Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help: voetstuk flitser Nikon SB-900

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help: voetstuk flitser Nikon SB-900

    M'n flitser Nikon SB-900 geeft enkel nog een voorflits (gekoppeld als masterflitser op Nikon fotocamera bodies bij testen met volle batterijen in zowel automatische als manuele modus):
    enkel als remote flitser functioneert de volle flits momenteel nog goed; dus lamp is nog in orde.

    Conclusie: mankement in het voetstuk (metalen contactplaatje met pinnetjes) waarschijnlijk t.h.v. een of meerdere van de vier contactpinnetjes, zogenaamde flitsschoencontacten.

    Volgens een kennis is het wellicht een relatief klein technisch probleem...

    DIY mogelijke oplossing (mits enige kennis van elektromechanica):
    - zelf het voetje los schroeven is een riskeerbare optie
    - contactpinnetjes kuisen met alcohol of detergent oplossing en goed laten uitdrogen
    - ‘geleidbaarheid’ van de afzonderlijke contactpinnetjes testen met ‘multimeter’

    Heeft iemand ervaring met dergelijk probleem?

  • #2
    Re: Help: voetstuk flitser Nikon SB-900

    Staat de flitser niet verkeerd ingesteld? Als master met de flitssterkte op --? Dit is de eerste die zomaar versin, maar er zijn waarschijnlijk meer mogelijkheden. Ik zou het daar eerder zoeken, dan als een mechanisch probleem.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Help: voetstuk flitser Nikon SB-900

      Als ik bij de SB800 de flits in het menu uitschakel, schiet de flits wel voorflitsen af maat geen hoofdflits, ik heb daar nooit echt opgelet, want ij gebruikte dat allen on het IR grit voor afstandsmeting te gebruiken in het donker.

      De SB800 is geen 900, maar het zou mij niets verbazen als deze er precies het zelfde opzit.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Help: voetstuk flitser Nikon SB-900

        Het voetje afnemen is peanuts maar zal je ook niet veel verder brengen tenzij je het wil vervangen en dan ga je waarschijnlijk moeten solderen.
        Het voetje kan je kopen op ebay voor een prikje.

        Alternatief zou ik volgend advies geven:
        - reinig de pinnetjes met een harde gom. Dat werkt altijd goed bij electronica.
        - Extra ontvetten kan met isopropanol (kopen bij de apotheek voor 2 euro)
        - vergeet ook niet je body na te zien op vuile/slechte contacten. Zelfde reinigingsmethode als voor de flits.

        Als dat geen baat geeft dan vrees ik dat het probleem complexer zal zjin.
        Zeer onwaarschijnlijk maar mogelijk is dat er een van de draadjes los is gekomen in het voetje. Dat moet je dan even solderen.

        Technisch niveau is laag en kan iedereen met wat durf, soldeerkennis en gezond verstand.

        Comment


        • #5
          Re: Help: voetstuk flitser Nikon SB-900

          Bedankt voor jullie raad.

          Het schijnt weer goed te functioneren na eerst nogmaals enkele instellingen van de flitser aan te passen
          (meer bepaald in de master-modus).

          Dat interne menu blijft toch redelijk ingewikkeld.

          Comment


          • #6
            Re: Help: voetstuk flitser Nikon SB-900

            Wees blij dat je geen SB 800 hebt.......
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X