Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

    Tijdens één van onze fietstochten langs de Elbe in Tsjechië, reden we een tijd langs de spoorweg.
    Het viel me op dat over een bepaalde afstand(500m schat ik zo, ik weet natuurlijk niet hoelang ik er niet heb op gelet) de rails voorzien waren van merkwaardige blokken, zijdelings vastgemaakt met stevige geplooide ijzerstangen.
    Plots hielden de blokken op, en we hebben ze later ook niet meer teruggezien....
    Ik kon er echter niet bij vanwege de omheining, anders had ik ze meer in detail kunnen bekijken.
    Wie weet wat het doel daarvan is?
    Last edited by dréten; 6 augustus 2015, 09:19.

  • #2
    Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

    Ik kan mij voorstellen dat het bedoeld is om geluidsoverlast op bepaalde plekken te beperken
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

      Was ook mijn eerste idee, het "zingen" van de rails beperken met ballast.
      Maar misschien weet iemand het hier wel met zekerheid...

      Comment


      • #4
        Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

        Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
        Ik kan mij voorstellen dat het bedoeld is om geluidsoverlast op bepaalde plekken te beperken
        and we have a winner: https://www.heringinternational.com/...l-web-dampers/

        en in het nl: http://www.bsv.nu/lokale-sanering-3/...n/raildempers/

        Comment


        • #5
          Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

          Ik heb een spoorlijn voor het huis langs lopen, ik zal eens kijken of dat hier gemonteerd is en anders erom verzoeken. Ik heb er niet veel last van maar kan altijd minder...
          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

            Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
            Ik heb een spoorlijn voor het huis langs lopen, ik zal eens kijken of dat hier gemonteerd is en anders erom verzoeken. Ik heb er niet veel last van maar kan altijd minder...
            Alle beetjes helpen natuurlijk, maar ik zie dat ze in het engelstalig artikel niet vermelden om hoeveel vermindering van dB het gaat, maar in het nederlandstalige artikel vermelden ze een vermindering van 3 dB.
            Wanneer wij eens langs een spoorweg fietsen en er passeert een passagierstrein dan produceert die een hels lawaai.
            Ik lees ergens tussen de 80 en 105 dB. Is 3 dB vermindering dan niet heel erg weinig ???

            Ik wel ooit eens ergens iets gelezen dat je met dB niet zomaar de vermeerdering/vermindering procentsgewijze mag bereken, misschien dat iemand de juiste uitleg heeft.
            Last edited by Guest17; 6 augustus 2015, 10:28.

            Comment


            • #7
              Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

              Ze spreken van 3 dB(A), dus dan nog eens A gewogen wat wil zeggen volgens een curve die met het menselijk gehoor overeenkomt. Ze dempen dus niet alles even goed. Een vermindering van 3 dB is merkbaar, dat is zo'n 30%. Vooral het gevolg omdat de rails geluid afstralen over een grote lengte. Het artikel zegt dat ook dat dit enkel nuttig is als het over grote lengtes kan uitgevoerd worden.

              Comment


              • #8
                Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Een vermindering van 3 dB is merkbaar, dat is zo'n 30%.
                Is dat niet eerder 50%?


                Maar het is natuurlijk maar enkel het geluid dat de rails voortbrengen dat verminderd wordt en niet dat van de trein zelf.
                Ik vraag me dus af hoeveel de effectieve afname van het totale geluid is dat door een voorbijrijdende trein geproduceerd wordt.
                Het zal natuurlijk wel een belangrijke impact hebben, anders zouden ze deze investering nooit doen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

                  Het zijn "sound pressure levels", die gaan met 20log(p/p0) dus -6dB voor de helft.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    3db (A) is ± 30%, dat is correct in sound/geluid-wereld.

                    Edit: Eigenlijk alles wat met straling te maken heeft.
                    Geluidsgolven, RX, gewoon licht etc...

                    De hoeveelheid ivm de afstand is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

                      Jawadde.....en dat allemaal omdat ik me gewoon afvroeg wat die blokken zijn....;-)
                      Nu, intussen weet ik het.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

                        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        3db (A) is ± 30%, dat is correct in sound/geluid-wereld.

                        Edit: Eigenlijk alles wat met straling te maken heeft.
                        Geluidsgolven, RX, gewoon licht etc...

                        De hoeveelheid ivm de afstand is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand.
                        Niet echt. Als je "sound intensity level" (W/m²) gebruikt zit je met 10log(I/I0) en dat is dan weer 3dB per verdubbeling. Maar die wordt niet zo vaak gebruikt.

                        Als je niveaus/spanningen in dB zet dan is het 20log(lev/lev0) en is 6dB het dubbele.
                        Als je vermogens in dB omzet is het 10log(P/P0) en is 3dB het dubbele.

                        Ik geef toe, ben het zelf even terug moeten opzoeken want die cursus lawaaibeheersing is ondertussen ook al 20 jaar voorbij.

                        Comment


                        • #13
                          Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

                          Op gebied van audio (muziekinstallaties) toch altijd geweten dat 3dB een verdubbeling was.

                          Maar soit, in dit topic zijn het dus dempers voor de rails. 😆
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

                            ... maar nu we het toch allemaal weten gaan we niet persé OT.

                            Decibel is in principe geen eenheid als je er niet bij verteld of het een verhouding van vermogens of spanning is.
                            Mij hebben ze altijd geleerd en daar moet ik niet mijn cursus van meer als 45 jaar geleden voor bovenhalen.
                            Onze leraar electronica was burgerlijk ing en die van het Labo ook.
                            Ze leerde ons hoe vlot db om te zetten naar X, wat het aantal keren meer of minder was. Rekenmachientjes bestonden niet, wel een rekenliniaal (die ik nog heb)
                            3db=1.4 (of √2)
                            6db=2x
                            10db=3x
                            20db=10x
                            30db= 30x ( reken maar 10db + 20db is 3 x 10 = 30x)
                            40db=100x ( of 20db =20db is 10x10 =100)

                            Als je nu high of low pass filters moet berekenen is je resultaat altijd in spanning, nooit in vermogen.

                            We hebben misschien allemaal 'n beetje gelijk want als ik internet erbij haal is het 'n vaag begrip in welke context dat je dit verhaalt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vreemde, balkvormoge blokken, zijdelings aan spoorrails: waarvoor dienen ze

                              Beetje te simpel. Als je het over spanningen hebt moet je je referentieniveau opgeven en de impedantie waarin je werkt. Want een spanning in dBm != dBV...

                              Comment

                              Working...
                              X