Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

    Gisteren kwamen wij van Praag terug naar Brussel.
    De piloot meldde ons dat we zomaar eventjes 30minuten minder zouden vliegen dan normaal voorzien is (1,5uur vliegen).
    Aangezien de cockpit angstvallig op slot wordt gehouden kon ik hem niet om uitleg vragen.
    Daarom kom ik het hierlangs vragen aan de kenners onder jullie, alhoewel ik ook niet helemaal onbekend ben met luchtvaart.
    Ik dacht dat eventueel de Jetstream de reden kon zijn, maar ik ben niet zeker...

  • #2
    Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

    De straalstroom zit een stuk hoger, maar die is wel inderdaad wel degelijk van tel op lange afstandsvluchten. Op jouw vlucht zal die echter geen invloed gehad hebben. Maar, wat wel allemaal een invloed kan hebben: wind, alternatieve (kortere) route dan eerst gepland om gelijk welke redenen, lichter vertrokken, ...

    Comment


    • #3
      Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

      de route is identiek aan andere vluchten, gecontroleerd op Flight-radar.
      Dus die is het alvast ook niet.
      Dacht daar ook eerst aan ;-)

      En trouwens....1u ipv. 1,5u....dat is toch wel een groot verschil.
      Last edited by dréten; 5 augustus 2015, 15:48.

      Comment


      • #4
        Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

        Verwijderd. Ik dacht dat het ging om het tijdsverschil tussen heen- en terugreis.
        Had verkeerd gelezen dus.
        Last edited by Guest17; 5 augustus 2015, 15:35.

        Comment


        • #5
          Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Verwijderd. Ik dacht dat het ging om het tijdsverschil tussen heen- en terugreis.
          Had verkeerd gelezen dus.
          toch doen hoor, Djivan (die "kennis")

          Comment


          • #6
            Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

            Misschien ook een sneller vliegtuig? Een straalmotor tegen een turboprop?
            Stel de afstand is 900 km (ik zal niet ver mis zijn) en je vliegtuig vliegt tegen 600 km/u of tegen 900 km/u en het verschil is verklaard.

            Comment


            • #7
              Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

              Avro100 《》A319.
              Maakt dus ook niet uit in dit geval.

              Comment


              • #8
                Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

                Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                toch doen hoor, Djivan (die "kennis")
                Is pas overmorgen thuis, dan probeer ik hem te bereiken.

                Comment


                • #9
                  Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

                  Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                  Gisteren kwamen wij van Praag terug naar Brussel.
                  De piloot meldde ons dat we zomaar eventjes 30minuten minder zouden vliegen dan normaal voorzien is (1,5uur vliegen).
                  Aangezien de cockpit angstvallig op slot wordt gehouden kon ik hem niet om uitleg vragen.
                  Daarom kom ik het hierlangs vragen aan de kenners onder jullie, alhoewel ik ook niet helemaal onbekend ben met luchtvaart.
                  Ik dacht dat eventueel de Jetstream de reden kon zijn, maar ik ben niet zeker...
                  Wil je het zeker weten Dré dan is er hier een man die je daar antwoord zal kunnen op geven Björn Moerman is Rating Examiner / Standards Captain Airbus A380 (Emirates Dubai)
                  Hier op het forum gekend als Biggles.

                  Bij onze vluchten naar Zuid-Afrika was er ook steeds een tijdsverschil, zou te maken hebben met de draairichting van de aarde maar wat U hier aangeeft is verhoudingsgewijs veel groter.
                  Last edited by Guest42; 5 augustus 2015, 18:08.

                  Comment


                  • #10
                    Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

                    Voor wat het waard is:
                    Heenreis : http://www.flightradar24.com/flight/sn2811 vliegtijden = 1:00 1:00 1:04 1:00 1:06
                    Terugreis : http://www.flightradar24.com/flight/sn2812 vliegtijden = 1:05 1:09 1:16 1:16 1:10
                    Dit zijn de werkelijke tijden.
                    De heenreis is dus een vijf tot tien minuutjes langer dan de terugreis. Geen half uur korter!

                    Wat wel opvalt : Bij de "Scheduled time", het uurrooster dus:
                    Voor Brussel-Praag is de uurrooster tijd : 1u:25 minuten
                    Voor Praag-Brussel is de uurrooster tijd : 1u:30 minuten
                    De werkelijke vliegtijden zijn dus ongeveer "een klein half uurtje" korter dan de vooropgestelde.

                    Ook leuk om te kijken :
                    The world’s most popular flight tracker. Track planes in real-time on our flight tracker map and get up-to-date flight status & airport information.

                    The world’s most popular flight tracker. Track planes in real-time on our flight tracker map and get up-to-date flight status & airport information.

                    Op het pijltje duwen.....
                    Dan kan je de hoogte en de snelheid aflezen.

                    Deze laatste links worden ongeldig na een tijdje.

                    De vliegtuigen zijn A319 en A320.

                    Hopelijk heb ik geen denkfouten gemaakt. Want het is al laat.


                    EDIT:
                    Andere website:



                    en om het af te leren :

                    Best Flight Tracker: Live Tracking Maps, Flight Status, and Airport Delays for airline flights, private/GA flights, and airports.
                    Last edited by Skitch; 5 augustus 2015, 19:16.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

                      En toch blijf ik erbij dat we ruim minder lang vlogen bij de terugvlucht(A319, ong.1h10min) dan tijdens de heenvlucht(Avro100, ong.1u30min)
                      Opvallend was trouwens dat de piloot ons er expliciet op wees dat we het goed hadden gehoord: "welkom aan boord...vlucht van 1uur en 5 minuten..., en ja, u hebt het goed gehoord, ongeveer 30minuten minder lang dan voorzien!"

                      Comment


                      • #12
                        Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

                        De AVRO heeft op 22 juli gevlogen (i.p.v. de A319/320) en deed er toen : 1u:09 minuten over.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #13
                          Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

                          Vreemd hé!
                          de Avro deed er op 28 juli anderhalf uur over (pak me nu niet op 5 minuten méér of minder), en de A319 op 4 augustus 01uur en zo'n 7 minuten.
                          De afgelegde weg was op enkele km na exact identiek en toch wist de piloot op voorhand dat we er opvallend minder lang zouden over doen dan normaal.

                          En de reden daarvoor..., daar zou ik nu graag eens een plausibel antwoord op vinden...

                          Comment


                          • #14
                            Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

                            Tja, zouden er hier niet meerdere factoren kunnen meespelen.
                            • Lading van de vlucht
                            • Windrichting
                            • Windsterkte
                            • Type vliegtuig


                            Dit zijn volgens mij de dingen die de duur van een vlucht kunnen beïnvloeden als we aannemen dat ze dezelfde vluchtroute hebben, natuurlijk.
                            Mvg,
                            Rudy Mas
                            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: terugvlucht 1/3de korter dan heenvlucht: onderbouwde verklaring gezocht!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                              Tja, zouden er hier niet meerdere factoren kunnen meespelen.
                              • Lading van de vlucht
                              • Windrichting
                              • Windsterkte
                              • Type vliegtuig


                              Dit zijn volgens mij de dingen die de duur van een vlucht kunnen beïnvloeden.
                              Misschien.
                              Met de ervaring die de piloot net daarvoor had opgedaan met de vlucht vanuit Brussel.
                              Misschien.

                              Comment

                              Working...
                              X