Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

    Vanmiddag wat foto's buiten wezen maken. Zonnig weer, dus witbalans op zonnig gezet.

    Maar nu valt me op, dat mijn Fuji X-E1 dan een Kelvinwaarde van 4850 gebruikt???

    Ik ben ervan overtuigd dat de correcte waarde met zonnig weer een waarde van 5500-6500 moet gebruiken


    Is er iets mis met mijn toestel?
    Zou iemand die dit toestel ook bezit voor mij kunnen kijken of hij dezelfde waarde heeft?
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

    Ik gebruik zelf zo goed als nooit witbalans-presets, maar ik ga ervan uit dat het toestel op het moment zelf een meting uitvoert en de geschikte kleurtemperatuur bepaalt. Je hebt tenslotte directe zon maar ook schaduw, en het zonlicht kan aanzienlijk verschillen afhankelijk van het tijdstip en de hoek ten opzichte van je camera en je onderwerp. Het toestel is uiteraard niet onfeilbaar, maar dergelijke waarde lijkt mij ook niet abnormaal voor zonnige omstandigheden. Ik kan mij zelfs voorstellen als je instelt op "zonnig" dat het toestel een beetje compenseert naar de 'koele' kan van het spectrum.

    We kunnen gissen en veronderstellen - en misschien weet hier wel iemand het exacte antwoord - maar hoe zit het met de belangrijkste vraag: zijn je foto's in orde of hebben ze een zichtbare afwijking in witbalans? Indien niet, dan zou ik mij geen zorgen maken.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

      Mijn foto's waren ook allemaal wat te koel met XE1.

      Instelling stond op automatische witbalans. Omdat ik toch de meeste van mijn fotos wegkieper en enkel de beste over hou, paste ik de rest gewoon aan in photoshop. Ik heb nu echter gezien dat je die automatisch witbalans kan bijsturen, ttz in je menu van automatische witbalans kan je de WB verschuiven naar minder blauw (of resp geel, rood, blauw, groen).

      Dus als je altijd te koele foto's hebt, zou ik gewoon de automatische witbalans wat verschuiven naar het geel toe.

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

        Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
        Mijn foto's waren ook allemaal wat te koel met XE1.

        Instelling stond op automatische witbalans. Omdat ik toch de meeste van mijn fotos wegkieper en enkel de beste over hou, paste ik de rest gewoon aan in photoshop. Ik heb nu echter gezien dat je die automatisch witbalans kan bijsturen, ttz in je menu van automatische witbalans kan je de WB verschuiven naar minder blauw (of resp geel, rood, blauw, groen).

        Dus als je altijd te koele foto's hebt, zou ik gewoon de automatische witbalans wat verschuiven naar het geel toe.
        Ik werk alleen met RAW, dus op de een of andere manier werkt die aanpassing van de witbalans niet. Werkt blijkbaar alleen in jpg.

        Vind de foto's inderdaad soms wat te koel.
        Daarom ook erg benieuwd wat voor kelvinwaarde andere X-E1 bezitters hebben of dat er in mijn toestel een afwijking zit??
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

          Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
          Ik werk alleen met RAW, dus op de een of andere manier werkt die aanpassing van de witbalans niet. Werkt blijkbaar alleen in jpg.

          Vind de foto's inderdaad soms wat te koel.
          Daarom ook erg benieuwd wat voor kelvinwaarde andere X-E1 bezitters hebben of dat er in mijn toestel een afwijking zit??
          Is het niet de bedoeling dat je settings als vertrekpunt in de raw file worden toegepast? Als je een belichtingscompensatie kiest, wordt die ook toegepast, dus waarom een witbalans preset dan niet? (Wat bij Fuji niet wordt toegepast, zijn de film simulations, maar dat is een andere kwestie.)

          Als je foto's consistent te koel van toon zijn, zou je de suggestie kunnen toepassen om het toestel te tweaken naar iets warmer. Ik herinner mij iets soortgelijks bij mijn Canon 1D die ik heb aangepast om wat overdreven groen eruit te halen. Alternatief, als je bv. Lightroom gebruikt, is om bepaalde correcties in te stellen en die te laten toepassen bij het importeren van je raws in Lightroom.

          Het is trouwens wel opvallend dat je als Nikon gebruiker vindt dat de Fuji resultaten koel overkomen... Nikons zijn algemeen gesproken al vrij koel van tint terwijl Fuji eerder warm is en Canon zelfs uitgesproken warm. Misschien is dit inderdaad iets typisch voor de X-E1 aangezien mijn X-T1 standaard toch vrij warme kleuren geeft.

          Ik verwacht niet dat je toestel een defect vertoont, maar het is wel goed om het uit te sluiten. Als het inderdaad geen defect is, probeer dan misschien in de eerste plaats de standaardwaarden van de body te tweaken volgens jouw voorkeur. Mijns inziens is het gebruik van witbalans-presets niet de beste werkwijze omdat auto-wb in principe perfect zijn werk doet in alles behalve dominant kunstlicht. Niettemin, elk heeft zijn manier van werken en daar is niks mis mee...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Is het niet de bedoeling dat je settings als vertrekpunt in de raw file worden toegepast? Als je een belichtingscompensatie kiest, wordt die ook toegepast, dus waarom een witbalans preset dan niet? (Wat bij Fuji niet wordt toegepast, zijn de film simulations, maar dat is een andere kwestie.)

            Als je foto's consistent te koel van toon zijn, zou je de suggestie kunnen toepassen om het toestel te tweaken naar iets warmer. Ik herinner mij iets soortgelijks bij mijn Canon 1D die ik heb aangepast om wat overdreven groen eruit te halen. Alternatief, als je bv. Lightroom gebruikt, is om bepaalde correcties in te stellen en die te laten toepassen bij het importeren van je raws in Lightroom.

            Het is trouwens wel opvallend dat je als Nikon gebruiker vindt dat de Fuji resultaten koel overkomen... Nikons zijn algemeen gesproken al vrij koel van tint terwijl Fuji eerder warm is en Canon zelfs uitgesproken warm. Misschien is dit inderdaad iets typisch voor de X-E1 aangezien mijn X-T1 standaard toch vrij warme kleuren geeft.

            Ik verwacht niet dat je toestel een defect vertoont, maar het is wel goed om het uit te sluiten. Als het inderdaad geen defect is, probeer dan misschien in de eerste plaats de standaardwaarden van de body te tweaken volgens jouw voorkeur. Mijns inziens is het gebruik van witbalans-presets niet de beste werkwijze omdat auto-wb in principe perfect zijn werk doet in alles behalve dominant kunstlicht. Niettemin, elk heeft zijn manier van werken en daar is niks mis mee...
            Snap je verhaal en ben er ook voor een groot deel mee eens, maar we wijken nu af van mijn initiele vraag. Tuurlijk kan ik mijn witbalans achteraf zonder moeite aanpassen, maar dat zou in principe niet moeten.

            Enige wat ik graag wil weten of een andere X-E1 gebruiker ook een waarde van 4850K krijgt als hij zijn witbalans-preset op daglicht/zonnig zet.
            Mocht ik dit als enige hebben, dan ben ik natuurlijk niet blij (ook al kan ik het achteraf makkelijk aanpassen in raw)
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

              Zopas foto genomen in zonlicht (moest rap zijn) en
              K waarde in rawconvereter bedraagt 4900°K. Instelling op daglicht/zonnig.
              En die kleuren lijken mij vrij juist.
              Last edited by maniac; 24 augustus 2015, 13:01.

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

                Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                Zopas foto genomen in zonlicht (moest rap zijn) en
                K waarde in rawconvereter bedraagt 4900°K. Instelling op daglicht/zonnig.
                En die kleuren lijken mij vrij juist.
                Dank je wel Maniac. Het is dus normaal.
                D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

                  Proef op de som genomen met mijn X-T1... zonnige foto met groene tuin en blauwe lucht geeft dit resultaat:
                  - WB sunny = 5000K (zeer behoorlijk, eigenlijk beter dan wat ik doorgaans uit auto-wb verwacht)
                  - WB cloudy = 6150K (overdreven geel, zoals verwacht, want de omstandigheden zijn zonnig)
                  - auto WB = 5150K (ziet er koeler uit dan sunny maar de zon was net een moment gesluierd door een wolk, dus aan dit cijfer moeten we niet teveel waarde hechten)

                  Dus als ik met een hoog staande zon met WB sunny aan 5000K kom en een zeer goed maar ietwat koel resultaat krijg, dan lijkt die 4850K van jou niet zo veraf. Als ik hetzelfde nog eens zou proberen met WB sunny in een namiddagzon die al iets lager staat, verwacht ik dat mijn Kelvin-waarde ook onder 5000 duikt. Als de zon over een 2-tal uur nog wil schijnen, zal ik hetzelfde nog een keer doen

                  Edit: foto's in raw gemaakt.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Proef op de som genomen met mijn X-T1... zonnige foto met groene tuin en blauwe lucht geeft dit resultaat:
                    - WB sunny = 5000K (zeer behoorlijk, eigenlijk beter dan wat ik doorgaans uit auto-wb verwacht)
                    - WB cloudy = 6150K (overdreven geel, zoals verwacht, want de omstandigheden zijn zonnig)
                    - auto WB = 5150K (ziet er koeler uit dan sunny maar de zon was net een moment gesluierd door een wolk, dus aan dit cijfer moeten we niet teveel waarde hechten)

                    Dus als ik met een hoog staande zon met WB sunny aan 5000K kom en een zeer goed maar ietwat koel resultaat krijg, dan lijkt die 4850K van jou niet zo veraf. Als ik hetzelfde nog eens zou proberen met WB sunny in een namiddagzon die al iets lager staat, verwacht ik dat mijn Kelvin-waarde ook onder 5000 duikt. Als de zon over een 2-tal uur nog wil schijnen, zal ik hetzelfde nog een keer doen

                    Edit: foto's in raw gemaakt.
                    Denk niet dat als je je witbalans op sunny zet, dat hij dan een andere waarde zal geven als je een paar uurtjes later weer een foto maakt. Zou gewoon 5000K moeten blijven.
                    Maar hoe dan ook , ik ben gerustgesteld. Dank je voor je moeite
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

                      Ik heb eens met een X100S geprobeerd op daylight en ik krijg 5050.

                      Daylight (sunny) varieert over de dag. 5500 is voor de middag maar het gaat ongeveer van 3500 tot 5500 tot 3500 (morgen - middag - late namiddag). En dan varieert het nog van plaats tot plaats / seizoen tot seizoen (stand van de zon). Er is dus niet 1 waarde voor de ganse dag. 4850 is dus een mooi gemiddelde.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

                        Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                        Daylight (sunny) varieert over de dag. 5500 is voor de middag maar het gaat ongeveer van 3500 tot 5500 tot 3500 (morgen - middag - late namiddag). En dan varieert het nog van plaats tot plaats / seizoen tot seizoen (stand van de zon). Er is dus niet 1 waarde voor de ganse dag. 4850 is dus een mooi gemiddelde.
                        Was ook mijn idee, maar de zon wil hier niet meer schijnen
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

                          dan moet ik dat eens gaan testen. Zondagmiddag met felle zon geeft bij mij dezelfde waarde als de foto die ik gisteren probeerde toen het lichtjes bewolkt was
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

                            Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                            dan moet ik dat eens gaan testen. Zondagmiddag met felle zon geeft bij mij dezelfde waarde als de foto die ik gisteren probeerde toen het lichtjes bewolkt was
                            Als je Daylight / Sunny kiest als WB op uw camera dan zal je altijd dezelfde waarde hebben (bij jou 4850). Als je auto WB wenst dan moet je de WB op auto laten staan.

                            Wat ik wou zeggen met "Daylight (sunny) varieert over de dag" is dat er niet 1 waarde bestaat voor de ganse dag ('s morgens ergens 3500 , 's middags bij volle zon ergens 5500 en in de vooravond opnieuwe 3500) terwijl de setting Daylight / Sunny WB op uw camera wel 1 vaste waarde is (die niet wijzigt) en dat die keuze dus vaker niet juist zal zijn dan wel (maar soms beter dan auto WB). Vandaar ook dat Fuji niet 5500 kiest want dat zou alleen maar correct zijn in de zomer op de middag met volle zon. In de late namiddag zal je er met 5500 ver naast zitten.

                            De enige manier om een "juiste" WB te hebben is deze manueel juist zetten (via bv een grijskaart).
                            Last edited by timefreezer; 25 augustus 2015, 09:49.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X-E1 verkeerde witbalans??

                              Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                              dan moet ik dat eens gaan testen. Zondagmiddag met felle zon geeft bij mij dezelfde waarde als de foto die ik gisteren probeerde toen het lichtjes bewolkt was
                              Laat maar zitten
                              Mijn daylight setting blijft op 5000 ongeacht de omstandigheden. Die van jou zal dus ook wel constant blijven.
                              Teleurstellend, eigenlijk... ik had gehoopt dat er een zekere marge op zat waarbinnen het toestel kon varieren met de presets. Als je custom WB wil, moet je het dus zelf doen.

                              Alweer iets bijgeleerd. Geen enkele reden om WB-presets te gebruiken dus, net als de scene-voorkeuze die de meeste toestellen aanbieden naast P-A-S-M.

                              Ter info: wat ik doe bij delicate witbalans-situaties, is een referentiefoto maken doorheen een halfdoorzichtig stukje plastic, met name een pringles-dekseltje . Dat is vaak niet perfect, maar het geeft wel een mooie startwaarde om toe te passen op alle raw foto's die je in dat licht hebt gemaakt. Daarna nog een beetje handmatig bijregelen en je bent klaar.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X