Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paardenactie fotograferen in donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Paardenactie fotograferen in donker

    Hallo,

    Ik kreeg hier juist volgende vraag :
    paarden fotograferen op een event dat doorgaat als het donker is. Rond en op de paarden zal er gewerkt worden met vuur.
    Ik heb een D750 en een 28-75 2.8

    Omdat ik zoiets nog nooit gedaan heb, twijfel ik enorm om dit te doen. Langs de andere kant wil ik wel mijn grenzen verleggen...

    Wie heeft er tips ?

  • #2
    Re: Paardenactie fotograferen in donker

    Hoge iso gebruiken en groot diafragma. Eventueel iso op auto, werkt bij Nikon perfect, en de camera op spotmeting zetten en dan afstand meten waar je belicting goed wil hebben. Foto's beoordelen op het histogram en niet op beeld, want je pupillen zijn groot en het is dan vlug goed en thuis met kleine pupilletjes........

    Als je na een kwartier door hebt dat het niet gaat: van de paarden genieten.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Paardenactie fotograferen in donker

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Eventueel iso op auto, werkt bij Nikon perfect.
      Voor dansvoorstellingen dit ook met succes gedaan. Op manueel: diafragma volledig open, sluitertijd gekozen afhankelijk vd snelheid vd dans en dan ISO op automatisch. Dit met in het achterhoofd dat de ISO minste invloed heeft op het beeld (ruis neem je erbij en reduceer je wel later softwarematig), terwijl een onscherpe foto voor de vuilbak is.
      Als het histogram een onderbelichte foto aangaf (wat bij enorm verschillende belichting per dans wel voorkwam) heb ik met de exposure correctie wat bijgestuurd (meestal tot +1).

      Een truc die ik soms lees (nog niet zelf gedaan) is als de iso te hoog gaat iets onderbelichten en erna (in RAW trekken!) exposure wat optrekken in nabewerking. Zou bij optrekken minder ruis geven dan wanneer je bij het nemen vd foto de ISO hoger in te stellen. Mss zijn er met ervaring hiermee hier...

      Comment


      • #4
        Re: Paardenactie fotograferen in donker

        Onderbelichten om je iso omlaag te krijgen, geeft eigenlijk meer ruis als goed belichten met hoge iso. Met moderne camera's is toch eigenlijk geen 'echt probleem' meer. Ik heb foto's boven de 12.800 iso en die zijn gewoon goed(beter als vroeger 6400 iso op de perfecte film). Natuurlijk ziet er wat ruis op, dat ik vrijwel niet verwijder, maar dat hoort er ook wel. Een concertfoto in het donker, die eruit ziet als een strandopname om 12 uur, past ook niet echt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment

        Working...
        X