Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

miskoop????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • miskoop????

    Ik kocht enkele weken geleden een Panasonic FZ10 (4MP). Ik vroeg de verkoper of het mogelijk ging zijn om met dit toestel foto's te nemen om op posterformaat te laten afmaken bij een fotolab. De verkoper zei me dat dit geen probleem mocht zijn voor formaten van 70 cm op 50cm.

    Nu surf ik eens rond en wat zie ik: om een foto te laten ontwikkelen op 30cm x 45cm heb ik minimum 2655 x 1770 pixels nodig, voor een formaat van 75 cm x 50 cm zijn er minimum 4429 x 2953 pixels nodig en dit terwijl de FZ 10 er slechts 2304 x 1728 aankan. Theoretisch gezien kan ik met mijn FZ 10 geen foto's laten afmaken van 30 cm x 45 cm.
    Heeft de verkoper me bij mijn kl... gehad?

  • #2
    Nee, die verkoper heeft je niet bij je kl*t*n gehad .

    Alles hangt af van hoeveel DPI je nodig hebt om de foto af te drukken in het gewenste formaat...
    Enerzijds kun je altijd interpoleren, pixels bij laten berekenen (verzinnen) door een fotobewerkingsprogramma.
    Anderzijds moet je je ook afvragen of dat wel nodig is... Ik heb nog afdrukken op 70x50 gezien van een 3MP camera en die waren meer dan behoorlijk (van zolang je er niet met je neus bovenop staat natuurlijk)...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Dergelijke grote foto's bekijk je van een grotere afstand, dus hoeven die niet zo haarscherp te zijn.

      Je zal wel een goed programma nodig hebben om de ontbrekende pixels bij te creëren: standaard Photoshop is hier zeker niet slecht in, maar Genuine Fractals zou nog beter zijn...(heb het ook van van gelezen dus...)

      Veel succes!
      Voor de rest tevreden van de FZ10?
      ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

      Comment


      • #4
        Dat is de aanbevolen resolutie die ze je opgeven. Houd er rekening mee dat je van een kleinbeeldnegatief op 200 ASA OOK korrel (ruis, onscherpte,...) zou hebben op zo'n posterformaat.

        Om te weten of je camera voldoet zou ik 1 poster bestellen van een scherpe en goed belichte foto en zien of die aan je wensen voldoet. Om je test wat goedkoper te maken kan je een stuk van 10x15 uit je foto croppen dat relatief gezien even groot is op 10x15 als het geheel op 50x75 zou zijn. Laat dus een fragment uit je foto van 460 pixels op 345 pixels afmaken op een 10x15 en bekijk dat fragment vanop de afstand waarop je 75cm poster gaat bekeken worden. Zelfs een 8MP-toestel haalt niet de volledige resolutie...
        voor een 75x50 poster in optimale resolutie heb je bijna een sheet (of 4x5inch-negatief) nodig...

        Aan 300 DPI heb je namelijk 8850x5880 pixels nodig (=52 Mpix)
        Aan 200 DPI heb je 5900x3920 pixels nodig (=23 Mpix)

        Wat jouw fotocentrum opgaf voor 75x50cm is slechts 150 DPI, en dat vergt nog steeds 13Mpix...

        Met je 4Mpix haal je 78 DPI, wat ongeveer der scherpte van een computerscherm geeft...

        Je KAN dat dus perfect, 4Mpix printen naar 75cmx50cm, maar echt het maximum haal je uit die fotoprints niet uit.



        Comment


        • #5
          Dank voor de informatie.
          Ik moet zeggen dat ik voorlopig zeer tevreden ben van de FZ 10.Ik heb de mogelijkheden van de camera zeker nog niet benut aangezien ik nog maar een leek ben. Toch vind ik het jammer dat ik slechts na mijn aankoop gehoord had dat de FZ 20 op komst is en waarschijnlijk voor bijna hetzelfde geld.

          Comment


          • #6
            Ik heb hier een 70x50 afdruk hangen gemaakt van een 3mp ... gewoon doen, een poster bekijk je vanop afstand! Tis inderdaad niet haarscherp als je er met je neus tegen gaat staan, maar daar dient het niet voor

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tony smeT
              Ik heb hier een 70x50 afdruk hangen gemaakt van een 3mp ... gewoon doen, een poster bekijk je vanop afstand! Tis inderdaad niet haarscherp als je er met je neus tegen gaat staan, maar daar dient het niet voor

              Voila... waar praktijk belangrijker is dan theorie

              @ Tjoep: By the way: Als je gewacht zou hebben op de opvolger, dan had je nadien weer kunnen wachten op de opvolger daarvan enz...

              Comment

              Working...
              X