Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW foto's geel/groen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW foto's geel/groen

    Ik shoot al een hele tijd in RAW+JPEG. Wanneer ik mijn foto's inlaadt, hebben mijn RAW-files een geel/groene zweem. Ik begrijp de theorie achter RAW, het is pure data, JPEG is bewerking in camera, etc ... Echter, ik weet dat je kan futselen met het camera-profiel in lightroom om toch te starten met een versie die beter aanleunt bij de JPEG versie. Ik heb alle opties geprobeerd (camera standard, camera neutral, camera vivid, etc ..), maar ik blijf met een groene/gele zweem zitten. Dus ik vroeg me af of er nog mensen zijn die dit "probleem" zijn tegengekomen en een oplossing hebben gevonden. Momenteel los ik het op door de witbalans handmatig aan te passen en dan onderaan te werken met de RGB sliders, maar het is frustrerend werk, wetende dat je het "in camera" goed had.

    Ik heb trouwens nog een ander topic lopen dat ook over kleuren gaat, maar dat heeft hier niets mee te maken, dat ander topic gaat over kleurenprofielen.

    Hier een voorbeeldje. Links de RAW foto in lightroom, rechts de JPEG. Links is gelig/groenig met sterkere contrasten (in sommige andere foto's echt uitgebrandde highlights), rechts is warmer en zachter, dat is wat ik wil.

    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: RAW foto's geel/groen

    Wat laat je hier zien? (screendump/foto van je monitor?)

    Kan je monitor het profoto of adobergb kleurengamma aan?
    Anders gaat de software andere kleuren laten zien die volgens de software in de buurt liggen, denk ik zo.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: RAW foto's geel/groen

      De foto is een printscreen van de RAW en JPEG naast elkaar. Ik begrijp dat verschillende kleurenprofielen en verschillende schermen verschillende resultaten kunnen leveren. Echter, er is zowieso een verschil tussen de RAW en de JPEG omdat de JPEG in principe een beeld is dat de camera heeft samengesteld adhv zijn intern kleurprofiel en eventuele in-camera instellingen. Mijn vraag is dus eigenlijk of er een simpele manier is om de RAW dezelfde kleur, tint en contrast te geven als de Jpeg. Want ik werk graag met RAW omwille van de flexibiliteit, maar de JPEG IS wat ik tijdens de shoot zie en wat ik dus ook als eindresultaat wil (of als startpunt voor ik bewerkingen ga doen).
      http://www.dennisclaes.be

      Comment


      • #4
        Re: RAW foto's geel/groen

        Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
        De foto is een printscreen van de RAW en JPEG naast elkaar. Ik begrijp dat verschillende kleurenprofielen en verschillende schermen verschillende resultaten kunnen leveren. Echter, er is zowieso een verschil tussen de RAW en de JPEG omdat de JPEG in principe een beeld is dat de camera heeft samengesteld adhv zijn intern kleurprofiel en eventuele in-camera instellingen. Mijn vraag is dus eigenlijk of er een simpele manier is om de RAW dezelfde kleur, tint en contrast te geven als de Jpeg. Want ik werk graag met RAW omwille van de flexibiliteit, maar de JPEG IS wat ik tijdens de shoot zie en wat ik dus ook als eindresultaat wil (of als startpunt voor ik bewerkingen ga doen).
        Je vraagt iets bijna onmogelijks lijkt mij. Wat je misschien kunt doen is, met veel Try en Error, een profiel proberen te maken in je RAW-engine die de JPG uit jouw camera zoveel mogelijk benadert en dat profiel bewaren en gebruiken bij de eerste opening van het RAW bestand en daar dan vanaf verder werken.
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: RAW foto's geel/groen

          Bedankt voor de behulpzame tip. Ik heb het dan ook zo "opgelost". Perfect zal het niet zijn, maar het is zowieso maar een startpunt voor ik aan de eigenlijke "ontwikkeling" van de foto ga beginnen. Ik heb een preset gemaakt door de RAW en JPEG naast elkaar te zetten en met de schuivers te schuiven tot ze ongeveer hetzelfde zijn. Die preset zal vanaf nu elke keer toegepast worden bij het importeren. Thanks!
          http://www.dennisclaes.be

          Comment


          • #6
            Re: RAW foto's geel/groen

            Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
            Bedankt voor de behulpzame tip. Ik heb het dan ook zo "opgelost". Perfect zal het niet zijn, maar het is zowieso maar een startpunt voor ik aan de eigenlijke "ontwikkeling" van de foto ga beginnen. Ik heb een preset gemaakt door de RAW en JPEG naast elkaar te zetten en met de schuivers te schuiven tot ze ongeveer hetzelfde zijn. Die preset zal vanaf nu elke keer toegepast worden bij het importeren. Thanks!
            Graag gedaan. Je kunt het default profiel dat je maakt gaandeweg steeds beter afstemmen lijkt mij.
            http://www.smuttynose.nl

            Comment


            • #7
              Re: RAW foto's geel/groen

              Met de merk eigen Raw Converter werken, die gebruikt de camera instellingen voor de jpegs om de raw preview te maken. Ik weet niet in hoeverre je van daar naar Lr of PS kan exporteren.
              Ik werk meestal enkel in RAW en fotografeer in de neutrale stand, dan lijkt de preview op je camera het meest op de RAW Fotograferen in Srgb helpt ook om dit te bekomen. Maar dat is natuurlijk omgekeerd aan wat jij wil want dan wordt je jpeg meer zoals je RAW.
              Misschien moet je in sommige gevallen je witbalans manueel gaan instellen om geen kleur verschillen te hebben?
              Last edited by kawaracer; 11 augustus 2015, 19:51.

              Comment


              • #8
                Re: RAW foto's geel/groen

                Lightroom zit er bij mij ook regelmatig naast qua kleur en helderheid. Ik werk met Canon. Er is zelfs een verschil tssn de crop en FF.

                Bij iedere shoot maak ik een kleurenprofiel aan en calibreer ik camera en lightroom op elkaar. Sinds dan geen afwijkingen meer gehad. Zelf gebruik ik hiervoor de spider checker van datacolor, waar ik uitermate tevreden van ben. Natuurlijk is mijn monitor eveneens gekalibreerd (spiderpro).

                De groenzweem heb ik vooral bij het werken met spaarlampen, 'k heb zo'n el cheapo setje van Falcon Eyes en indien ik daarmee werk is een calibratie echt noodzakelijk.
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment


                • #9
                  Re: RAW foto's geel/groen

                  Er staat niet per ongeluk een witbalans-correctie aan? (bijvoorbeeld meer richting magenta).
                  Voor JPEG bestanden wordt die correctie meegebakken in het JPEG bestand, bij RAW niet, iets dat het verschil ook nog kan verklaren.
                  Staat de "Lichte tonen prioriteit" (Canon) niet per ongeluk aan? Die functie tempert lichte partijen zodat ze niet volledig wit worden en bakt het eindresultaat van deze functie mee in de resulterende JPG.
                  Hoewel ik even niet meer weet hoe de functie heet, heb je op veel Canon camera's ook een functie die het omgekeerde doet met donkere delen in de foto, deze heldert schaduw-rijke delen op om te voorkomen dat ze volledig zwart zijn en kan dus voor een helderheidsverschil zorgen in delen die in de RAW contrastrijker zijn.
                  Ook deze functie bakt het eindresultaat volledig mee in de resulterende JPEG en niet in de RAW, wat een deel van het weergaveverschil kan verklaren.

                  Rudy M: dan zijn het dus niet de juiste spaarlampen, als je echt de juiste hebt is die groenzweem tot een minimum te beperken, ook al is het probleem dat je beschrijft wel inherent aan het gebruik van TL-achtige lampen.

                  Kawaracer: als je geen wide-gamut monitor hebt zul je het verschil tussen Adobe RGB en sRGB niet kunnen zien. Adobe RGB is vooral geschikt voor drukwerk en niet voor bijvoorbeeld weergave op een reguliere computermonitor.

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW foto's geel/groen

                    ben je niet veel beter af met een cameraprofiel (te maken met colorchecker passport bijvoorbeeld) voor jouw lichtsituatie?
                    Dan heb je een profiel wat overeenkomt met wat jouw camera werkelijk weergeeft (komt dan naast de andere 'standaard' profielen terecht) en staan je schuivers voor het beginnen netjes neutraal.

                    Ch.
                    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                    Comment

                    Working...
                    X