Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoveelste topic: overstap naar compacte camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoveelste topic: overstap naar compacte camera

    Ik ben niet zeker of ik een overstap zal maken naar een compactere camera.
    Maar met dat ik op wereldreis vertrek (13maanden), ben ik bang dat ik veel te veel last zal hebben van mijn huidige set...
    Daarom dacht ik, als er een goede mogelijkheid is, mijn huidige set te verkopen, compact te gaan, en na mijn reis weer over te stappen op dslr.
    Natuurlijk had ik graag iets gehad dat in de trend ligt van wat ik nu heb.
    Wat zou een goede compacte body zijn (ik lees heel veel fuji xt-1), maar voor mij nog een grotere vraag, wat zouden goede lenzen zijn erbij?
    Graag ook compacte lenzen natuurlijk, maar is het mogelijk eventueel nikon lenzen te monteren op die body?
    Wat ik zoek is lenzen met groothoek (11-12mm) tot redelijk wat zoom (200-300mm) en natuurlijk wat lichtgevoelig. Dit mag in 1 lens of meerdere (maar liefst niet meer dan 3).
    (die mm die ik vermeld zijn zoals op mijn huidige D7100 1.5 crop camera)
    bedankt
    Budget €2000, indien ik een bepaalde objectief behoud, dan is dit budget minder natuurlijk.

  • #2
    Re: Zoveelste topic: overstap naar compacte camera

    De Fuji XT1 vind ik nu niet echt compact maar wel zeer goed toestel. Als je echt compact wil voor op wereldreis raad ik je de Sony rx100 m3 aan. Zeer goede compact ook in low Light.
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Zoveelste topic: overstap naar compacte camera

      m43- (olympus / panasonic) is compact.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Zoveelste topic: overstap naar compacte camera

        Een X-T1 set is compacter en zeker een stuk lichter dan een vergelijkbare SLR set. Hoe groot het verschil is, hangt sterk af van de lenzen die je gebruikt en wil gaan gebruiken. Body met 18-55 en 55-200 zou bijvoorbeeld heel goed meevallen, maar als je van ultra-wide houdt, heb je een 3de lens nodig.

        Een micro-4/3 is zonder twijfel een pak compacter, vooral qua lenzen. Je moet er de kleinere sensor wel bij nemen, maar dat maakt deel uit van de afwegingen. (Ik heb al vaker verkondigd dat APS-C mijn voorkeur geniet.)
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Zoveelste topic: overstap naar compacte camera

          Als je je lenzen wilt houden zal er niet veel gewicht bespaard worden, en veel compacter wordt het dan ook niet natuurlijk.
          Mvg,
          Gregory
          www.gvg-photo.com

          Comment


          • #6
            Re: Zoveelste topic: overstap naar compacte camera

            Is een (wereld)reis niet juist hét moment voor een hobbyfotograaf om zijn materiaal eens echt te gebruiken? (zou ik denken...).
            Je moet niet alles meesleuren, maar in de juiste rugzak valt alles goed compact mee te nemen.

            Ik had op reis een rugzak die achteraan midden openritst mee, daarin zat een body met een 14-24mm, 70-200mm, 35mm en 50mm (die laatste kon achteraf gezien evengoed thuis gebleven zijn). In die zak bleef het grote vak bovenaan nog vrij voor andere zaken. Te zwaar was hij zeker niet voor mij (ook niet bij het wandelen).

            Persoonlijk zou ik het niet doen, zeker niet omdat je na reis terug alles weer zou verkopen en weer naar DSLR gaan... Zou dan al eerder denken aan die compact als een klein 'wandelbroertje' voor je DSLR bij te kopen.

            Comment


            • #7
              Re: Zoveelste topic: overstap naar compacte camera

              Hallo,

              Ik heb zowat alle types van camera, van een Sony RX100 tot de Nikon D7200 en een superzoom van 1200mm.
              Wat neem ik uiteindelijk mee op reis - na ervaring met al de camera's?
              Dat bleek uiteindelijk een Fuji X-E2 te zijn met een 18-135mm.
              Zeer recentelijk heb ik die verkocht en vervangen door een Nikon D5200 + Nikon 18-140mm en dat is voor mij nu de perfecte reiscombinatie.
              Niet te zwaar, snel, flexibel lensbereik en bruikbaar op hogere ISO (tot 3200).
              De compactjes zijn wel klein en licht, maar geen ideale reisgezellen vanwege te weinig controle (IMHO).
              De Fuji X-T1 is niet kleiner dan deNikon D3200 en de Nikon doet ongeveet 5x langer met een batterij dan de Fuji.
              Maar, "ideaal" is natuurlijk betrekkelijk en voor ieder zijn er andere criteria.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Zoveelste topic: overstap naar compacte camera

                Je geeft zelf al aan 'zoveelste topic' waarom dan niet de zoekfunctie gebruiken en daar verder gaan.
                Om vooruit te komen, moet je soms een stap terug doen...

                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Zoveelste topic: overstap naar compacte camera

                  Bedankt voor de tips!
                  een goede reiszak zal inderdaad nodig zijn.
                  Ik zal eens goed moeten wikken en wegen, en hopelijk kan ik de knoop doorhakken voor ik vertrek ^^

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoveelste topic: overstap naar compacte camera

                    Ik ben zelf ook overgestapt van spiegelreflex naar compact. Ik ben uitgekomen bij de Samsung NX500. Is heerlijk klein, licht en heeft goede en betaalbare lenzen.
                    "The only easy day was yesterday"

                    Comment

                    Working...
                    X