Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade canon eos 7d naar 7d mark II de moeite waard?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • upgrade canon eos 7d naar 7d mark II de moeite waard?

    Misschien beetje voorbarig kweenie ma ik ondervind bij avondwedstrijden voetbal en indoor sportmanifestaties dat ik met mijn 7D relatief snel ruis heb (boven 1600 ISO). Ik zou mijn 7D zeker niet wegdoen (heb em nauwelijks 1 jaar geleden nieuw gekocht) en vraag mij af of ik niet beter voor een 2de body zou sparen. Heb de indruk dat veel mensen hier over meer dan 1 body beschikken dus zo uitzonderlijk zou dat niet zijn voor een hobbyfotograaf . Nu lijken mij qua budget/kwaliteit voor sportfotografie de enige opties de 7D mark II en de 5D mark III. Bij de 7D mark II heb je ontegensprekelijk het voordeel van het telebereik terwijl de 5D mark III beter zal scoren bij low light. Ik zit dus met een dilemma. Mijn vraag is eigenlijk vooral: zou het aanschaffen van een 7D mark II zijn geld waard zijn of zou ik beter iets meer sparen en meteen voor een full frame camera gaan? Laat ons stellen dat het aandeel van avondwedstrijden en indoor sportevenementen maximum rond de 20% ligt van mijn fotoreportages. Voor sport heb ik als lens de 70-200mm f/2.8 eventueel te combineren met de extender 1.4

  • #2
    Re: upgrade canon eos 7d naar 7d mark II de moeite waard?

    Nu lijken mij qua budget/kwaliteit voor sportfotografie de enige opties de 7D mark II en de 5D mark III.
    Ik vind de 6D meer waar voor zijn geld bieden. Is zelfs 1/3 stop beter in low light dan de 5DIII en het middelste focuspunt is lichtgevoeliger, tot -3EV ipv -2EV voor de 5DIII. De autofocus vind ik zeer goed, in continu mode is die heel responsief. Laat je niet wijsmaken dat de 6D geen sport aankan. Heb ook de 7DII geprobeerd en ik merk geen verschil in snelheid. Je hebt minder AF punten maar ikzelf gebruik alleen het middelste punt.

    Qua ruis is de 6D 1,5 stop beter dan de 7DII en 2 stops beter dan de 7D, dat merk je echt wel in je foto's. Tot ISO3200 kan je prima foto's maken.

    Je verliest wat bereik maar je hebt nog een 1.4TC en dan kom je weer ongeveer op hetzelfde uit.

    Bij ***********.nl heb je de 6D voor 1279€.
    Last edited by alex606; 7 augustus 2015, 13:24.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: upgrade canon eos 7d naar 7d mark II de moeite waard?

      Voor indoor sport zal de 5D MKIII een betere beeldkwaliteit leveren dan de 7D MKII, tenzij er heel veel licht is (en dat valt meestal wel flink tegen).
      Voor sommige sporten is het handig dat je meer foto's per seconde kan maken, zodat je net dat moment kan vastleggen (bij camera's die niet veel foto's per seconde maken heb je meer kans om dat moment te missen).

      In tegenstelling tot alex606 hier boven gebruik ik het middelste AF-punt niet zoveel.
      Bij actiefotografie bij weinig licht gebruik ik lichtsterke lenzen met het diafragma ver open, en dan moet je wel op de juiste plaats (meestal het gezicht) focussen (en dan gebruik ik het middelste AF punt maar heel zelden).
      Ik gebruik dus wel degelijk de andere AF-punten, en daar is de 7D MKII nog in het voordeel omdat die punten over een groter percentage van de foto verdeeld zitten.
      Ook heeft de 7D MKII allemaal cross-type AF punten die erg goed van pas komen bij actiefotografie.
      De niet-crosstype AF punten van de 5D MKIII en 1Dx werken niet zo goed als er weinig licht is, de crosstype AF punten werken dan nog veel beter (dat merk ik geregeld tijdens optredens).

      Het is dus niet zo'n vanzelfsprekende zaak als je voor wat jij fotografeert de "beste keuze" wil maken tussen de 7D MKII en de 5D MKIII.
      Alleen de 1Dx kan veel foto's per seconde maken, en heeft een full-frame sensor gecombineerd met een goed AF-systeem...(maar de prijs is erg hoog)
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: upgrade canon eos 7d naar 7d mark II de moeite waard?

        1D4 is ook nog een optie.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: upgrade canon eos 7d naar 7d mark II de moeite waard?

          Dus als ik het goed begrijp speelt het, bij gebruik van de optie '1 punt AF', geen rol of het toestel nu over 11, 19 of 61 AF (al dan niet cross-type) punten beschikt? Want ik gebruik dus steeds dat middelste AF punt in combinatie met de AI Servo. Is misschien een domme vraag mja ben dan ook nog niet zo lang met fotografie bezig he ;-)

          Comment


          • #6
            Re: upgrade canon eos 7d naar 7d mark II de moeite waard?

            Hangt er vanaf hoe je dat middelste punt hebt gekozen. Was dat in manual AF punt selectie of in automatic AF punt selectie als je werkt in AI Servo Mode ?

            Het eerste laat enkel je gekozen scherpstelpunt werken.

            Tweede laat je je initiële scherpstelpunt kiezen en laat alle andere punten bijspringen indien het onderwerp beweegt. Of de andere punten in een bepaalde zone als je Zone Af selectie zou hebben gekozen.

            En je hebt nog AF expansion, dan zullen de omringende scherpstelpunten je zelfgekozen punt bijspringen indien nodig.
            Last edited by Empe; 7 augustus 2015, 21:37.

            Comment


            • #7
              Re: upgrade canon eos 7d naar 7d mark II de moeite waard?

              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
              Hangt er vanaf hoe je dat middelste punt hebt gekozen. Was dat in manual AF punt selectie of in automatic AF punt selectie als je werkt in AI Servo Mode ?

              Het eerste laat enkel je gekozen scherpstelpunt werken.

              Tweede laat je je initiële scherpstelpunt kiezen en laat alle andere punten bijspringen indien het onderwerp beweegt. Of de andere punten in een bepaalde zone als je Zone Af selectie zou hebben gekozen.

              En je hebt nog AF expansion, dan zullen de omringende scherpstelpunten je zelfgekozen punt bijspringen indien nodig.
              automatisch, heb de raad meegekregen van sportfotografen om de optie één-punt AF te gebruiken omdat het toestel dan minder moet gaan rekenen en dus sneller focust.
              Nu is mij, na veel opzoekingen op het internet, nog steeds niet duidelijk: als je voor één-punt AF en AI SERVO kiest, heeft het aantal beschikbare AF punten van de camera nog invloed op de scherpstelling ja of nee?
              Last edited by paranoia; 8 augustus 2015, 09:44.

              Comment


              • #8
                Re: upgrade canon eos 7d naar 7d mark II de moeite waard?

                Ja, AL de andere scherpstelpunten zullen bijspringen als je 1 punt kiest in automatisch af punt selectie.

                Tenzij je extra kiest voor Zone Af, dan springen enkel die van die zone bij.

                Best (mijn mening) bij sport is dat je beter AF expansion gebruikt, dan springen enkel de direct omliggende punten bij.

                Wil je echt 1 enkel scherpstelpunt laten werken, dan moet je dat in manual selection doen.

                Of zoals Canon het beschrijft : http://learn.usa.canon.com/app/pdfs/...QuickGuide.pdf
                Last edited by Empe; 8 augustus 2015, 11:00.

                Comment


                • #9
                  Re: upgrade canon eos 7d naar 7d mark II de moeite waard?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                  Ja, AL de andere scherpstelpunten zullen bijspringen als je 1 punt kiest in automatisch af punt selectie.

                  Tenzij je extra kiest voor Zone Af, dan springen enkel die van die zone bij.

                  Best (mijn mening) bij sport is dat je beter AF expansion gebruikt, dan springen enkel de direct omliggende punten bij.

                  Wil je echt 1 enkel scherpstelpunt laten werken, dan moet je dat in manual selection doen.

                  Of zoals Canon het beschrijft : http://learn.usa.canon.com/app/pdfs/...QuickGuide.pdf
                  Heb gisteravond de AF punts-uitbreiding toegepast maar heb toch beduidend meer onscherpe foto's. Daar waar ik eerder (met auto 1 AF punt) 10% onscherpe foto's had, heb ik er nu mss 30%. Kan ook toeval zijn natuurlijk. Maar in mijn handleiding van de 7D staat dat de AF expansion werkt bij manuele selectie (alle modi trouwens op de 1 AF punt na). Manueel selecteren doe ik nooit, begrijp ook niet goed hoe je dat bij voetbal kan doen, eer je klaar bent met selecteren is de actie al lang verlopen of zie ik hier weer iets over het hoofd?

                  Comment


                  • #10
                    Re: upgrade canon eos 7d naar 7d mark II de moeite waard?

                    HMM, verwarring.

                    Je ' denkt ' dat je enkel het middelste punt gebruikt. Wat je wel doet is : je kiest het middelste scherpstelpunt als eerste scherpstelpunt om te bepalen welk punt je in focus wil laten houden. Je kan evengoed een ander punt kiezen om mee te starten. Hangt af van de omstandigheden, het onderwerp, je persoonlijke voorkeur, ...

                    Een ruiter te paard bv. daar wil je paard en ruiter toch kadreren en ruimte laten vóór het paard. Het gezicht van de ruiter zal zich dan niet in het midden van je zoekerbeeld bevinden, vandaar dat je beter een ander scherpstelpunt kiest ( lees : kan kiezen want je camera geeft je keuzes ).

                    Soit, is maar een mening uiteraard, maar bij de keuze van een camera moet je daar toch rekening mee houden.

                    Manuele selectie moet je eerder zien zoals je camera gebruik in AUTO,Tv, Av mode of Manueel. In het eerste geval zal de camera je bijspringen qua gepaste keuze, in het andere bepaal je zelf alle instellingen. Zo ook met manuele scherpstelkeuzepunt, dan zeg jij : DAT punt gebruiken en geen enkel ander ... waar bij auto, je zegt : met DAT punt beginnen en alle andere indien nodig laten overnemen (en die ' alle andere " kan je nog kiezen ook : allemaal, een bepaalde zone, de direkt omliggende). In die context geldt : hoe meer hoe beter.

                    Maar toegegeven, ik ben niet zo sterk in het begrijpelijk verwoorden. Moest ik er nu helemaal naast zitten dan zullen anderen mij wel corrigeren.

                    Of je bekijkt wat video's : http://learn.usa.canon.com/galleries...utorials.shtml

                    En je blijft vooral experimenteren met je camera, volgens mij ben je prima bezig.
                    Last edited by Empe; 9 augustus 2015, 12:47.

                    Comment


                    • #11
                      Re: upgrade canon eos 7d naar 7d mark II de moeite waard?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                      HMM, verwarring.

                      Je ' denkt ' dat je enkel het middelste punt gebruikt. Wat je wel doet is : je kiest het middelste scherpstelpunt als eerste scherpstelpunt om te bepalen welk punt je in focus wil laten houden. Je kan evengoed een ander punt kiezen om mee te starten. Hangt af van de omstandigheden, het onderwerp, je persoonlijke voorkeur, ...

                      Een ruiter te paard bv. daar wil je paard en ruiter toch kadreren en ruimte laten vóór het paard. Het gezicht van de ruiter zal zich dan niet in het midden van je zoekerbeeld bevinden, vandaar dat je beter een ander scherpstelpunt kiest ( lees : kan kiezen want je camera geeft je keuzes ).

                      Soit, is maar een mening uiteraard, maar bij de keuze van een camera moet je daar toch rekening mee houden.

                      Manuele selectie moet je eerder zien zoals je camera gebruik in AUTO,Tv, Av mode of Manueel. In het eerste geval zal de camera je bijspringen qua gepaste keuze, in het andere bepaal je zelf alle instellingen. Zo ook met manuele scherpstelkeuzepunt, dan zeg jij : DAT punt gebruiken en geen enkel ander ... waar bij auto, je zegt : met DAT punt beginnen en alle andere indien nodig laten overnemen (en die ' alle andere " kan je nog kiezen ook : allemaal, een bepaalde zone, de direkt omliggende). In die context geldt : hoe meer hoe beter.

                      Maar toegegeven, ik ben niet zo sterk in het begrijpelijk verwoorden. Moest ik er nu helemaal naast zitten dan zullen anderen mij wel corrigeren.

                      Of je bekijkt wat video's : http://learn.usa.canon.com/galleries...utorials.shtml

                      En je blijft vooral experimenteren met je camera, volgens mij ben je prima bezig.
                      Ok Empe, ik denk dat ik het eindelijk heb begrepen, blijkbaar werk ik dus WEL met manuele AF punt selectie, alleen is dat AF punt op mijn toestel dus ALTIJD het middelste punt geweest (heb daar wel al eens mee gespeeld om te kijken hoe je dat AF punt eventueel kan verschuiven, echter zonder effectief foto's te schieten met een ander AF punt). Bij het uitschakelen van de camera wordt deze instelling opgeslagen en bewaard (net als bv diafragma, sluitertijd, iso, drive, wb, noem maar op ...) en wordt dus bij de volgende opname 'automatisch' het middelste AF punt gekozen omdat ik nooit een ander punt heb geselecteerd. En ik dacht dat je bedoelde dat je bij elke shot eerst je AF punt moest gaan bepalen als je manueel wou werken Stom van me

                      In ieder geval heel erg bedankt voor alle uitleg! Nice job

                      Comment

                      Working...
                      X