Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elegance [18+]

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elegance [18+]

    Sorry voor de onoriginele titel. :-)

    Ik wou deze graag eens showcasen, zeer benieuwd naar constructieve feedback. Ik zou vooral graag feedback krijgen over de kleuren. Ik werk op een gekalibreerd scherm, maar de laatste tijd (sinds ik een nieuwe PC gekocht heb), hebben al mijn foto's een heel subtiele geel/groene tint als ik de foto bekijk op niet-gekalibreerde schermen (smartphone, tablet, laptop, ...). Niet echt een goeie referentie natuurlijk, maar het stoort me dat mijn foto's nergens getoond worden zoals ik het wil. Als de foto op andere gekalibreerde schermen wel goed getoond wordt, weet ik op z'n minst dat ik alles gedaan heb wat ik kan doen. :-) Digitaal blijft digitaal natuurlijk ...

    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: Elegance [18+]

    Klopt, er zit een geel/groen schijn in de huid.
    Reden is gebrek aan blauw.
    (gezien op gecalibreerd scherm hier)

    Maar je kan het ook zelf meten.
    Pipetje in photoshop en meten op de huid.
    Voor een blank huidtype heb je altijd meer rood dan groen en blauw. Groen en blauw lopen qausi gelijk maar toch is blauw pakweg 2% minder dan groen door de band.

    In deze opname is er duidelijk gebrek aan blauw. En de tegenkleur van blauw is geel vanwaar de gele component.
    Maar doordat groen meer vertegenwoordigd is dan blauw krijg je ook nog eens de groene schijn.

    Met deze is je vaststelling dan ook juist.

    Comment


    • #3
      Re: Elegance [18+]

      Zeer mooi beeld, en de kleuren vind ik heel knap, speciaal. Doet zelfs aan middeleeuws olieverf-gebruik denken, knap!
      Iedereen is mooi!
      Bart
      www.bartboodtsphotography.com

      Comment


      • #4
        Re: Elegance [18+]

        Ik zie een vrij gesatureerd beeld maar geen opvallende kleurafwijking.

        Comment


        • #5
          Re: Elegance [18+]

          Hier ook absoluut geen opvallende of storende kleur afwijkingen...

          Comment


          • #6
            Re: Elegance [18+]

            Ook bij mij geen opvallende kleurafwijking te bespeuren.
            Wat je beeld betreft is het best SC wardig hoor. Mooi en sereen in beeld gebracht in combinatie met mooi lichtspel.
            Misschien enkel jammer dat het handje rechts nog komt piepen, zou sterker zijn zonder imo.

            Mvg. Peter
            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

            Comment


            • #7
              Re: Elegance [18+]

              Bedankt voor de comments, extra dank aan Xafke om de waarden uit te meten bij jou. Ik ben ook artikels gaan lezen over RGB waarden in skin tones. Zeker interessant. Echter, dat bevestigt dan wel dat er iets mis is met mijn scherm, dat pas gekalibreerd is. :-/ Nuja, het is maar heel subtiel, maar toch ... IK zie het. :-(

              Ook bedankt aan Pete voor de constructieve feedback. Ik ben niet helemaal akkoord, ik vind de hand belangrijk in dit beeld, maar misschien had het inderdaad wel beter geweest als ik er wat meer van op de foto had staan, ipv halverwege afgekapt. :-)
              http://www.dennisclaes.be

              Comment


              • #8
                Re: Elegance [18+]

                Awel, nu heb ik mijn scherm (de tint) aangepast naar wat ik zie op mijn smartphone. Kalibratie avant la letre. lol Maar dus ofwel zit het scherm van mijn smartphone er naast (wat zou moeten), ofwel het scherm waar ik op werk. Dus graag nog eens jullie mening: hieronder staan twee foto's, welke vinden jullie de mooiste qua tint? De eerste is gemaakt na kalibratie met Spyder software, de tweede is gemaakt na kalibratie puur op zicht zodat mijn scherm overeenkomt met mijn smartphone.

                http://www.dennisclaes.be

                Comment


                • #9
                  Re: Elegance [18+]

                  Moeilijk, vind de rechtse precies wat te koel. Kwestie van smaak misschien. Knap beeld

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elegance [18+]

                    Da's een moeilijke vraag.
                    Welke van de twee is eerder kwestie van smaak vrees ik.
                    Zelf zou ik opteren voor iets tussen de twee.

                    De eigenlijke vraag is welke is de meest correcte qua kleurechtheid, maar ook dat is moeilijk te beoordelen gezien wij niet weten wat voor type huid je model had en hoe het kledingstuk qua kleur er in het echt uitzag.

                    PS : je opmerking ivm de hand, daar heb je een punt. De hand had een meerwaarde kunnen geven, maar dan had je naar mijn gevoel meer in beeld moeten brengen.
                    www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Elegance [18+]

                      Heel subtiel zit er net iets teveel blauw in de update naar mijn smaak om overeen te stemmen met een neutrale blanke huid.
                      Niet veel hoor, ik denk max 2% minder blauw en dan zit je er boenk op.
                      Maar moet Pete bijtreden dat ook in de blanke huidtype veel verschil kan zijn om nog niet te spreken van taning.
                      Blauwe huid heb ik alleen nog maar gezien bij newborns.

                      En los van alles kan je de opname ook warm afwerken wat dan natuurlijk ook voor een verschuiving zal zorgen.
                      Als ik meet dan zit je nu dichter bij de reeele waarden.

                      Het verwonderd me ook niet dat zelfs na het kalibreren er nog steeds aan afwijkende waarde is.
                      Ik heb dat ook gehad pakweg een jaar geleden met veel frustratie tot gevolg.
                      Heb het dan goed gekregen met een ander scherm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Elegance [18+]

                        Ok, thanks, ik heb nu een tint-waarde tussen de twee gekozen en ga er nu "vanuit" dat dat de "juiste" waarde is. Heel precies is dat niet natuurlijk, maar meer kan ik niet doen denk ik. Merci in elk geval voor alle reacties.
                        http://www.dennisclaes.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Elegance [18+]

                          Update: ik denk dat ik de fout gevonden heb. Mijn scherm was goed zoals hij was toen hij gekalibreerd was, de fout lag aan mijn PC. Daar stond als kleuren profiel sRGB hardware profiel, ik heb dat veranderd naar Adobe RGB 1998 en toen kreeg ik ook de groene zweem op mijn scherm (dus de echte kleuren). Daarna had ik nog een ander probleem, waarbij ik een foto bewerk, dan "opslaan voor web" doe, en het resultaat is minder "levendig" dan wat ik in photoshop zag. Ik weet nog niet wat het probleem juist is, maar het blijkt opgelost te zijn door in plaats van in lightroom te kiezen voor "openen met photoshop", te kiezen voor "exporteren" en dan het bestand handmatig in photoshop te laden. Het kan andere mensen maar helpen die hetzelfde probleem hebben als mij. ;-)
                          http://www.dennisclaes.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Elegance [18+]

                            KNAP , zeer knap !
                            Kleuren hoeven niet per sé "juist" te zijn hoor :-) Wat is juist trouwens ?
                            Grtn Thierry

                            Comment


                            • #15
                              Re: Elegance [18+]

                              Merci Thierry, en ik begrijp wat je zegt, maar ik vind het belangrijk dat men mijn foto's bekijkt zoals ik ze heb gemaakt, ik kan heel gedetailleerd te werk gaan, tot ik exact heb wat ik wil, soms ben ik meer dan een uur bezig aan een foto in photoshop en het is dan frustrerend als het er achteraf helemaal anders uit ziet. Uiteraard heb ik er geen controle over wat de "gewone mens" ziet, maar wanneer alles gekalibreerd is, weet ik op z'n minst dat andere fotografen mijn beelden zien zoals ik ze bedoeld heb. Maar smaken verschillen inderdaad. ;-)
                              http://www.dennisclaes.be

                              Comment

                              Working...
                              X