Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Defecte pixels

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Defecte pixels

    Sinds enkele weken is mijn powershot a70 veranderd in een toestel met een bijna ontelbaar aantal defecte pixels. Heb het toestel ongeveer een jaar kunnen gebruiken zonder één enkel probleem en nu is het op enkele weken tijd bijna niet meer te gebruiken.



    Enkele pixels wegwerken in fotoprogramma is geen probleem, maar telkens een 10-tal is toch teveel van ‘t goeie.


    Wat waarschijnlijk niet onbelangrijk is, is dat het toestel al wekelijks gebruikt geweest is in discotheek Kokorico te Zomergem. De ideale omstandigheden voor een toestel zullen dat waarschijnlijk wel niet zijn (rook, warmte, sterke belichting). Enkele foto’s zijn hier te bekijken, sommige al met defecte pixels.




    Mijn eerste gedachte was dat er stof in het toestel geraakt was, maar dat is dus duidelijk niet het geval. Pas na wat info te krijgen van iemand ben ik erachter gekomen dat mijn probleem defecte pixels waren.(ruis,stuck & hot pixels)
    Veel info is er echter niet over te vinden, één van de gevonden artikels is deze.




    Dat mijn toestel een verloren zaak zal zijn heb ik mij al zo goed als zeker bij neergelegd. Herstellingskosten betalen die bijna evenveel of meer kosten als een nieuw toestel zou niet echt logisch zijn.
    Wat ik echter wil achterhalen is de reden van dit toch wel uitzonderlijk probleem. Zelf denk ik aan een 2-tal zaken die misschien wel een grote rol spelen.


    Ten eerste zijn dat de foto’s die wekelijks getrokken worden van de belichting. Heb mij laten vertellen dat er al meerdere toetstellen gesneuveld zijn door het maken van foto’s van lazers in discotheken. Of dit effectief waar is weet ook niet, is van horen zeggen.
    Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat er een defecte pixel bijkwam na het nemen van enkele foto’s van de lazer. En dan precies op de plaats waar de straal het sterkste is.





    Dit kan natuurlijk ook puur toeval zijn maar deze foto’s zijn alle 3 na elkaar genomen. En op plaats waar lazerstraal vertrekt bij foto 3 is er bij foto 4 toch een defecte pixel te zien die er bij foto 2 nog niet was.



    Maar waar ik het meeste voor vrees is dat het wekelijks maken van filmkes de grote dader kan zijn. Een voorbeeld van een filmke is hier te bekijken.



    Bij het niet willen afspelen dient er een update van de divx codec te gebeuren.
    Heb al iets gelezen van opwarming van uw CCD? Weet wel niet of dat extra belast wordt bij het maken van filmkes.





    Hopelijk heeft er iemand hier al ervaring met een dergelijk probleem en kan ik de zo de eventuele reden te weten komen van al deze defecte pixels op zo’n korte tijd.


    Grtz,
    Bart
    Last edited by Bart B; 21 augustus 2004, 17:38.

  • #2
    Originally posted by Bart B
    Sinds enkele weken is mijn powershot a70 veranderd in een toestel met een bijna ontelbaar aantal defecte pixels. Heb het toestel ongeveer een jaar kunnen gebruiken zonder één enkel probleem en nu is het op enkele weken tijd bijna niet meer te gebruiken.



    Grtz,
    Bart

    Het fotograferen van lasers is inderdaad een perfecte manier voor het verkrijgen van extra defekte pixels.



    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

    Comment


    • #3
      Originally posted by Otto Knap
      Originally posted by Bart B
      Sinds enkele weken is mijn powershot a70 veranderd in een toestel met een bijna ontelbaar aantal defecte pixels. Heb het toestel ongeveer een jaar kunnen gebruiken zonder één enkel probleem en nu is het op enkele weken tijd bijna niet meer te gebruiken.



      Grtz,
      Bart

      Het fotograferen van lasers is inderdaad een perfecte manier voor het verkrijgen van extra defekte pixels.




      Is het vermogen van zo'n laser dan groot genoeg om een CCD-chip te beschadigen?

      [Ik heb al wel lasers gezien waarmee staalplaat gesneden wordt, maar die heeft toch een "iets" groter vermogen (daar stond een koelmodule van 50KW naast, die ik gemonteerd had).]
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Originally posted by Black B@ndit
        Originally posted by Otto Knap
        Originally posted by Bart B
        Sinds enkele weken is mijn powershot a70 veranderd in een toestel met een bijna ontelbaar aantal defecte pixels. Heb het toestel ongeveer een jaar kunnen gebruiken zonder één enkel probleem en nu is het op enkele weken tijd bijna niet meer te gebruiken.



        Grtz,
        Bart

        Het fotograferen van lasers is inderdaad een perfecte manier voor het verkrijgen van extra defekte pixels.




        Is het vermogen van zo'n laser dan groot genoeg om een CCD-chip te beschadigen?

        [Ik heb al wel lasers gezien waarmee staalplaat gesneden wordt, maar die heeft toch een "iets" groter vermogen (daar stond een koelmodule van 50KW naast, die ik gemonteerd had).]
        Test zo'n disco laser uit op je eigen ooglens en je weet het antwoord.
        Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

        Comment


        • #5
          Normaal voel je dat nauwelijks omdat die stralen toch super snel bewegen. Heb wel al een keer een straal in mijn oog gehad die denk ik daar net stil stond, maar dat voel je gewoon een beetje (doet niet zo goed) maar die stralen zijn niet zo schadelijk voor het oog. (ooit op een reportage gezien) Dus die lazer is niet te vergelijken met een lazer uit een lazer pen. Ik weet toch dat ik veel meer vlekjes zie bij een opaname met tegenlicht dus zo slecht zal het niet zijn.

          ps: toen ik mijn PSA40 nog had nam ik dat ding altlijd mee op stap, maar dat is er nooit dood van gegaan hoor, zelfs geen oplopende shade gehad.

          Comment


          • #6
            Heb je als eens gekeken of je die dode pixels niet softwarematig kan uitschakelen zodat je er geen last van hebt ?
            Ik heb geen idee of het met uw toestel kan, maar er bestaat veel meer dan we soms denken ...
            Zoek eens op internet ...
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Ben zo al software tegengekomen waarmee ge uw pixels opnieuw kunt remappen.
              Spijtige was dat deze enkel met een nikon toestel te gebruiken was.

              Comment

              Working...
              X