Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

na schone Win7-install,l snel de vroegere softwareinstellingen terugzetten, hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • na schone Win7-install,l snel de vroegere softwareinstellingen terugzetten, hoe?

    Stilaan begint mijn laptop op te starten en te werken als een oude stoomtrein.
    Daarom is het plan om Windows7 vanaf een format terug schoon te installeren.
    Alléén, zoals te topic-titel al weergeeft, het volgende weerhoudt me daar enigszins van:
    Na die schone Windowsinstallatie moet ik vervolgens ook weer mijn software installeren en fijntunen....
    Is(zijn) er een mogelijkheid(mogelijkheden) om dan de-voor-de-software specifieke instellingen terug te zetten vanuit de back-up van de C:\

    Een voorbeeld dringt zich op :
    stel:
    Ik heb Win7 opnieuw geïnstalleerd en vervolgens heb ik ook Autocad terug schoon geïnstalleerd.
    In Autocad moeten nu nogal wat fijn-instellingen gedaan worden zoals de algemene UI, de muisfuncties, de standaard opslagmappen voor tekeningen, templates, mappings enzovoort. Een hele klus waarvoor ik destijds nogal wat surftijd besteed heb en natuurlijk niet ergens neergeschreven heb.
    Dat is trouwens ook zo voor Office, Lightroom, PaintshopPro, mailprogramma enzoverder enzovoort....

    De vraag is dus heel specifiek:

    Kan ik uit de back-up van de Windows C:\-schijf die ik net voor het herinstalleren van Win7 heb gemaakt, de nodige bestanden halen om die vervolgens te gebruiken om de pas geïnstalleerde ermee te overschrijven, zodat alle instellingen weer zijn zoals ze waren voor de schone installatie.
    En kan dat trouwens zonder al meteen het register al te veel te "bevuilen"??
    Of kan daar niet zomaar voor alle programma's een éénduidend/algemeen antwoord op gegeven worden.
    maw: Zitten die instellingen voor elk programma weer in telkens een specifiek bestand verstopt?

    Moeilijke vraag, ik weet het...
    Misschien is het antwoord wel des te simpeler

    alvast bedankt voor jullie hulp
    Last edited by dréten; 17 augustus 2015, 10:18.

  • #2
    Re: na schone Win7-install,l snel de vroegere softwareinstellingen terugzetten, hoe?

    Zoals je te kennen geeft is er geen algemeen antwoord op. Sommige programma's slaan dit op in een .cfg bestand, bij andere is het bijna niet te achterhalen waar ze hun settings in opslaan.

    Een clean install vraagt dus veel werk.

    Beste wat je voor een volgende keer kan doen is een systeem image aanmaken vlak nadat je al je progs hebt geinstalleerd en ge gefinetuned.

    Comment


    • #3
      Re: na schone Win7-install,l snel de vroegere softwareinstellingen terugzetten, hoe?

      Mss. zijn hier wel gasten die al zelf eens op zoek zijn gegaan naar bv. zo'n bestand. Ik noem maar iets: voor Lightroom bijvoorbeeld 😆

      Comment


      • #4
        Re: na schone Win7-install,l snel de vroegere softwareinstellingen terugzetten, hoe?

        Tja, 't is een beetje zoeken hé

        De meeste slaan hun settings op in %appdata% (linkje is voor W8, maar werkt al zo sinds Vista). Dan heb je ook ProgramData waar meestal wat meer general settings in kunnen staan.
        En last but not least heb je ook het windows registers, maar gezien je nu de boel al hebt geformatteerd wordt het wel moeilijk om daar nog iets uit te halen.
        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

        Comment


        • #5
          Re: na schone Win7-install,l snel de vroegere softwareinstellingen terugzetten, hoe?

          Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
          En last but not least heb je ook het windows registers, maar gezien je nu de boel al hebt geformatteerd wordt het wel moeilijk om daar nog iets uit te halen.
          Dat heb ik nog niet hé. Ik schrijf nl. "stel..."

          Comment


          • #6
            Re: na schone Win7-install,l snel de vroegere softwareinstellingen terugzetten, hoe?

            Je had misschien "windows easy transfert" moeten gebruiken ? met een "draai" ivm oude computer/nieuwe computer (zelfde machine). je moet dan wel dezelfde programmas op dezelfde plaats installeren ... heb dat hier ook gedaan met een W7 ultimate die onherroepelijk "beschadigd" was (payload en manifest bestanden foetsie ... )

            Comment


            • #7
              Re: na schone Win7-install,l snel de vroegere softwareinstellingen terugzetten, hoe?

              Die Windows transfer heb ik vroeger al eens toegepast. Werkt inderdaad goed om een schijf te klonen hé.

              Om alle twijfel weg te nemen:
              Ik ga die herinstallatie uitvoeren met het aan de laptop eigen systeem (SAMSUNG recovery).
              Daar kan je kiezen uit drie opties:
              -basisherstel waarbij alléén belangrijke Windowsbestanden worden hersteld(overschreven denk ik dan). Niet afdoend gebleken intussen!
              -gegevensherstel: terugkeer naar een eerder back-up.
              -volledig herstel. maw: terug naar "fabrieksstatus". "Alles weg" dus. Dat ben ik van plan te doen!

              Maar eerst ben ik dus nog op zoek naar raad die me tijd kan besparen...

              Comment

              Working...
              X