Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji-X Zone-AF: meningen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji-X Zone-AF: meningen?

    Met de release van de X-T10 en nieuwe firmwares in juni hebben we een ingrijpende verandering in de autofocus van het X-systeem gekregen. Maar zijn we daar nu zo tevreden?
    De verwachtingen waren hoog, maar zijn die ook ingelost? Ik vroeg mij af wat de gebruikers op het forum ervan vinden na het eigenhandig uittesten...

    Mijn mening is op dit ogenblik niet onverdeeld positief.
    - De precisie van zone AF met meerdere punten scoort bij mij beter dan het werken met 1 punt; voornamelijk met onderwerpen die niet beeldvullend zijn (incl. landschap en groothoek).
    - Continu-AF met meerdere punten doet het beter dan met 1 punt zolang het toestel niet teveel moet meebewegen. Panning is ok zolang het onderwerp genoeg beeld vult.
    - Onvoorspelbaar bewegende onderwerpen (denk aan kinderen of dieren) lukken bij mij zelfs minder goed met zone-AF dan met centraal punt op maximale detectie-grootte.
    - In gecontroleerde situaties met stilstaand onderwerp is het overwogen selecteren van 1 focuspunt nog altijd het meest precies, vooral met beperkte scherptediepte.

    Al bij al ben ik heel tevreden met de mogelijkheid om een groep van focuspunten te gebruiken, maar het mag duidelijk zijn dat de X-T1 niet plots een actiecamera geworden is. Mijn 30D doet het nog steeds beter als het op tracking aankomt, dus aan een vergelijking met de 1D hoef ik zelfs niet te denken. Ik zeg niet dat mijn Fuji ondermaats presteert in deze omstandigheden maar ik had wel iets beter gehoopt en misschien zelfs verwacht.

    Komen jullie bevindingen daar min of meer mee overeen, of zijn er toch mensen die revolutionaire verbeteringen hebben vastgesteld?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

  • #2
    Re: Fuji-X Zone-AF: meningen?

    Pieter ...
    De enige reden dat ik mijn 5DII nog hou voor actie is juist die reden. (en zelfs dat is geen actie camera... net zo min als jouw 30D)
    Voor mij is het de eerste Fuji (X-T10) en ik weet dus niet hoever dat verbetert is met die AF tegenover vroeger.
    Het enige dat ik kan zeggen dat ik zeker niet onder de indruk ben van het AF systeem van de XT.
    Het AF systeem van een Sony a6000 doet het stukken beter volgens mij en die camera kan je beter inzetten voor actie.
    Ik verwachtte ook niets speciaal omtrent de AF van Fuji... dus ik lig er niet wakker van (ik gebruik altijd 1 verstelbaar punt).

    Maar los daarvan... de X-T10 is een blijver bij mij... vanwege de fameuze Jpegs en de uitstekende 23 1.4.
    Het is geen vervanger van mijn 5DII of MFT systeem... maar wel de camera die ik het meeste gebruik nu.

    AF verbeteringen zal terug afwachten worden op de volgende generatie camera's van Fuji.
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Fuji-X Zone-AF: meningen?

      Voor mij volstaat die AF-C zone meer dan voldoende. Bij de X-T1 dan, de T10 is de buffer te klein.
      Na de firmware update heb ik dat uitvoerig getest, met mijn rondlopend model alhier, mijn hondje
      Ik vond dat die dat vrij goed deed en als ik missers had, lag dat eerder aan mij omdat de hond uit de zone was.
      Nu je kan het niet vergelijken met een pro toestel, omdat:
      De actie die ik heb getest, was wel voorspelbaar en ik wist dus waar en ongeveer wat er ging gebeuren.
      Paarden, motor, wielrennen en turnen zou ook geen probleem moeten zijn. Basket, voetbal al wat moeilijker denk ik.
      Moest ik me plots meer als 90 graden draaien om onverwacht een actie vast te leggen in serie zou ik vaak naast zitten.
      Als dat uw primaire behoeften zijn dan blijf bij de "DSLR".
      Ik denk dat je maar weinig of geen sportfotografen vindt met een systeem camera. Zal wel eerder 'n 1D of D4 zijn.
      Als die mannen zeggen dat zo'n systeem camera niks is, hebben ze ook 100% gelijk...mijn gedach

      Comment


      • #4
        Re: Fuji-X Zone-AF: meningen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
        Het enige dat ik kan zeggen dat ik zeker niet onder de indruk ben van het AF systeem van de XT.
        Het AF systeem van een Sony a6000 doet het stukken beter volgens mij en die camera kan je beter inzetten voor actie.
        Ik verwachtte ook niets speciaal omtrent de AF van Fuji... dus ik lig er niet wakker van (ik gebruik altijd 1 verstelbaar punt).
        Klopt. Jammer dat Sony geen lenzen bouwt zoals Fuji, en full frame wil ik niet.
        Actiefoto's maak ik veel minder dan vroeger, maar telkens als ik continu-AF gebruik, krijg ik een onzekere indruk van het toestel. Ik zie kleine correcties waarbij het onderwerp geregeld een fractie van een seconde uit focus gaat, ook al resulteert dat niet vaak in slechte foto's. Ik had hogere verwachtingen van het werken met meerdere punten, maar blijkbaar moet die techniek nog evolueren...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Fuji-X Zone-AF: meningen?

          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
          Voor mij volstaat die AF-C zone meer dan voldoende. Bij de X-T1 dan, de T10 is de buffer te klein.
          Interessant punt: je gebruikt een burst. Ik doe dat eigenlijk zeer zelden, maar het verhoogt natuurlijk de kansen. (Het is niet dat ik er nog niet aan gedacht heb, maar het wordt al snel een grote hoop foto's om uit te selecteren.)

          Ik weet dat het geen vergelijking is, maar met de 1D en 70-200 wijd open wist ik instinctief dat het goed was of dat ik een zeldzame misser had (die ongetwijfeld aan mij te wijten was). Met de X-T1 zet ik de 50-140 op f/5.6 en probeer ik 4-5 foto's te maken in de hoop dat er 2 echt correct gefocust zijn. Ik dacht dat de zone-AF hierin beter zou zijn dat single-point maar ik vind van niet. Het lijkt alsof de focus tussen de vierkantjes van de zone nog kan wegzakken... een beetje zoals een vergiet. Misschien is het vooral een gevoel dat ik heb, want ik heb ook genoeg goeie resultaten. Met een optische zoeker is de feedback altijd anders (beter?) en nu komt het geregeld voor dat ik denk dat het ernaast was en dat de foto achteraf perfect blijkt. Het omgekeerde helaas ook...

          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
          De actie die ik heb getest, was wel voorspelbaar en ik wist dus waar en ongeveer wat er ging gebeuren.
          Paarden, motor, wielrennen en turnen zou ook geen probleem moeten zijn. Basket, voetbal al wat moeilijker denk ik.
          Toch straf als je erop vertrouwt dat de resultaten consistent goed zijn bij zaken als wielrennen en turnen. Misschien ben ik mijn voeling met bewegende fotografie een beetje verloren. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik merk dat een automatisme van vroeger niet meer zo voor de hand ligt als je het een tijd niet meer geoefend hebt. Ik heb een paar kansen gemist om onlangs een paar lokale wielerwedstrijden mee te pikken, maar komend seizoen ga ik mij eens aan basket wagen met de Fuji
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Fuji-X Zone-AF: meningen?

            Ik dat enkel de heren met een snelle lichtsterke lens waaronder prime's enkel een AF-verbetering van de Fuji X-T1 zullen/kunnen waarnemen en het bij de overige lenzen geen vooruitgang is te merken?
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: Fuji-X Zone-AF: meningen?

              toen tour de france hier voorbij reed heb ik met xt1 + 40-150 de reclame caravan gefotografeerd, meestal zat die er knal op ..ik was te traag om mijn vinger van ontspanknop te nemen zodat die soms 2 foto's nam als ik niet wou en dan vaak beiden in focus ...
              Maar heel af en toe, gewoon niet in staat om te focussen zonder enige reden. Maar al bij al, ben ik er tevreden van. Alleen als ik 100% zeker de foto zou moeten hebben, dan zal ik toch de canon terug nemen

              Comment


              • #8
                Re: Fuji-X Zone-AF: meningen?

                Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                toen tour de france hier voorbij reed heb ik met xt1 + 40-150 de reclame caravan gefotografeerd, meestal zat die er knal op ..ik was te traag om mijn vinger van ontspanknop te nemen zodat die soms 2 foto's nam als ik niet wou en dan vaak beiden in focus ...
                Dat is ook bij mij de meest betrouwbare lens. Maar een rennend kind wijd open en ietwat close fotograferen, geeft mij toch vaak het gevoel dat mijn apparatuur moeilijk kan volgen. Meerdere foto's schieten lijkt mij toch veiligst, maar dat deed ik met mijn SLRs alleen als het echt heel snel ging.

                Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                Maar heel af en toe, gewoon niet in staat om te focussen zonder enige reden.
                Idem hier. Ik kan ermee leven want ik moet er mijn boterham niet mee verdienen
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji-X Zone-AF: meningen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                  Ik dat enkel de heren met een snelle lichtsterke lens waaronder prime's enkel een AF-verbetering van de Fuji X-T1 zullen/kunnen waarnemen en het bij de overige lenzen geen vooruitgang is te merken?
                  Voor AF tracking klopt dat misschien wel, maar dat is eigenlijk ook gewoon logisch. Meer licht is een voordeel.
                  De functionaliteit van de zone AF op zich is een algemene verbetering, aangezien je met 1 focuspunt wel eens per ongeluk net naast je onderwerp mikt. (Tenminste, het overkomt mij toch...)
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment

                  Working...
                  X