Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van dslr naar Sony mirrorless

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van dslr naar Sony mirrorless

    Ik vind deze video wel leuk, How I turned from Canon to Sony. Vooral de analogie met een stoomtrein vond ik hilarisch.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

  • #2
    Re: Van dslr naar Sony mirrorless

    Is inderdaad een leuke video. Vooral ook zijn accent. Doet me een beetje denken aan één van die slechterikken uit James Bond . De vergelijking is tot op een zeker niveau correct en ik ben zeker geen die hard voorstander van dslr. Maar tot op heden geeft de mirrorless nog geen meerwaarde tegenover de dslr op het gebied waar ik mijn camera voor gebruik, en dat is enkel sport. En dat vaak in ruige omstandigheden, regen, zand, stof, etc... de spiegel geeft mij hier zelfs nog een voordeel op een mirrorless omdat de spiegel de sensor beschermt. Het echte voordeel om over te stappen als sportfotograaf zie ik nog niet. ( AF is niet sneller, beeldkwaliteit is niet beter, fps is niet beter, iso is niet beter, voor het gewicht moet je het ook niet doen als je bij een FF blijft, etc... waarmee ik niet gezegd heb dat ze slechter zijn, ze zijn enkel niet beter ( dus nog geen reden om over te stappen))

    Ik kijk je reactie graag tegemoet.
    Mvg,
    Gregory
    www.gvg-photo.com

    Comment


    • #3
      Re: Van dslr naar Sony mirrorless

      Hij gaat alleen in op de ouderwetse spiegel, maar niet op de achterblijvende AF. Verder direct naar wifi al in de D2xs jaren heb ik al een artikel gelezen over iemand die vanaf Wimbledon direct naar zijn photoeditor schoot of eerst zelf de uitsnede bepaalde en dan naar de photoeditor. Dat hele gedoe naar fb en tw is toch leuk voor ps camera's maar ik heb eigenlijk nog nooit de behoefte gevoeld.

      Hoeveel zou het maken en plaatsen van zo'n filmpje nu schuiven?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Van dslr naar Sony mirrorless

        De meesten die overgaan op mirrorless vinden vooral de evf een meerwaarde. "What you see is what you get" geeft je toch de kans om de belichting van de eerste keer goed te krijgen want de meter op je camera kan je niet altijd vertrouwen.

        Voor sport is een dslr nog altijd beter, al was het maar omdat er meer lange lenzen (300mm+) beschikbaar zijn. De AF wordt er wel steeds beter op en de A7RII zou heel goed presteren met zijn 399! fasedetectie AF punten. Een test op dpreview toont aan dat die ook in donkere omstandigheden even snel en soms sneller is als een dslr.

        Een groot voordeel van sommige systeemcamera's is de volledig elektronische sluiter en dan hoor je echt niks bij het nemen van een foto, handig in kerken ed...

        Soms wil je niet door de zoeker kijken maar de camera hoog boven je hoofd houden of laag bij de grond, met een systeemcamera gaat dat vanzelf omdat live view altijd aanstaat. Bij een dslr moet je al speciaal in live view mode gaan en de AF wordt dan heel traag. En het feit dat de duurdere modellen van Canon en Nikon geen tilt screen hebben maakt het er ook niet gemakkelijker op.

        De beeldkwaliteit hangt af van welk merk je kiest en de grootte vd sensor. Met de Sony Alpha full frame camera's heb je in ieder geval niet te klagen. De A7RII sensor vernedert die in de 5DS, een pak minder ruis en hoger dynamisch bereik.

        Ikzelf fotografeer vogels en heb 500 of 600mm lenzen nodig en het maakt mij niet uit of de body kleiner is, de lenzen wegen al 3kg. Maar voor anderen speelt het wel een rol, ik denk aan portret/landschap ... , daar kan je de lenzen compacter houden.

        Ik vind het gewoon frappant dat vele beroepsfotografen de overstap doen naar mirrorless en hun ongenoegen uiten over Canon en Nikon omdat ze vast blijven houden aan "oude" technologie. En velen kiezen voor Sony omdat zij de enige zijn die ook full frame modellen hebben, want aan beeldkwaliteit willen ze niet inboeten.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Van dslr naar Sony mirrorless

          Ik zie de toekomst van de spiegelreflex toch wel een beetje somber in.Deze technologie staat bijna stil,(slechts Canon en Nikon en een klein beetje Pentax,zijn hiermee nog redelijk serieus bezig).De systeemcamera daarentegen,wordt steeds beter en beter,(vergelijk de A7RII maar eens met een camera van bv.3 jaar geleden).Sony,Fuji,Olympus,Samsung,Panasonic enz. zijn volop bezig met het ontwikkelen van de toestellen van de toekomst.De reflex technologie is eigenlijk toch nog wel meer een technologie van tijdens het analoge tijdperk, terwijl de systeemcamera meer aansluit bij het digitale tijdperk.

          Comment


          • #6
            Re: Van dslr naar Sony mirrorless

            Hoi,

            ik heb ik het Sony center in Berlijn de A7RII in mijn handen gehad en je voelt binnen enkele minuten dat de AF niet is wat ik bij mijn Nikon D750 heb.
            Dat heb ik vorig jaar bij tal van andere systeemcamera's ook ervaren.
            Kortom, de systeemcamera's zijn nog niet zover.
            Ik zie de toekomst van geen een camera somber tegemoet.
            Maar de prijsstelling daarintegen wel...
            Zo'n (in ogen van velen) nagenoeg perfecte Sony A7RII kost wel een slordige €3500,-...
            Daarbij nog een "standaard" Zeiss lensje van een slordige €1500,-
            En er moet nog budget zijn voor verdere (specifiekere) lenzen (tele, sport, macro, enzo) + andere accessoires.
            Wie blijft dit nog hobby vinden?

            M'n vrouw wil ook wel een cabriootje, designmeubelen en een schoon kleedje...

            Adrie

            Comment


            • #7
              Re: Van dslr naar Sony mirrorless

              Laten we vooral niet vergeten dat er nog de Sony translucent mirror technologie is . Heb je én live view (gewoon handig) én phase detection AF (gewoon snel) én een EVF (ok, soms wou ik dat ik een gewone zoeker had).

              Uiteraard is deze technologie niet perfect, want je verliest wel 30% van het invallend licht en heb je altijd wel wat minder keuzevrijheid qua accessoires en lenzen (of ze zijn gewoon duurder).
              Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
              Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
              Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

              Comment


              • #8
                Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Vooral de analogie met een stoomtrein vond ik hilarisch.
                De vergelijking met de stoomlocomotief is inderdaad hillarisch maar in een andere zin dan hij bedoelt.
                In Engeland (als voorbeeld) werden de eerste diesel locomotieven in de jaren 1930 ingevoerd en in 1975 waren er nog altijd meer dan 40 lijnen die gebruik maakten van stoomlocomotieven. De diesellocomotieven hadden zeer veel voordelen maar de stoomlocomotieven hadden tot dan ook nog belangrijke voordelen waaronder betrouwbaarheid en vooral kracht. Ze werden bijgevolg zeer lang naast elkaar ingezet volgens wat er mogelijk en nodig was. Hetzelfde geldt voor de overgang van diesel naar electrische locomotieven.
                M.a.w. als die man wat minder emotioneel zou zijn en wat dieper nadenkt over de stoomlocomotief dan zou hij juist wel inzien dat er op vandaag voor beide (mirrorless en DSLR) een markt is. Ik denk wel dat het hier geen 40 jaar zal duren. De mirror and shutterless (*) zal dan al lang bestaan. De mirrorless die we nu kennen is een tussenstap die misschien sommige fabricaten aan het overslaan zijn...

                (*) Electronic shutter bestaat al lang (langer dan mirrorless) maar is niet bruikbaar voor (snel) bewegende onderwerpen. Dit zal maar mogelijk zijn als de global shutter betaalbaar wordt of als de rolling shutter veel sneller wordt.

                Comment


                • #9
                  Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                  Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                  Hoi,

                  ik heb ik het Sony center in Berlijn de A7RII in mijn handen gehad en je voelt binnen enkele minuten dat de AF niet is wat ik bij mijn Nikon D750 heb.
                  Kortom, de systeemcamera's zijn nog niet zover.
                  Ik wil zeker niet beweren dat de A7RII even snel is als een dslr... dat is ook niet..(zeker niet voor sport)
                  Maar om na enkele minuten al een conclusie te trekken....
                  De AF instellingen van de A7RII zijn redelijk complex en meestal is het meer "user-error" en/of verkeerde instellingen dan iets anders.. (niet persoonljk )

                  Lees dit anders eens...


                  Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                  Zo'n (in ogen van velen) nagenoeg perfecte Sony A7RII kost wel een slordige €3500,-
                  Wat kost een Canon of Nikon "gelijkaardige" camera?
                  Sony heeft de laatste jaren heel veel nieuwe technologie ontwikkeld in deze camera's... R&D moet spijtig genoeg ook betaald worden...
                  Trouwens geen enkele camera is perfect maar 42MP BSI-sensor met 5-axis IBIS en volgens mijn bescheiden mening zeker heel goede AF met fantastische AF-C Eye AF, 399 AF punten die zeer goed gespreid zijn over de sensor , e.d....
                  Met de crop functie van de A7RII heb je ook ineens een 18MP APS-C camera indien extra mm nodig zijn...

                  En uiteraard zijn er ook mindere kanten aan...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                    Hoi,
                    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                    Maar om na enkele minuten al een conclusie te trekken....

                    ...Wat kost een Canon of Nikon "gelijkaardige" camera?...

                    ...R&D moet spijtig genoeg ook betaald
                    Na het zoeken van September vorig jaar tot en met Januari van dit jaar, geeft mij de ervaring dat ik dat binnen enkele minuten concludeer... Na het instellen van wat basic dingetjes, o.a één punts AF in het midden en AF-S
                    De kosten van een vernieuwde " consumer" camera reist de pan uit.
                    Canon en Nikon doen daar ook volop aan mee met hun 5Ds, 5Ds R, D810 en D810A.
                    Het doorberekenen van hun R&D kosten kan niet tot zulke buitensporige prijsgroei leiden.
                    Ík denk dat het gewoon hun marketingpolitiek is.

                    Adrie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                      Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                      Canon en Nikon doen daar ook volop aan mee met hun 5Ds, 5Ds R, D810 en D810A.
                      Het doorberekenen van hun R&D kosten kan niet tot zulke buitensporige prijsgroei leiden.
                      Ík denk dat het gewoon hun marketingpolitiek is.

                      Adrie
                      In 2008 was de prijs voor een nieuwe D700 ook tegen de 3000 EUR.
                      Reken inflatie, stijgende prijzen van arbeid en grondstoffen en dan zijn de huidige prijzen zeer evenredig. Ik zou zelfs durven stellen dat bv een D810 goedkoper is dan een D700 toen als je met alles rekening houdt. En tegen welke prijs bieden ze nu een D610, D750? Véél goedkoper dan een D700 toen. Je kan moeilijk verwachten dat ze topmodellen verkopen aan bodemprijzen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                        Ikzelf ben zeker akkoord dat voor nagenoeg alle doeleinde de systeemcamera momenteel een minstens even goede keuze ( als niet betere keuze) is dan een gelijkaardige ( prijs ) dslr. Maar voor sport en wildlife twijfel ik hier nog aan vanwege zoals eerder gezegd 2 zaken: Bescherming van de sensor en AF. Daarnaast zijn ook de lenzen in mijn ogen nog een stuk beter ( voor zij die onbeperkt budget hebben). De lenzen van Nikon en Canon 300mm f2.8, 400mm f2.8, 500mm f4, etc... steken daar toch nog boven uit. Ikzelf ben momenteel aan het uitkijken en sparen naar een 300mm F2.8 voor Nikon, want dit is echt een topper.
                        Mvg,
                        Gregory
                        www.gvg-photo.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                          genoeg adaptermogelijkheden voor de lenzen van Canon en Nikon om te werken met Sony, met behoud of toevoeging van AF
                          Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
                          https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                            Oorspronkelijk geplaatst door Redgy1 Bekijk bericht
                            genoeg adaptermogelijkheden voor de lenzen van Canon en Nikon om te werken met Sony, met behoud of toevoeging van AF
                            Voor de E-mount dan ?
                            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                              Is er dan al een adapter voor Nikon objectieven met behoud van AF op Sony E

                              Comment

                              Working...
                              X