Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

12 MP moeilijker dan 6 MP?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 12 MP moeilijker dan 6 MP?

    Eens een vraagje:
    als ik foto's maak op 12 MP zijn die niet zo vaak scherp, soms wel, soms niet...
    Kan het zijn dat ik eigenlijk foto's op 12 MP moet maken met een statief? Zo ja, wat is ongeveer het goedkoopste statief (maak niet zoveel fotos op 12 MP)?
    Fuji FinePix S100fs

  • #2
    Er zit geen verschil tussen de 6MP en 12MP waardoor je een statief zou nodig hebben. Wat ik me kan inbeelden is dat de 12MP-beelden wat meer nabewerking vragen.
    Vergeet ook niet dat de 12MP-beeldjes op je S7000 een interpollatie van de 6MP sensor. Ook dat kan wat invloed hebben op de scherpte...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Die 12 megapixel zijn geinterpolleerd van 6,3 megapixel. Bij zo'n berekening gaat er altijd wat scherpte verloren. Zeker als je de foto's op pixelgrootte gaat bekijken.
      Meer bewegingsonscherpte krijg je niet met die instelling, want er wordt dus een 6,3 megapixel-foto gemaakt, die in de camera wordt omgezet naar 12 megapixel.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Ik weet dat de 12MP inderdaad geinterpolleerd zijn van 6,3MP (wat overigens goed lukt, beter dan oppompen in Photoshop). Maar ik heb echt de indruk dat als ik foto's maak op een lager aantal MP (bv 2 of 3 MP) de camera niet zo gevoelig is voor de trillingen van m'n hand, en dat de shutterslag dan zelf minder is, kan dat?
        Fuji FinePix S100fs

        Comment


        • #5
          Originally posted by RuZ
          Ik weet dat de 12MP inderdaad geinterpolleerd zijn van 6,3MP (wat overigens goed lukt, beter dan oppompen in Photoshop). Maar ik heb echt de indruk dat als ik foto's maak op een lager aantal MP (bv 2 of 3 MP) de camera niet zo gevoelig is voor de trillingen van m'n hand, en dat de shutterslag dan zelf minder is, kan dat?
          Dat klopt. Het heeft alles te maken met de circle of confusion, die kleiner is bij je grotere foto's. Of anders gezegd, het is de verhouding tussen sensorformaat en viewformaat (afdruk, monitor) die de indruk van scherpte bepaalt. De grootte van de sensor verandert niet, dus naarmate de foto groter wordt (uit meer pixels bestaat) aan 100% view, wordt de scherpte van je foto meer en meer op de proef gesteld.

          Neem de proef op de som: neem een foto op 200mm met sluitertijd 1/60s (niet gestabiliseerd uiteraard). Druk de foto af op 10x15 en hij zal behoorlijk scherp zijn. Druk dezelfde foto af op 30x40cm en je zal wellicht bewegingsonscherpte zien.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            fuji s7000: gebruik deze camera alleen op 6MP.

            of op 12mp als je een zeer grote poster afdruk wilt.

            maar die 12mp is meer onzin.

            en 6mp zal dan ook altijd betere resultaten geven.

            in alle revieuws staat het dat je beter 6mp dan 12mp kunt gebruiken
            FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
            Canon EOS600d

            Comment


            • #7
              Ik heb alleszins nog nooit op 12 MP gewerkt! Ik zie er het nut niet van in, 6,3 MP is mi. MEER dan voldoende

              Comment


              • #8
                Voor fotoafdruk is 6.3 MP inderdaad meer dan voldoende (3.2 is eigenlijk al genoeg). Als ik op 12 MP foto's maak, moeten deze dienen om groot op een drukwerk te staan. Voor drukwerk spreken we niet over MegaPixels maar over dpi en ik heb tussen de 300 à 350 dpi nodig voor kwaliteitsdrukwerk (komt ongeveer overeen dat 12 MP goed is voor een A3-formaat te drukken).

                Dus een statief is toch aangewezen???
                Fuji FinePix S100fs

                Comment


                • #9
                  Kijk, dit bedoel ik nu:
                  Beide foto's zijn gemaakt op 12 MP (geïnterpolleerd van 6,3 MP door de camera zelf dus hé).
                  Bij de eerste foto heb ik de camera op de grond gezet (amai, da's een groot statief ). De tweede foto is uit de hand getrokken en heeft bewegingsonscherpte).

                  Fuji FinePix S100fs

                  Comment


                  • #10
                    Zou je eens de exif kunnen posten van de 2de: het lijkt me daar redelijk donker en dat kan verklaren waarom je bewegingsponscherpte krijgt (camera-shake) door een langere sluitertijd icm lange zoom...

                    Die laatste foto zal ook in 6MP NIET scherp zijn onder dezelfde omstandigheden en instellingen...
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Dat is geen goede vergelijking. Als je nu de camera eens op dezelfde plaats laat staan, en dan foto's maakt met verschillende instellingen, dan kan er pas vergeleken worden.
                      De bewegingsonscherpte van de tweede foto heeft niets te maken met de ingestelde resolutie op je camera. De sluitertijd is gewoon te lang om die foto uit de hand te maken.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment

                      Working...
                      X