dan bepaalde andere programma's. Dit is waarschijnlijk ook waarom de topic starter dit verschil opmerkt tussen Photoshop en de uitvoer in IE11. Om dit probleem op te lossen, zou je de engine van IE/Edge moeten herschrijven, of de mogelijkheid moeten krijgen om een specifiek aangepast kleurprofiel te koppelen aan het programma, zoals je doet bij de grafische kaart en een monitorprofiel. Dit kleurprofiel zou dus de standaard uitvoer moeten bijregelen om bijvoorbeeld het rood te verzachten.

                      Enkel als je dit kunt zal je met zekerheid een foto kunnen weergeven met de kleuren die overal identiek zijn. En zelfs dan nog, sRGB heeft een kleiner kleurbereik dan Adobe RGB of ProPhoto RGB, waardoor je onderling nog steeds verschillen zult waarnemen als de foto in een ander kleurprofiel is opgeslagen.

                      Zolang blauw niet paars wordt, of rood niet orange, dan mogen we al heel blij zijn.
                      Mvg,
                      Rudy Mas
                      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto openen in browser verandert de kleuren

                        Ik denk net aan iets.

                        Als Photoshop nu bijvoorbeeld kleurenprofielen zou hebben voor specifieke programma's, dan zou je bijvoorbeeld een JPG kunnen maken specifiek voor IE of eender welke browser, waardoor de foto in die specifieke browser wel een juiste uitvoer zou geven.

                        Photoshop zou dan natuurlijk het standaard sRGB profiel gebruiken, maar de intensiteit van de kleuren tweaken zodat de uitvoer in IE wel het juiste resultaat geeft.

                        Dit zou natuurlijk inhouden dat je een JPG zou moeten aanmaken voor elke afzonderlijke browser om overal een zelfde resultaat te krijgen. Iets wat natuurlijk voor redenen van opslag nooit zal gebeuren.
                        Mvg,
                        Rudy Mas
                        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                        Comment

                        Working...
                        X