Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

    Hallo,

    Bij onderstaand probeersel geraak ik maar niet af van reflecties op het glas. Heb thuis al heel wat geprobeerd (wit papier achter en zijkanten, zo donker mogelijk voor het glas) maar er blijven reflecties van de ruimte opduiken.



    Hebben jullie tips hoe ik dit beter kan aanpakken zonder meteen naar de winkel te moeten lopen?

    Bedankt !
    www.erikthomas.be

  • #2
    Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

    een polarisatie filter helpt tegen reflecties
    maar houd natuurlijk ook 2 stops licht tegen...
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

      Bedankt voor je snelle respons:
      Polarisatiefilter heb ik geprobeerd maar daar krijg ik nog steeds niet alle reflecties mee weg...
      www.erikthomas.be

      Comment


      • #4
        Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

        dubbel gepolariseerd licht, polarisatiefilter voor lampen en voor camera. Maar dan wordt het allemaal duur worden denk ik.
        Anders je glas echt in een volledige doos plaatsen.
        of veel veel grotere reflectieschermen gebruiken. zodat hun reflectie het hele glas vullen.
        Andere tips zou ik zo direkt niet weten.

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

          In plaats van te flaggen met wit papier op de zijkanten, probeer eens met zwart papier. Maak uw flags groot genoeg. Dat zou al een hele verbetering moeten opleveren (ook qua contrast).
          Met tegenlicht kan je ook een aantal reflecties wegwerken, maar het moet wel haalbaar zijn met je onderwerp.

          Toch nog 1 opmerking: een glas zonder reflecties oogt ook niet altijd mooi.

          Gr, V.
          http://www.catchlight.be
          Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
          https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

          Comment


          • #6
            Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

            Ik gebruik een witte vet emmer (2€ bij de baker) met de bodem verwijderd en met één (ovaal) gat in de zijkant. Ideaal voor kleinere voorwerpen.
            De emmer wordt ondersteboven geplaatst met het deksel erop. Op de bodem die nu naar boven wijst leg ik stuk wit verpakkingsmateriaal
            (van een TV b.v.) dat tot over de camera hangt. Op de lens nog een vel wit A4 printerpapier met enkel een passend gat dat over de lens past.

            Hierin plaats in het onderwerp(meestal voor ik de emmer plaats) en maak de opname door het gat. Hierdoor krijg je een rondom witte omgeving zonder hoeken.
            Binnenin kan je nu gaan experimenteren met plateautjes en achtergronden.

            Voorbeeld uit een serie opnames Belgische bieren:



            Groeten,
            Eric

            Comment


            • #7
              Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

              Kijk, dat vind ik nu zo tof aan dit forum.

              Iemand vraagt hulp/tips en gelijk springen er verschillende mensen in de bres en delen hun ervaringen.

              Als ik een tip had zou ik hem ook geven maar helaas iets beters dan hier boven aangegeven weet ik ook niet
              Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

              https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

              Comment


              • #8
                Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

                Super bedankt voor de bruikbare tips ! Ik sta steeds opnieuw versteld van de hoeveelheid kennis die hier op het forum verspreid wordt ! Ik ga enkele nieuwe pogingen wagen...
                www.erikthomas.be

                Comment


                • #9
                  Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

                  Laat ons weten wat je ermee gedaan hebt en post het resultaat

                  Gr, V.
                  http://www.catchlight.be
                  Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                  https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

                    Zal ik doen !
                    www.erikthomas.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

                      Ze zijn er aan het werken om reflecties en andere storende zaken softwarematig weg te werken: http://www.dpreview.com/articles/111...ns-from-photos
                      Maar ik denk dat je daar nog wel even op moet wachten...

                      En ik weet ook niet of dit een oplossing biedt voor dat soort fotografie.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

                        Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
                        Ik gebruik een witte vet emmer (2€ bij de baker) met de bodem verwijderd en met één (ovaal) gat in de zijkant. Ideaal voor kleinere voorwerpen.
                        De emmer wordt ondersteboven geplaatst met het deksel erop. Op de bodem die nu naar boven wijst leg ik stuk wit verpakkingsmateriaal
                        (van een TV b.v.) dat tot over de camera hangt. Op de lens nog een vel wit A4 printerpapier met enkel een passend gat dat over de lens past.

                        Hierin plaats in het onderwerp(meestal voor ik de emmer plaats) en maak de opname door het gat. Hierdoor krijg je een rondom witte omgeving zonder hoeken.
                        Binnenin kan je nu gaan experimenteren met plateautjes en achtergronden.

                        Voorbeeld uit een serie opnames Belgische bieren:



                        Groeten,
                        Eric
                        dank voor deze interessante uitleg -

                        Als ik het goed heb staat dat bier dan volledig in die emmer - omgeven door een wit oppervlak.
                        Vanwaar komt dan het licht voor de opname ?
                        Sluitertijd is 1/4" - ik denk niet dat er geflitst is - dus dan is de emmer een beetje transparant ?
                        Of langs het papier - dat transparanter is dan de emmer ?
                        Maar dat klopt niet - want de achtergrond is zwart ...

                        Misschien volgende keer het kroonkurkje eraf doen en erbij leggen - als het bier in het glas is - dan is het niet meer in de fles

                        Groeten,

                        Peter
                        mijn website : klik

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

                          Maar dat klopt niet - want de achtergrond is zwart ...
                          Ja het flesje staat onder de emmer,

                          Het licht komt van achter door twee ramen (daglicht) en twee losse SB900 voor het effect aan de randen
                          reflectie schermpjes en de juiste camera instellingen. (WB, sluitertijd, diafragma, alle onderdelen spelen een rol in het uiteindelijk resultaat,
                          Invul flits bij 4sec gaat zeker, dan moet het wel goed gedoseerd zijn,

                          Deze opname (één van 150) is gemaakt met de bedoeling de klant zowel het glas, het flesje en de kleur van het bier te laten zien. Daarom zit het kroonkurkje er nog op.
                          (het verschil tussen een leeg en een vol flesje is duidelijk zichtbaar)

                          Het papier is er om de camera te verbergen omdat deze anders zichtbaar zou zijn in het glas, nu zie je als je goed kijkt nog enkel de voorkant (het glas) van de lens.

                          En dan de zwarte achtergrond:
                          "Binnenin kan je nu gaan experimenteren met plateautjes en achtergronden."
                          deze zit bevestigd in de emmer en loopt onder een stuk leisteen door waar alles opstaat.

                          Niet gezegd dat het simpel is, maar wel goedkoop.


                          Groeten,
                          Eric

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

                            Veel tijd ingestoken denk ik
                            Knap resultaat
                            Dank voor de uitleg
                            Peter
                            mijn website : klik

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reflecties op glas voorkomen zonder professioneel materiaal

                              Voor grotere voorwerpen. Wit of zwart laken ophangen, plaat, enz. En daar lens doorsteken.
                              Steve Van Hoyweghen
                              https://stevevanhoyweghen.wordpress.com/

                              Comment

                              Working...
                              X