Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat te doen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat te doen?

    Hoi,

    Ik zal kort even men situatie schetsen,
    Ik ben 31 jaar en heb vorig jaar na mijn ontslag in juni een jaar dagopleiding graduaat elektromechanica gevolgd.
    Ik was er voor alles vlotjes door maar omdat ik de studie zelf moet bekostigen en mijn uitkering normaal ging zakken had ik besloten om al werk te beginnen
    zoeken en de rest van de opleiding in avondschool te volgen. Dit zou dan bijna drie jaar drie of twee avonden per week zijn.
    Nu mijn dilemma: ik heb ondertussen een aanbieding gekregen voor een functie die ik heel graag zou doen, en tegelijkertijd van de vdab bericht gekregen dat ik het tweede jaar van mijn opleiding op hun kosten zou kunnen volgen met behoud van mijn uitkering.
    Wat zouden jullie doen?
    Een jaar doorbijten voor het diploma of het werk aannemen en avondschool volgen?

  • #2
    Re: Wat te doen?

    logisch denken:
    - Geen werk, geen diploma = weinig kans om werk te vinden.
    - Geen werk, geen diploma = indien werk gevonden ga je minder verdienen per maand.
    - Geen werk wel diploma = veel sneller werk vinden en beter betaald worden.

    Mijn kleinzoon is gisteren voor zijn eerste dag gaan werken en de fabriek had hem al werk aangeboden nog voor hij zijn diploma had.
    Hij heeft zijn studies afgemaakt heeft zijn diploma is direct mogen beginnen in diezelfde fabriek en door zijn diploma heeft hij ook een veel beter maandloon.

    Conclusie: persoonlijk zou ik alles in het werk stellen om dat diploma te halen door verder te doen waaraan je begonnen was.
    Vergeet niet, je bent al 31 jaar en de jaren vliegen voorbij.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Wat te doen?

      Als het echt is wat ik wil doen dan zou ik gaan voor die job, zeker als de kans groot is om een vaste positie te krijgen, zeker als het haalbaar is om te combineren met die avond opleiding (als je elke dag van 7 tot 18 moet werken en dan van 19 tot 22 opleiding volgen dan zit je na een maand op ziekenkas met een burn-out).

      Ik snap dat het verleidelijk is om op een uitkering te blijven leven en overdag de opleiding te volgen op kosten van een ander, maar dit wil wel zeggen dat je twee jaar werkloos bent geweest. Als ze moeten kiezen tussen iemand die 2 jaar werkloos is geweest of iemand die altijd heeft gewerkt, dan denk ik dat ze jammer genoeg eerder voor de laatste gaan gaan (hangt wel van sector tot sector af).


      'k Denk wel dat dit een gevoelige discussie is
      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

      Comment


      • #4
        Re: Wat te doen?

        Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
        Als het echt is wat ik wil doen dan zou ik gaan voor die job, zeker als de kans groot is om een vaste positie te krijgen, zeker als het haalbaar is om te combineren met die avond opleiding (als je elke dag van 7 tot 18 moet werken en dan van 19 tot 22 opleiding volgen dan zit je na een maand op ziekenkas met een burn-out).

        Ik snap dat het verleidelijk is om op een uitkering te blijven leven en overdag de opleiding te volgen op kosten van een ander, maar dit wil wel zeggen dat je twee jaar werkloos bent geweest. Als ze moeten kiezen tussen iemand die 2 jaar werkloos is geweest of iemand die altijd heeft gewerkt, dan denk ik dat ze jammer genoeg eerder voor de laatste gaan gaan (hangt wel van sector tot sector af).


        'k Denk wel dat dit een gevoelige discussie is
        Langs de andere kant als ze moeten kiezen die 2 jaar heeft willen bijstuderen en dat afgewerkt heeft of iemand die dat niet doet is de keuze ook snel gemaakt. Zelf al verander je van hoofdrichting, je blijft toch nog altijd ervaring van je vorige job meenemen die ook nuttig kan zijn.

        Wat wutske zegt ivm met burn-out is ook reëel. Ken er die hun relatie en gezondheid eronderdoor gegaan zijn met te willen werken en dan nog elke avond naar de les te gaan. Langs de andere kant een "vaste posititie", wat is dat nog deze tijd. Alle jobs zijn "van onbepaalde duur".

        Moeilijke keuze, zou het ook niet weten. De vraag is en blijft natuurlijk hoe gemakkelijk ga je met die opleiding opnieuw werk vinden volgend jaar?

        Comment


        • #5
          Re: Wat te doen?

          Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
          logisch denken:
          - Geen werk, geen diploma = weinig kans om werk te vinden.
          - Geen werk, geen diploma = indien werk gevonden ga je minder verdienen per maand.
          - Geen werk wel diploma = veel sneller werk vinden en beter betaald worden.
          Nu even niet "denken", maar uit ervaring de realiteit bekijken.

          Geen diploma, maar wel werkwillig zijn en niet te kieskeurig => werk vinden.
          Specifieke job zoeken en indien ze u aanvaarden, dan verdien je geen cent meer met diploma dan zonder diploma (privé).
          Enige is dat je voor bepaalde jobs een diploma nodig hebt, de vraag is echter hoe vaak.

          Ik werk al 32 jaar en heb nog nooit een diploma moeten voorleggen, ook al heb ik die ... dus werk vinden doe je altijd als je dat wil.
          Mijn huidige werkgever heeft een kopij gekregen van mijn diploma, heeft me in elk geval geen cent meer opgebracht.

          Buiten dit ligt de keuze enkel bij de TS zelf ... wat wil hij doen en op welke manier.
          Bewijs is dat hij een werkaanbieding gekregen heeft ... ook zonder dat diploma.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Wat te doen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Mister84 Bekijk bericht
            Hoi,

            Ik zal kort even men situatie schetsen,
            Ik ben 31 jaar en heb vorig jaar na mijn ontslag in juni een jaar dagopleiding graduaat elektromechanica gevolgd.
            Ik was er voor alles vlotjes door maar omdat ik de studie zelf moet bekostigen en mijn uitkering normaal ging zakken had ik besloten om al werk te beginnen
            zoeken en de rest van de opleiding in avondschool te volgen. Dit zou dan bijna drie jaar drie of twee avonden per week zijn.
            Nu mijn dilemma: ik heb ondertussen een aanbieding gekregen voor een functie die ik heel graag zou doen, en tegelijkertijd van de vdab bericht gekregen dat ik het tweede jaar van mijn opleiding op hun kosten zou kunnen volgen met behoud van mijn uitkering.
            Wat zouden jullie doen?
            Een jaar doorbijten voor het diploma of het werk aannemen en avondschool volgen?
            Ik zou als ik jou was en als je het kunt opbrengen voor het laatste kiezen. Een baan heb je dan en na een jaar (effectief een maand of acht) ook het diploma. Dubbel winst dus.
            http://www.smuttynose.nl

            Comment


            • #7
              Re: Wat te doen?

              Avondschool zou nog drie jaar zijn. 1 jaar is dagopleiding...

              Comment


              • #8
                Re: Wat te doen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Mister84 Bekijk bericht
                Avondschool zou nog drie jaar zijn. 1 jaar is dagopleiding...
                Daar heb ik overheen gelezen en dat maakt het een stuk lastiger
                http://www.smuttynose.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Wat te doen?

                  Maar is wel de job en het bedrijf waar ik voor wilde gaan als ik afgestudeerd was :-s

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat te doen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mister84 Bekijk bericht
                    Maar is wel de job en het bedrijf waar ik voor wilde gaan als ik afgestudeerd was :-s
                    Toch simpele keuze dan?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat te doen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Toch simpele keuze dan?
                      Lijkt mij ook
                      http://www.smuttynose.nl

                      Comment

                      Working...
                      X