Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera aanpassen aan IR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera aanpassen aan IR

    Iemand die recent zijn toestel nog heeft laten aanpassen met een IR filter?
    Ik denk er aan om Nikon D700 te laten aanpassen.

  • #2
    Re: Camera aanpassen aan IR

    Ik heb recent een omgebouwde d200 gekocht van een gebruiker op het forum (MoFoPictures), die had het zelf omgebouwd met behulp van deze: http://www.lifepixel.com/.
    Zend hem es een PM als je zijn ervaring wil weten (weet je meteen of je het ziet zitten zelf te doen, volgens wat ik verstaan had hield het niet zoveel in, maar dat lag misschien aan zijn technische kennis/kunde )

    Comment


    • #3
      Re: Camera aanpassen aan IR

      Koop een IR filter en schroef dat op je lens. Werkt met iedere camera en bij elke lens, waar het filter op past.....
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Camera aanpassen aan IR

        Ja maar de nadelen zijn wel dat deze meteen veel licht afnemen waardoor je al snel 15sec of meer moet belichten. Dan is op statief werken de enige optie. Nadeel hiermee is ook dat je vb waaiende bomen onscherp hebt (want windstil is het nooit).

        AF gaat ook niet dus eerst scherpstellen en dan filter erop zetten is de oplossing.

        Let op met goedkope filters want die zijn niet accuraat qua frequenties die men opgeeft. Randbemerking: Om de typische foto's met blauwe lucht en sneeuwachtig landschap te maken moet je een filter hebben die nog een deel zichtbaar licht doorlaat.

        Alles bijeen is het ombouwen wel een mooi voordeel. Wel duurder dan een filter, zeker als je de camera bijrekent.


        Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Camera aanpassen aan IR

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Koop een IR filter en schroef dat op je lens. Werkt met iedere camera en bij elke lens, waar het filter op past.....
          Die heeft een 4 stop compensatie, vandaar het ombouwen van de camera.
          Maar misschien is een filter een goed startpunt om te zien of IR "mijn ding" is...

          Comment


          • #6
            Re: Camera aanpassen aan IR

            Klik HIER als je een handige doe het zelver bent of kent.

            Comment


            • #7
              Re: Camera aanpassen aan IR

              Oorspronkelijk geplaatst door filip Bekijk bericht
              Die heeft een 4 stop compensatie, vandaar het ombouwen van de camera.
              Maar misschien is een filter een goed startpunt om te zien of IR "mijn ding" is...
              Je moet dan wel rekening houden dat een omgebouwde altijd beter gaat presteren, omdat je daar juist de IR filter weghaalt van de sensor terwijl die er bij een (lens)filter nog steeds opzit (en dus nog steeds IR licht tegenhoudt).
              Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
              Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
              Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

              Comment


              • #8
                Re: Camera aanpassen aan IR

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Klik HIER als je een handige doe het zelver bent of kent.
                ben geen handige harry :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Camera aanpassen aan IR

                  Oorspronkelijk geplaatst door filip Bekijk bericht
                  ben geen handige harry :-)


                  Je kan het in Dusseldorp laten doen. (is niet bij de deur, maar is nog doenbaar)
                  Maak een afspraak met die winkel en in een paar uur is het klaar.

                  Search and browse the internet without being tracked or targeted. Startpage is the world's most private search engine. Use Startpage to protect your personal data.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera aanpassen aan IR

                    Mijn IR camera destijds bij Lifepixel laten ombouwen (was enorm tevreden van de service).
                    Naast de filter wijzigen calibreren ze de camera en stellen ze de witbalans juist in.
                    Enig nadeel zijn de transportkosten van en naar de US die erbij komen (inclusief inklaring).
                    Er bestaat ook een firma in Engeland: http://www.protechrepairs.co.uk/infr...onversion.html

                    ps: als je serieus IR overweegt dan moet je echt niet prutsen met voorzetfilters.
                    Groetjes, 4ginie

                    Photography is a way of life...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera aanpassen aan IR

                      Sommige oudere manuele lenzen hebben ook IR-scherpstelindicatoren - dat schijnt ook te verschillen t.o.v. de gewone scherpstelling.

                      Comment

                      Working...
                      X