Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke SD kaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke SD kaart

    Beste ,

    ik heb eens een vraag ivm sd kaartjes. Ik bestaan er zoveel verschillende ik heb zelf gezien bv 64 gb classe 10 en UHS-3 deze schrijven en lezen 90 mb/sec.
    dit is vrij snel maar ligt het ook niet aan het soort van camera die je hebt hoe snel hij getrokken fotos op de sd kaart zet?
    Of heb je nog sneller sd kaartjes die je online kan kopen?

    mvg

    Dave

  • #2
    Re: welke SD kaart

    Heb je echt die enorme snelheden met je SD kaart nodig en kan je camera het benutten?

    Ik heb een vrij trage CF kaart in een D700 en heb nog nooit een probleem gehad.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: welke SD kaart

      Als het goed is, dan staat er in de handleiding van je camera vermeld welke "klasse" het geheugenkaartje minstens moet hebben om met de camera te kunnen filmen in de maximale beeldkwaliteit.
      Tijdens het filmen moet er continu data weggeschreven worden naar het geheugenkaartje, en dan is het belangrijk dat het kaartje snel genoeg is (anders kan je niet filmen).

      Voor de foto's hebben de meeste camera's een ingebouwde buffer, die een aantal foto's kan "bijhouden" terwijl de camera ze naar het geheugenkaartje wegschrijft.
      Het is die buffer die gebruikt wordt als je bijvoorbeeld 5 of 10 foto's per seconde maakt (naargelang de mogelijkheden van de camera).
      Met een sneller geheugenkaartje zal de data van die buffer wel sneller weggeschreven zijn, met als limiet de maximale datastroom die de camera zelf kan verwerken (als het kaartje dan nog sneller is, dan blijft de uiteindelijke snelheid gelijk, het is de traagste "schakel" die dan de snelheid bepaalt).

      Tijdens het fotograferen merk je gewoonlijk weinig van de beperkingen van het geheugenkaartje, omdat bij de meeste camera's de buffer voldoende groot is.
      Hoe sneller de camera, hoe groter de interne buffer gewoonlijk is, die is dus meestal aangepast aan het aantal foto's per seconde dat er moet verwerkt worden zodat je zelden in de problemen komt (als de buffer vol zit, dan kan de camera minder foto's per seconde verwerken, dan is het de snelheid van het wegschrijven die voor vertraging zorgt).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: welke SD kaart

        Tja, je hebt bijvoorbeeld de Sandisk Extreme Pro SDXC UHS-II 64GB, die gaat tot 250MB/s schrijven.

        De vraag is natuurlijk of je camera die snelheden wel aankan, mijn Sony A65 zou volgens dpreview bijvoorbeeld 14 raw foto's wegschrijven in 19 seconden (+1 omdat hij al wegschrijft tijdens het maken van de foto's). Dat wil dus zeggen dat die 14 * 24MB / 20s = 16.8MB/s haalt. De Sandisk Extreme Pro zou serieus overkill zijn.
        Om op je computer nog plezier te hebben aan die Sandisk kaart moet je trouwens ook een speciale kaartlezer hebben die niet over USB2.0 werkt, want dan ben je beperkt tot 480Mb/s (= 60MB/s).
        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

        Comment


        • #5
          Re: welke SD kaart

          Als geld geen issue is zou ik gewoon de snelste Sandisk SD kaart kopen. Dan ben je zeker van kwaliteit en snelheid want veel fabrikanten durven nogal eens te overdrijven met hun specs. Er zijn ook veel kaartjes die enkel hoge leessnelheden halen en lage schrijfsnelheden hebben.

          Ik ben ook op zoek naar een paar kaartjes om mee te nemen op vakantie. Ik had een heel leuke deal gevonden via Amazon.de. 10 euro voor een 32GB SD Sandisk Ultra (40MB/s) maar ik heb er te lang mee gewacht. Ze zijn allemaal uitverkocht
          Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

          Comment


          • #6
            Re: welke SD kaart

            Waar je bij SD kaartjes wel goed op moet letten is dat ze volgens de maximale opslagcapaciteit een andere naam krijgen (SD / SDHC / SDXC...).
            De kaartjes met de grootste opslagcapaciteit zijn niet compatibel met elk apparaat, maar dat is ook iets wat je in de handleiding kan terugvinden.

            Het is geen probleem om de snelste geheugenkaart te kopen die je kan vinden.
            Maar voor dezelfde prijs koop je waarschijnlijk iets tragere 2 kaartjes met dezelfde opslagcapaciteit.
            Je moet dan voor jezelf uitmaken wat het belangrijkste is.

            Hier heb ik al een paar geheugenkaartjes gekocht: http://www.memorystunter.nl/ maar misschien kan je ze elders nog wat goedkoper vinden (de CF kaartjes die ik toen kocht kon ik op dat ogenblik nergens goedkoper vinden).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: welke SD kaart

              ok net terug uit vakantie bedankt voor alle reacties ik ga de handleiding eens lezen ivm het sd kaartje

              Dave

              Comment

              Working...
              X