Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

windows 10 kleurenfout?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • windows 10 kleurenfout?

    Dames/ heren:

    Ik heb me laten verleiden om windows 10 te installeren of te laten instaleren met het gevolg dat mijn NEF en JPG foto's ij de vertoning een zeer felle blauwzweem vertonen.
    Deze foto's waren in windows 7 perfect van kleur.
    Dit allemaal in een en dezelfde fotobewerker tw. ViewNX2.
    Is dit een normaal verschijnsel ?
    graag Uw raad ?

  • #2
    Re: windows 10 kleurenfout?

    Waarschijnlijk heeft W10 niet de juiste drivers voor GPU en/of scherm geïnstalleerd.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: windows 10 kleurenfout?

      Ik zie hier geen verschil tussen jpeg's op Windows 7, 8 of 10 (hier is 1 pc van Windows 8.1 naar 10 overgezet, en een laptop + een pc van Windows 7 naar 10).

      Als je monitor gekalibreerd was voor de upgrade naar Windows 10, dan zal je dat opnieuw moeten doen.

      Als je voordien geen kalibratie hebt uitgevoerd, dan is het mogelijk dat je op zoek moet naar nieuwere drivers voor de grafische kaart.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: windows 10 kleurenfout?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik zie hier geen verschil tussen jpeg's op Windows 7, 8 of 10 (hier is 1 pc van Windows 8.1 naar 10 overgezet, en een laptop + een pc van Windows 7 naar 10).

        Als je monitor gekalibreerd was voor de upgrade naar Windows 10, dan zal je dat opnieuw moeten doen.

        Als je voordien geen kalibratie hebt uitgevoerd, dan is het mogelijk dat je op zoek moet naar nieuwere drivers voor de grafische kaart.
        Black b@ndit:
        Mijn monitor was voordien niet gekalibreerd.
        Heb via een driverscheck van intel de drivers laten controleren, maar de laatste drivers waren geinstalleerd
        Mocht hierin geen verandering komen dan ben ik van plan win7 weer te installeren.
        Tian

        Comment


        • #5
          Re: windows 10 kleurenfout?

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
          Waarschijnlijk heeft W10 niet de juiste drivers voor GPU en/of scherm geïnstalleerd.
          Lieven lema:
          Als dat zo zou zijn dan is dit een zeer slechte zaak van Microsoft,
          Tian

          Comment


          • #6
            Re: windows 10 kleurenfout?

            Oorspronkelijk geplaatst door tian Bekijk bericht
            Lieven lema:
            Als dat zo zou zijn dan is dit een zeer slechte zaak van Microsoft,
            Tian
            Of de fabrikant van je GPU of scherm.
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: windows 10 kleurenfout?

              Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
              Of de fabrikant van je GPU of scherm.
              Klopt inderdaad
              Tian

              Comment


              • #8
                Re: windows 10 kleurenfout?

                Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                Of de fabrikant van je GPU of scherm.
                MS geeft de garantie dat alles werkt, dat moeten ze dan niet doen als niet iedereen meewerkt. MS heeft betere middelen om dit te controren als een gebruiker.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: windows 10 kleurenfout?

                  Wil je Windows 7 gaan terug installeren doe dit dan binnen één maand anders heb je die mogelijk niet meer om Windows terug te draaien. Optie staat ergens bij instellingen.


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Re: windows 10 kleurenfout?

                    Oorspronkelijk geplaatst door tian Bekijk bericht
                    Dames/ heren:

                    Ik heb me laten verleiden om windows 10 te installeren of te laten instaleren met het gevolg dat mijn NEF en JPG foto's ij de vertoning een zeer felle blauwzweem vertonen.
                    Deze foto's waren in windows 7 perfect van kleur.
                    Dit allemaal in een en dezelfde fotobewerker tw. ViewNX2.
                    Is dit een normaal verschijnsel ?
                    graag Uw raad ?
                    Ik heb een gelijkaardig probleem met Win10. De nieuwe foto-app, Edge, Chrome,... en zelfs Gimp geven oververzadigde beelden, waar Lightroom, Photoshop de kleuren correct weergeven. Onder Win8.1 was dit in orde
                    Rudy,

                    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: windows 10 kleurenfout?

                      Wat ik u zou aanraden is:
                      1) Scherm goed laten opwarmen en eens op bedrijfstemperatuur het scherm terug zetten naar de fabrieksinstellingen.
                      2) Stel dat de kleuren nog niet bevredigend zijn dan via "Beeldschermkleuren kalibreren" in Windows 10 de instellingen controleren en desnoods aanpassen.
                      3) Om foto's goed te bewerken heb je wel degelijk een goede kalibratie toestel nodig, genre X-rite i1 Display Pro € 200, of Datacolor Spyder5Pro € 180.

                      Maar probeer maar eerst de stappen 1 en 2 en dan zie je wel, maar terug keren naar Windows 7 zou ik zeker niet doen want het is pas vanaf Windows 8 dat Windows veel sneller is geworden.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: windows 10 kleurenfout?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                        Wat ik u zou aanraden is:
                        1) Scherm goed laten opwarmen en eens op bedrijfstemperatuur het scherm terug zetten naar de fabrieksinstellingen.
                        2) Stel dat de kleuren nog niet bevredigend zijn dan via "Beeldschermkleuren kalibreren" in Windows 10 de instellingen controleren en desnoods aanpassen.
                        3) Om foto's goed te bewerken heb je wel degelijk een goede kalibratie toestel nodig, genre X-rite i1 Display Pro € 200, of Datacolor Spyder5Pro € 180.

                        Maar probeer maar eerst de stappen 1 en 2 en dan zie je wel, maar terug keren naar Windows 7 zou ik zeker niet doen want het is pas vanaf Windows 8 dat Windows veel sneller is geworden.
                        Ik heb nu van alles geprobeerd; ben te raden geweest bij het bedrijf dat mijn computers levert met het resultaat: "ik weet het ook niet."
                        Na enige tijd aanmodderen heb ik het hele systeem teruggebracht naar de toestand van aankoop, tw; Alles er af en vanaf de aankoopschijf windows 7 weer er opgezet incl alle drivers e.d die op de aankoopschijf stonden, ongeveer 200 update,s laten installeren, en zie: perfecte foto,s weer terug.
                        Het was wel 2 dagen werk, maar nu is alles opgelost.
                        Windows 10 komt er pas weer op als ze mij de garantie geven dat alles goed is en perfect werkt. ( Microsoft}

                        TIAN

                        Comment


                        • #13
                          Re: windows 10 kleurenfout?

                          Je had ook de kleurenkalibratie van Windows 10 kunnen uitvoeren. Heb dat destijds op 1 van mijn laptops moeten doen onder Windows 8.1.

                          Ik weet niet dadelijk de Nederlandse stappen, maar in het Engels is het:

                          Start -> Settings -> System -> Display -> Advanced display settings -> Color calibration

                          Mijn Spyder4Pro kreeg die laptop niet gekalibreerd, dus bleef er niets anders over dan het op deze manier te doen. 100% juist zal dat nooit zijn, maar je kunt het toch wel heel nauw benaderen.
                          Mvg,
                          Rudy Mas
                          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: windows 10 kleurenfout?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                            Je had ook de kleurenkalibratie van Windows 10 kunnen uitvoeren. Heb dat destijds op 1 van mijn laptops moeten doen onder Windows 8.1.

                            Ik weet niet dadelijk de Nederlandse stappen, maar in het Engels is het:

                            Start -> Settings -> System -> Display -> Advanced display settings -> Color calibration

                            Mijn Spyder4Pro kreeg die laptop niet gekalibreerd, dus bleef er niets anders over dan het op deze manier te doen. 100% juist zal dat nooit zijn, maar je kunt het toch wel heel nauw benaderen.

                            Rudy,

                            in #11:
                            2) Stel dat de kleuren nog niet bevredigend zijn dan via "Beeldschermkleuren kalibreren" in Windows 10 de instellingen controleren en desnoods aanpassen.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: windows 10 kleurenfout?

                              Zijn die jpeg foto's opgeslagen in sRGB?
                              Het is mogelijk dat andere kleurprofielen voor problemen zorgen als een jpeg bestand wordt weergegeven.
                              Windows gaat er normaalgezien vanuit dat jpeg bestanden sRGB als kleurprofiel hebben.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X