Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van portret naar landscape

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van portret naar landscape

    Hallo,

    Ik wil foto's in 'portret' weergeven in 'landscape' maar zonder kwaliteitsverlies. Waarom? Ik heb een eenvoudige website en kan daar alleen foto's in 'landscape' opzetten. Maar ik heb uiteraard ook foto's in 'portret' en die worden daar nu vervormd opgezet. Kan dat eventueel met IrfanView?
    www.josiesgallery.be

  • #2
    Re: van portret naar landscape

    Er is maar 1 echte oplossing: boven en/of onder een stuk afsnijden.
    van 2:3 naar 3:2: Snij je er een derde af wordt het vierkant, en dan nog een stukje tot je vertikaal 1.3 overhoudt.
    Je kan ook dulden dat er links en rechts een voldoende groot vlak wit of zwart wordt aangeplakt zodat 2:3, 3:2 wordt.

    Je kan een staande giraf in portret ook omturnen tot een liggende giraf, maar dat is de bedoeling niet vermoed ik ;-)

    DPaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: van portret naar landscape

      Als een portretfoto vervormt, zal dat wellicht komen omdat je in een kadertje wil plaatsen. Als ik op mijn(voormalige) webpagina een foto plaatste kwam die gwoon goed in beeld. Misschien kun je de kaders 90gr. draaien.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: van portret naar landscape

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Er is maar 1 echte oplossing: boven en/of onder een stuk afsnijden.
        van 2:3 naar 3:2: Snij je er een derde af wordt het vierkant, en dan nog een stukje tot je vertikaal 1.3 overhoudt.
        Je kan ook dulden dat er links en rechts een voldoende groot vlak wit of zwart wordt aangeplakt zodat 2:3, 3:2 wordt.

        Je kan een staande giraf in portret ook omturnen tot een liggende giraf, maar dat is de bedoeling niet vermoed ik ;-)

        DPaul
        Ik bedoel inderdaad dat er aan beide zijden een zwarte strook wordt toegevoegd. Alleen, ... ik weet niet hoe ik dat moet doen.
        www.josiesgallery.be

        Comment


        • #5
          Re: van portret naar landscape

          OK, we zullen het proberen uit te leggen aan de hand van de volgende illustraties. Ik werk wel in Photoshop. Zorg ook dat je de canvas-uitbreiding op een aparte laag doet, zodat je achteraf (met kleur naar believen) kunt vullen.
          1. Dit is mijn originele portrait-stand foto:


          2. Door de Canvas size te manipuleren, enkel de Width (breedte), voeg ik er 250px aan toe:


          Waarom 250px zal je vragen, wel. Mijn portrait is 200x300. Ik wens mijn 300 (hoogte) te behouden. 300/2 = 150 x 3 = 450, maar ik heb al 200 in de breedte, dus ik moet er nog 250px bijmaken.

          3. Zo ziet dan daarna de foto uit: van portrait naar landscape dus:


          Zoals gezegd: zorg dat je de Canvas size op een nieuwe aparte laag uitvoert, zodat je achter kunt kleuren.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: van portret naar landscape

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            OK, we zullen het proberen uit te leggen aan de hand van de volgende illustraties. Ik werk wel in Photoshop. Zorg ook dat je de canvas-uitbreiding op een aparte laag doet, zodat je achteraf (met kleur naar believen) kunt vullen.
            Mooi uitgelegd door Les met illustraties!

            Een truukje in Photoshop om van verticale naar een horizontale foto te gaan waarbij je niet zelf moet rekenen:

            Stap 0: Zoom eerst wat goed uit zodat je bewegingsruimte hebt rond uw foto.

            Stap 1: Kies de crop-tool.

            Stap 2: Selecteer in de crop tool de aspect ratio van uw foto (bv 2 x 3) - Photoshop toont alleen 2 x 3 als mogelijkheid en niet ook 3 x 2. Dit doet er niet toe. Het is de verhouding die telt.

            De cropselectie verschijnt nu.

            Als die al horizontaal is dan ga je verder naar stap 4. Is de selectie verticaal dan moet je die eerst omdraaien via stap 3.

            Stap 3: doe dan ofwel:
            Kies daarna in hetzelfde menu (zie stap 2) "Rotate Crop Box" of druk "x" op uw toetsenbord.

            Of:
            Neem bv de onderste, rechtse hoek van de crop vast samen met de "option" key op uw toetsenbord (Windows: alt key, denk ik) en sleep eerst wat naar onderen en dan naar rechts zodat de crop draait en horizontaal wordt.

            Stap 4:
            Pas dan de cropgrootte aan door 1 van de hoeken vast te nemen samen met de "option" key op uw toetsenbord (Windows: alt key, denk ik) en sleep tot dat de boven en onderkant van de selectie overeenkomen met de boven en onderkant van uw foto (je zal het zien "snappen" als een magneet als het ware, 't is dus geen precisiewerk).

            Het ziet er veel ingewikkelder uit dan het is.
            Last edited by timefreezer; 18 augustus 2015, 20:11.

            Comment

            Working...
            X