Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nog bewerken na NIK

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nog bewerken na NIK

    Ik heb in Lissabon in zo'n smal straatje een foto gemaakt van die oude trams. Na bewerking in Z/W in Nik vond ik het er allemaal zo lekker nostalgisch uitzien. De reclame op de tram zou ik echter terug in kleur willen zetten maar vind niet hoe het moet of zelfs überhaupt kan. Dan ben ik maar eens herbegonnen vanaf de RAW file in LR en in Z/W gezet omdat je dan wel makkelijk iets terug in kleur kan zetten. Maar hoe ik er ook aan sleur, in LR krijg ik niet dat oude effect dat ik in NIK kan krijgen. Vandaar, zijn er trukjes om de foto eerst door NIK te trekken en dan in LR of PS de reclame toch terug in kleur te zetten?

    djienbe
    Last edited by djienbe; 4 augustus 2015, 09:08.

  • #2
    Re: nog bewerken na NIK

    Open uw foto in Ps en kies met silver efex welk effect u wilt hebben. Werk verder af tot het beoogde resultaat.
    Sla de foto nu op als bijvoorbeeld IMG 1234ZW. en sluit de foto.
    Open nu de originele foto IMG 1234 (in kleur dus) en open de IMG 1234ZW.
    Activeer de kleurenfoto en maak er een kopie van.
    Neem nu de veelhoeklasso en selecteer het reclamebord.
    Ga naar bewerken en kopieer de selectie.
    selecteer nu de Z/W wit foto, ga naar bewerken en plak daarin het reclamebord in kleur.
    Positioneer het reclamebord op z'n plaats (mogelijks moet u de randen een heel klein beetje verdoezelen) en sla uw werk op als IMG 1234ZWKL.
    Het kan ook anders maar volgens mij is dit de gemakkelijkste manier.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: nog bewerken na NIK

      Het "probleem" van een programma als Lightroom is dat het geen lagen kent. Je mag van LR naar PS of naar Nik sturen, lagen en laagmaskers naar believen aanmaken, maar als het weer in LR terechtkomt, "zie" je enkel de bovenste laag, en kun je enkel die nog bewerken. Wat ik doe (buiten wat LG boven beschrijft), is als een 16-bits PSD van LR naar Photoshop sturen, daar mijn handelingen uitvoeren, lagen en laagmaskers maken waar nodig, Nik nog gebruiken (op een aparte laag), eventueel nog andere plugins, en dat bestand opslaan als een 16-bits PSD. Je ziet in LR slechts de bovenste laag, maar wil je er verder aan werken dan volstaat het om dat PSD bestand opnieuw naar PS te sturen (als een origineel bestand, niet met LR wijzigingen) en je vindt al je lagen/laagmaskers terug.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: nog bewerken na NIK

        @LG en LesC, bedankt voor de uitleg. Zit jammer genoeg op mijn werk want ik sta te popelen om er aan te kunnen beginnen. Zal iets voor vanavond zijn.

        Groetjes,
        djienbe

        Comment


        • #5
          Re: nog bewerken na NIK

          In Silver Efex Pro kan je kleur terughalen via de control points (selective colorization).


          Gr, V.
          http://www.catchlight.be
          Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
          https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

          Comment


          • #6
            Re: nog bewerken na NIK

            Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
            In Silver Efex Pro kan je kleur terughalen via de control points (selective colorization).


            Gr, V.
            Bedankt, straks eens kijken

            djienbe

            Comment


            • #7
              Re: nog bewerken na NIK

              Nog een mogelijkheid is om je zwart/wit beeld te maskeren in photoshop. je legt er dan een laagmasker over en met zwart kleur je het vlak terug in dat je in de originele kleur wil houden.
              Hier heb je iets meer controle over het gebied dat je in originele kleur wil (meer controle dan met control points)
              Succes ermee.
              PS: ik ben misschien wat laat met mijn reactie maar dan heeft iemand anders er misschien nog iets aan.
              Stefan

              Comment


              • #8
                Re: nog bewerken na NIK

                We hebben eigenlijk niet meer teruggehoord of TS intussen zijn probleem heeft opgelost.
                Alleszins: PS: kan altijd (lagen/laagmaskers); LR: niet zo voor de hand liggend. Je moet naar NIK sturen en daar uitvoeren wat je wil. Eenmaal terug in LR: geen lagen meer.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: nog bewerken na NIK

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  We hebben eigenlijk niet meer teruggehoord of TS intussen zijn probleem heeft opgelost.
                  Alleszins: PS: kan altijd (lagen/laagmaskers); LR: niet zo voor de hand liggend. Je moet naar NIK sturen en daar uitvoeren wat je wil. Eenmaal terug in LR: geen lagen meer.
                  De foto is intussen bewerkt, in Photoshop gedaan; bijna zoals LG het had voorgesteld. Heb wel wat hulp moeten inroepen want ben in Photoshop niet zo'n held. Het resultaat is best leuk.
                  Iedereen bedankt voor de tips.

                  Djienbe

                  Comment


                  • #10
                    Re: nog bewerken na NIK

                    Goed zo! Missie geslaagd, dus.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment

                    Working...
                    X