Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon D70 al twee jaar oud

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon D70 al twee jaar oud

    Ik wil graag mijn eerste DSLR aanschaffen voor mijn vakantie naar Indonesië.

    Na lang zoeken kom ik uit op de Canon D70 (budget - kwaliteit). Echter is deze al twee jaar oud en voelt het een beetje dubbel om een toestel te kopen dat al zo lang niet vernieuwd is. Denken jullie dat er op korte termijn een nieuwe versie uitkomt? Ik wil heel graag een meenemen op vakantie, maar het zou zonde zijn als er net na mijn vakantie een nieuwere versie uitkomt.

    Wat is jullie mening hier over?

  • #2
    Re: Canon D70 al twee jaar oud

    Oorspronkelijk geplaatst door 13ey0nd Bekijk bericht
    Ik wil graag mijn eerste DSLR aanschaffen voor mijn vakantie naar Indonesië.

    Na lang zoeken kom ik uit op de Canon D70 (budget - kwaliteit). Echter is deze al twee jaar oud en voelt het een beetje dubbel om een toestel te kopen dat al zo lang niet vernieuwd is. Denken jullie dat er op korte termijn een nieuwe versie uitkomt? Ik wil heel graag een meenemen op vakantie, maar het zou zonde zijn als er net na mijn vakantie een nieuwere versie uitkomt.

    Wat is jullie mening hier over?
    Er zijn geruchten over een Canon 70DS. Maar over de lanceringsdatum en de eigenschappen is nog niets gekend.
    Dus ik zou niet twijfelen en de 70D nemen.
    Rudi

    Comment


    • #3
      Re: Canon D70 al twee jaar oud

      Losstaande van het toestel dat je suggereert (geen ervaring met Canon) heb ik een dubbel gevoel bij je vraag.
      Je zegt dat je op zoek bent naar een toestel met een goede budget-kwaliteit verhouding, dus de prijs van het toestel een redelijk belangrijk argument. Het feit dat de D70 nu voldoet aan je prijs/kwaliteitsverhouding komt juist omdat die 2 jaar oud is, want 2 jaar geleden was die een pak duurder geweest en had je hem misschien nooit in overweging genomen. Dit zal waarschijnlijk ook het geval zijn moest er een nieuwe versie uitkomen, die zal ineens een pak duurder zijn (early adopters prijs) en hoewel de kwaliteit misschien een pak beter is, zal je misschien niet bereid zijn om er die prijs voor te betalen.

      Je mag ook niet te veel op die manier denken, want op die basis zal je nooit meer iets kopen waarin ook maar een beetje technologie verwerkt zit, want die dingen worden constant beter. Als je blijft wachten tot er een nieuwere en betere versie uitkomt, dan kan je wachten tot Sint Juttemis.

      Last but not least: een camera gaat niet eeuwig mee en er zullen altijd betere modellen zijn (Hasselblads bv). Over x aantal jaar koop je misschien een nieuwe camera die je dan kan gebruiken op de lenzen die je in die tijd verzameld hebt, het is daarom soms beter om wat meer te investeren in het glas dan in de body, maar dat hangt natuurlijk van de situatie af .
      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

      Comment


      • #4
        Re: Canon D70 al twee jaar oud

        Canon staat op kwaliteit VOOR release. Dat houd in dat ze hun producten echt wel door en door testen voordat het op de markt komt.
        Desondanks (gezien de complexiteit en vele combinatiemogelijkheden) brengen ze al eens een firmwareupdate uit.
        wat ik bedoel is dat de 70D nu echt wel door en door getest en geperfectioneerd is. Veel beter zal het er niet op worden.

        Anderzijds moet je ook eens kijken naar de release cycle.
        Voor instappers is dat per jaar of per 2 jaar maar gezien de 60D 3 jaar in omloop is geweest mag je stellen dat de 70D nog een jaar of meer in productie zal zijn.

        zie https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...igital_cameras voor release cycles.

        En de colegas hebben de ander argumenten al aangehaald.

        Staat het je aan -> kopen en genieten.
        Staat het je niet 100% aan -> zoek ander model, ander merk.

        En als je moet wachten op een nieuw model dan zou je wel eens teleurgesteld thuis komen.
        Meestal zijn de specificaties wel beter dan het vorig model maar zeker niet wat de verwachtingen waren.

        Als mooi voorbeeld neem ik de 5D3
        Nog voor em uitkwam speculeerde we over 50Mpix en nog veel lekkers.
        Bij release was het toch behoorlijk wat minder met veel teleurstelling tot gevolg.
        Resultaat ze brengen de 5DS uit.
        Gevolg te duur en niemand koopt em omdat het toch iets te grote bestanden zijn en zo. (tis dan da)
        Blijkbaar zijn de wensen dan wel hoog, is er toch geen markt voor want wie op die resoluties werkt zal echt geen 5DS kopen, die mensen kopen ander materiaal.

        Comment


        • #5
          Re: Canon D70 al twee jaar oud

          De opvolger wordt zelden spectaculair beter, het zijn altijd kleine verbeteringen.
          Met kleine stapjes is er voor de volgende "update" ook nog wat over om een nieuw model uit te kunnen brengen, met grote stappen wordt dat moeilijker.

          Dat geldt voor alle merken, ze brengen geregeld nieuwe camera's op de markt, en als je dan gelooft wat de fabrikant er over vertelt, dan zou je meteen naar de winkel willen om die te halen.
          Maar als je de tests bekijkt, en een vergelijking maakt met het vorige model, dan zie je dat de verschillen eigenlijk eerder klein zijn, en dat je zo goed als geen verschil zal zien in het uiteindelijke resultaat (de foto dus).

          Soms zijn er wel verbeteringen die voor bepaalde soorten fotografie een flinke verbetering opleveren, dan gaat het gewoonlijk niet over de sensor (want dat verschil is doorgaans heel klein, met wat meer pixels maak je niet meteen betere foto's), maar wel over de autofocus, die heel belangrijk is als je actie fotografeert. Dat was zo bij de 5D MKIII, die een véél beter AF-systeem kreeg ten opzichte van de 5D MKII, de 5D MKII kreeg daarvoor al vanaf de eerste dag negatieve kritiek, omdat er een (voor zo'n camera) totaal verouderd AF-systeem in zat dat niet geschikt was voor actie, dat hebben ze dan rechtgezet met de 5D MKIII, maar de beeldkwaliteit (die al heel goed was bij de 5D MKII) was er bijna niet op verbeterd.

          Je kan nu al voorspellen dat de opvolger van de 70D ongeveer dezelfde beeldsensor zal krijgen als die van de 7D MKII, wat ze voor de rest veranderen, dat is nog af te wachten.
          De autofocus zal niet in de buurt komen van die van de 7D MKII, want er moet voldoende onderscheid blijven tussen die twee modellen (anders wordt het te moeilijk om de duurdere 7D MKII nog verkocht te krijgen).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon D70 al twee jaar oud

            2jaar oud is niets. In die tijd is er niets spectaculair veranderd in dat segment van camera's, daarbuiten ook niet. Laat de leeftijd je niet misleiden. Tot een jaar geleden fotografeerde ik nog met een 1d III (10mp) van 8jaar oud. Op a4 print zag ik zo goed als geen verschil met mij 5dIII. Eigenlijk nog steeds spijt dat ik die verkocht heb. Nieuwe toestellen zijn vaak 'gebruiksvriendelijker" maar 15 jaar geleden maakte ze even goed top foto's.
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Canon D70 al twee jaar oud

              Super bedankt allemaal voor jullie reacties. Dit heeft mij erg geholpen en heb mijn eerst spiegelreflex dan ook net besteld met de 18-135mm kit lens.
              Ik heb nog erg getwijfeld om de 50mm 1.4 lens er ook bij te bestellen, maar eerst eens even alles uittesten.
              Kan niet wachten!

              Comment


              • #8
                Re: Canon D70 al twee jaar oud

                Waarom is nieuwer altijd beter
                Om vooruit te komen, moet je soms een stap terug doen...

                Flickr

                Comment

                Working...
                X