Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

    Bij de samenstelling van een nieuwe PC is het mij niet duidelijk om in te schatten welke grafische kaart best is. Ik wil een snelle PC, die mijn Eizo monitor Coloredge CG241 W correct aanstuurt.

    Ik werk steeds in RAW, en maak regelmatig HDR en Panorama foto's met grote bestanden. Zelf ben ik geen gamer, maar weet dat het bij gamen altijd wel snel moet gaan, en ik denk dan ook aan een MSI Geforce GTX960 4GB. Die grafische kaart is snel, heeft veel geheugen, maar gaat ze ook netjes mijn foto's in Adobe RGB tonen?

    Iemand ervaring?

  • #2
    Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

    Systeemvereisten voor Photoshop CS6

    Windows

    •Intel® Pentium® 4- of AMD Athlon® 64-processor
    •Microsoft Windows 7 met Service Pack 1. Adobe® Creative Suite® 5.5- en CS6-toepassingen bieden nu ook ondersteuning voor Windows 8 en Windows 8.1. Raadpleeg de veelgestelde vragen over CS6 voor meer informatie over Windows 8-ondersteuning.*
    •16 GB RAM
    •1 GB vrije ruimte op de vaste schijf voor de installatie; tijdens de installatie is extra vrije ruimte vereist (kan niet op verwisselbare flashapparaten worden geďnstalleerd)
    •1024 x 768 beeldscherm (1280 x 800 aanbevolen) met 16-bits kleuren en 512 MB VRAM (1 GB aanbevolen)
    •Systeem dat OpenGL 2.0 ondersteunt
    •Dvd-rom-station
    •Deze software dient geactiveerd te worden. Een breedbandinternetverbinding en registratie zijn benodigd om software te activeren, abonnementen te valideren en voor toegang tot onlineservices.

    Ik heb deze gekocht (KLIK)
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

      Als je verschillende grote bestanden tegelijk wil kunnen openen, dan is het belangrijk om voldoende RAM geheugen te hebben.
      Een SSD schijf kan soms ook helpen om de boel sneller te laten draaien.

      De GTX960 met 4GB geheugen zal zeker goed genoeg zijn (het zou erg zijn als dat niet zo was...).
      Ik denk dat je ook nog in het oog moet houden dat de voeding voldoende vermogen kan leveren, want er zitten blijkbaar 3 ventilators op om de warmte af te voeren.
      Al die warmte komt uit het vermogen dat de voeding moet kunnen leveren.
      In this review we check out the 4GB version of the Gigabyte G1 Gaming GeForce GTX 960. The GTX 960 is the mainstream product that we figured has too little memory, will this 4GB version resolve our co...

      Met een wat goedkopere grafische kaart zal de fotobewerking ook wel snel genoeg gaan...(de GTX960 dient om spelletjes te spelen, daarvoor heb je een veel betere grafische kaart nodig dan voor fotobewerking).

      Let er bij monitors met een grotere resolutie dan full-HD wel op dat de grafische kaart de juiste aansluitingen heeft, sommige van die monitors werken niet op een hogere resolutie met een gewone HDMI aansluiting.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

        Bart, die GTX960 met 4GB geheugen is ferm overkill voor wat Ps of CC vraagt. Van de prijs gaan we niet babbelen.
        Als je denkt dat PS of CC daarmee rapper zal zijn ben je flink mis. Een GTX960 is een gamer kaart.
        Een SSD zal ook niks bijdragen tot het sneller werken van Ps of CC.
        En met het DDR 5 geheugen zitten ze aan de limiet als ze dat nog zouden willen opdrijven dan moeten de modules groter gemaakt worden en dan kunnen we haast spreken van een apart moederbord voor uw beeldscherm.
        Adobe vraagt echt bitter weinig van een graka, daarvoor een GTX 960 kopen is weggegooid geld.
        Maar bon, iedereen doet met zijn centen wat hij wilt natuurlijk.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

          Beste LG, je zal het wel juist bedoelen, maar dit is van mijn kant een open vraag naar juiste informatie over welke kaart ik uiteindelijk best koop. Die informatie zit waarschijnlijk wel in jouw antwoord.
          De laatste lijn echter " Maar bon, iedereen doet met zijn centen wat hij wilt natuurlijk " is m.i. niet relevant ..

          Comment


          • #6
            Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

            Voor PS is deze kaart zeker voldoende en misschien ook overkill zoals gezegd. Voor videobewerking met Adobe Premičre is deze kaart wel heel nuttig.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

              Oorspronkelijk geplaatst door bombo Bekijk bericht
              Beste LG, je zal het wel juist bedoelen, maar dit is van mijn kant een open vraag naar juiste informatie over welke kaart ik uiteindelijk best koop. Die informatie zit waarschijnlijk wel in jouw antwoord.
              De laatste lijn echter " Maar bon, iedereen doet met zijn centen wat hij wilt natuurlijk " is m.i. niet relevant ..
              Ik werk al jaren met deze 'oude knar' XFX GeForce 9600GT 512mb en heb nog nooit enig probleem ondervonden tijdens het werken met PS CS6.
              Ook qua snelheid weet ik niet wat er rapper zou kunnen tijdens mijn fotobewerken.
              Ik gebruik zelfs het videobewerkingsprogramma Pinnacle studio Ultimate (toch redelijk 'zwaar') om mijn videofilms mee samen te stellen, en zelfs dat gaat flitsend...

              En betreffende niet relevant wat LG schrijft, bwa ik weet niet, maar wanneer mijn buur een Ferrari zou kopen om elke dag naar de bakker om de hoek om brood te gaan, dan zou ik toch ook denken 'tsja, elk doet met zijn geld wat hij wil' .
              Daar bedoel ik dan niks kwaad mee, maar gewoon 'dat had hij helemaal niet nodig' om datgene te doen waarvoor hij het uiteindelijk gebruikt.

              Comment


              • #8
                Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

                Ik werk in LR6, en gebruik altijd de minimale voorvertoningen. Als ik daarna snel door opnamereeksen wil bladeren dan hapert LR regelmatig om de 4 tot 6 foto's en duurt het mij echt te lang voor ik de volgende foto scherp afgebeeld zie. Misschien ligt dat dan niet aan de grafische kaart, maar eerder aan processor, de hoeveelheid RAM, en zeker dan ook wel aan de snelheid van het RAM geheugen? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

                Comment


                • #9
                  Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

                  Ik werk op dit moment met de onboard videokaart van een (beter) Asus moederbord.
                  Het scherm is een 27" Dell Ultrasharp aangesloten via Displayport.
                  In PS open ik soms 50 foto's tegelijk en dat heeft geen enkele invloed op de bewerkingstijd, ik zie niet in wat er sneller zou kunnen gaan.
                  Ook LR werkt perfect.
                  Videobewerking is iets anders.
                  Alle snelle videokaarten zijn vooral bedoeld voor gamers.
                  Investeer om te beginnen vooral in een SSD, snelle processor en voldoende RAM.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

                    Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                    Bart, die GTX960 met 4GB geheugen is ferm overkill voor wat Ps of CC vraagt. Van de prijs gaan we niet babbelen.
                    Als je denkt dat PS of CC daarmee rapper zal zijn ben je flink mis. Een GTX960 is een gamer kaart.
                    Een SSD zal ook niks bijdragen tot het sneller werken van Ps of CC.
                    En met het DDR 5 geheugen zitten ze aan de limiet als ze dat nog zouden willen opdrijven dan moeten de modules groter gemaakt worden en dan kunnen we haast spreken van een apart moederbord voor uw beeldscherm.
                    Adobe vraagt echt bitter weinig van een graka, daarvoor een GTX 960 kopen is weggegooid geld.
                    Maar bon, iedereen doet met zijn centen wat hij wilt natuurlijk.
                    Ik heb geschreven dat het met een wat goedkopere grafische kaart ook snel genoeg zal gaan.
                    Daarmee geef ik ook aan dat het niet nodig is om de best mogelijke grafische kaart te kopen voor fotobewerking.
                    In mijn huidige pc zit een GTX760, en dat is al meer dan voldoende, de grafische kaart van mijn oudere computer was volgens mij ook geen vertragende factor tijdens het bewerken van de foto's.

                    Wat het SSD geheugen betreft, voor panorama's waarbij er heel veel foto's worden gebruikt kan die wel degelijk helpen als het RAM geheugen niet groot genoeg is.
                    Maar als je grote panorama's maakt (veel foto's), dan moet je de "Image Composite Editor" van Microsoft eens uitproberen, dat kan je gratis downloaden, en dat werkt vele malen sneller dan Photoshop en Photoshop Elements.
                    Zelfs met een wat tragere computer kan je dan op heel korte tijd panorama's in elkaar zetten, met minder fouten dan in Photoshop Elements (ik kan alleen een vergelijking maken met Elements, want dat is wat ik zelf gebruik).
                    Op mijn oude laptop werkte dat zelfs snel, waar Elements er meerdere minuten over deed ging dat met Image Composite Editor op enkele seconden.

                    Binnenkort komt er nieuw soort geheugenchips waardoor alles weer wat sneller kan werken, de eerste chips zijn ze al aan het produceren http://www.winmagpro.nl/content/inte...opslaggeheugen .
                    Die zouden kunnen dienen om SSD schijven te maken die vele malen sneller werken dan de huidige.
                    Maar ze zullen die ook in geheugenkaartjes, geheugensticks en allerlei andere toepassingen gebruiken, want dat soort geheugen zou goedkoper en betrouwbaarder zijn dan wat ze nu maken.
                    Dat wordt dan waarschijnlijk op termijn ook het einde van de klassieke "harde schijven"...
                    Die chips hebben naar het schijnt ook geen last van "geheugenverlies" als de stroom wegvalt, dat kan voor heel wat toepassingen ook een groot pluspunt zijn.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

                      Photoshop maakt wel degelijk gebruik van de GPU om bepaalde dingen te versnellen, al is de lijst beperkt.
                      Als je van geen van die dingen gebruik maakt dan kan je evengoed een onboard videokaart gebruiken en je geld investeren in extra geheugen (meer en grotere bestanden openen), een snellere processor (alles sneller verwerken) en een SSD (sneller RAW bestanden laden).

                      Wat de kleurweergave betreft, deze is onafhankelijk van de videokaart die je koopt want dit is software matig (tenzij je natuurlijk persé grotere kleurruimtes nodig hebt dan normaal).
                      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                      Comment


                      • #12
                        Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

                        De genoemde Eizo monitor haalt 96% van de AdobeRGB kleurruimte. Vrijwel alle interne en externe kaarten halen met gemak deze kleurruimte. Voor PhysX en CUDA versnelling (off-load van floating point calculaties door de enorme drijvende kommaberekeningen door de vele subprocessoren in je grafische chip) dien je te beschikken over een videokaart met minstens 1 GB videogeheugen. Voor video en grafische handelingen kan PhysX of CUDA soms wel een factor 15x schelen in snelheid, afhankelijk van het programma.
                        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

                          Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                          De genoemde Eizo monitor haalt 96% van de AdobeRGB kleurruimte. Vrijwel alle interne en externe kaarten halen met gemak deze kleurruimte. Voor PhysX en CUDA versnelling (off-load van floating point calculaties door de enorme drijvende kommaberekeningen door de vele subprocessoren in je grafische chip) dien je te beschikken over een videokaart met minstens 1 GB videogeheugen. Voor video en grafische handelingen kan PhysX of CUDA soms wel een factor 15x schelen in snelheid, afhankelijk van het programma.
                          Photoshop CS6 komt al toe met 512MB RAM . Gelukkig gebruiken ze ook OpenGL/OpenCL zodat je er met een Intel kaart ook al goed vanaf komt (hangt wel een beetje af van hun OpenCL support, want die hadden ze vroeger niet echt in orde waardoor je enkel op OpenGL kon vertrouwen wat wel wat trager is).
                          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                          Comment


                          • #14
                            Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

                            Ik heb een GTX960 en gebruik mijn PC eigenlijk hoofdzakelijk voor fotobewerking, surfen, geprul met virtuele machines,... Strikt genomen zou dat allemaal ook wel lukken met de onboard graphics maar nu draait het occasionele spelletje vlekkeloos, is 4K geen probleem door ondersteuning van HDMI 2.0, is er hardwarematige H.265 decompressie,... en dat alles zonder enig extra lawaai want onder de 60 graden (of zo) is de koeling ervan passief. Video transcoderen is razendsnel maar ik weet niet of de videochip daarin veel helpt. Op zijn minst kan de CPU naar zijn volledige turbo-snelheid gaan omdat de GPU ervan niet in gebruik is en dus geen extra warmte afgeeft. Ik wou een betaalbare 'alleskunner' en daarvoor is een GTX960 (of 750 of de komende 950) ideaal. Mijn vorige kaart is 7 jaar gebruikt - als deze even lang haar werk doet is de meerprijs voor mij geen probleem. Puur voor fotobewerking zal de onboard graphics inderdaad wel voldoen maar het is gewoon tof een PC te hebben waarin alle componenten snel zijn.
                            Last edited by Laurens; 3 augustus 2015, 21:39.
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                            Comment


                            • #15
                              Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

                              In hoevere Photoshop er gebruik van maakt weet ik niet.
                              Ik gebruik echter Aftershot voor post processing en daar is het hebben van een behoorlijk goede grafische kaart een echt voordeel.
                              Mijn vorige pc was minder krachtig en voor het verwerken van een batch fotos nam dat in de tijd toch wel enkele minuten in beslag voor een export.
                              Op deze nieuwe pc met 2 x SSD in raid 0 + vette grafics ben ik voor de zelfde job in een paar seconden er al vanaf.

                              Los van dit moet je ook weten dat sinds windows Vista, er binnenin windows een ander technologie gebruikt wordt om de interface te renderen.
                              En het hebben van een vette graphics kaart is daar een serieus voordeel.

                              Wil je een snelle pc, twijfel er niet over, SSD en een behoorlijke grafische kaart zal je veel tijd en ergernis besparen.

                              Just my 2 cents..

                              Comment

                              Working...
                              X