Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Suggesties gevraagd voor aankoop digitaal toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Suggesties gevraagd voor aankoop digitaal toestel

    Ik sta op het punt om na jaren analoge fotografie (Canon) over te stappen op iets anders. Ik gebruikte jaren een Canon T70 met een 50mm en 28mm lens. Het is uiteraard wreed moeilijk om een keuze te maken. Welke vendor ? Spiegel versus systeem etc ... ? Welke lenzen ?
    Ik beschouw me als een amateur fotograaf die zich niet op één bepaald interesse gebied toespitst. Landschap, personen, stadszichten enz ...

    Een toestel dat me interesseert is de Nikon D5200 met een 18-105 zoom. Is dat een goede lens ? Ik lees in testen dat er wat problemen zouden zijn met onscherpte in de hoeken ?
    In de systeemcamera reeks lijkt een Nikon J5 (10 - 100mm lens) wel aantrekkelijk.
    Zijn er fundamentele voor -of nadelen aan een spiegelreflx tov een systeemcamera ?

    Wat me verwart is hoe het komt dat je bijvoorbeeld een Nikon D5200 vindt met 2 lenzen (18-55 en 55-300) voor slechts 700 euro ? Terwijl zo'n zoomlenzen toch al snel een paar 100 euro kosten. Zijn die lenzen dan veel minder van kwaliteit ?

    Iemand enige suggestie
    Last edited by Laurens; 30 juli 2015, 12:26.

  • #2
    Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

    ja die lenzen zijn van veel mindere kwaliteit, dit zijn kitlenzen, die kunnen mooie plaatjes geven,
    maar zijn nooit echt scherp en dan nog alleen bij zeer goede lichtomstandigheden....
    je hebt met prime lenzen gewerkt en dat is meestal de hoogste kwaliteit dus
    ik zou in jouw geval een lichtsterke standaard zoom verkiezen à la 17-50 f2.8
    overweeg ook een toestel 1 stapje hoger in de lijst (d7100, d7200)
    hiermee kan je veel meer en qua gebruiksgemak tov 5*** reeks véél beter

    nikon 5j is een veel kleinere sensor, wat toch nadeliger is,
    als je dezelfde beeldhoek en scherptediepte als je analoog toestel ambieert zit je al bij fullframe camera's (duurder)
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

      De lenzen die je meestal bij een nieuwe camera krijgt zijn kitlenzen.
      Deze zijn dikwijls van iets mindere kwaliteit.
      Een systeem camera is doorgaans kleiner dan een reflex.
      Deze camera's hebben een electronische zoeker(of geen) tegen optisch bij een DSLR.
      Wat je verkiest hangt af van je voorkeur.
      De recente systeem camera's zijn zeker zo goed als als een reflex in dezelfde prijscategorie.
      Een goede is o.m. de Sony A6000, maar de kitlens is iets minder.
      Andere merken zoals Fuji, Olympus en Panasonic hebben ook goede systeem camera's
      Rudi
      Last edited by rudimaes; 29 juli 2015, 11:22.

      Comment


      • #4
        Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

        macroponte,

        Ik heb o.a. een Fuji X-T1 en een Nikon D7200.
        Onlangs heb ik als "werkpaard voor alle dagdaaglijkse dingen" een Nikon D5200+Nikon 18-105mm aangeschaft.
        Ik moet zeggen dat ik door deze combinatie zeer aangenaam verrast ben.
        De combinatie met 18-55 en 55-300 zou ik niet aanraden, maar met de D5200 + 18-105 kom je een héél eind en is ook als kit leverbaar.
        Hier heb je een aantal voorbeeldfoto's (kijk naar de exif voor de juiste gegevens): https://www.flickr.com/photos/jajabd...57655569570536

        Succes met je keuze ...
        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

          Jaja u foto's zijn altijd super. Volgens mij neem jij nog mooie foto's met een wegwerp kodakje 😄
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

            Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
            Jaja u foto's zijn altijd super. Volgens mij neem jij nog mooie foto's met een wegwerp kodakje ��
            Inderdaad, een goede fotograaf kan met elke camera uitstekende foto's maken.
            Rudi

            Comment


            • #7
              Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

              Natuurlijk altijd moeilijk om zoiets uit te leggen zonder toestellen erbij.

              Wat systeem versus dslr betreft heeft dit weinig met fotokwaliteit te maken, het zijn nl toch meestal dezelfde sensoren die erin zitten. Het heeft meer met ergonomie te maken: hoe de camera in de hand ligt (met de lenzen die je wil gebruiken) en hoe de knopjes voor jou bereikbaar en logisch zijn. Afmetingen? Systeemcamera's zijn vaak iets kleiner (alhoewel het verschil niet zo groot is als je zou geloven als je het internet leest). Als die gebruikt met kleine zooms of groothoeklenzen dan zijn ze vaak compacter. Maar meestal ligt het toestel niet zo lekker in de hand en staan de knopjes wat dicht bij elkaar. Ook met grotere/langere/lichtsterke lenzen is het verschil in afmetingen helemaal weg. Vaak ook kleinere batterij door de kleinere afmetingen.

              Een ander verschil dat graag door de anti-reflex brigade wordt aangehaald is dat een systeemcamera minder trillingen zou geven omdat er geen spiegel is die moet wegklappen. Klopt tot op zekere hoogte maar de sluiter moet bij een systeemcamera wel 2x meer gaan (dicht-open-dicht-open cyclus) en er zijn exemplaren die daar last van hebben.

              Groter verschil is de zoeker. Een optische of een electronische of geen (enkel scherm achteraan). Moet je zelf ervaren, dit is voor iedereen zo verschillend dat het geen beginnen is. Zelf verkies ik een zoeker boven geen. Gewoon voor stabiliteit. Maar dan nog een optische boven een electronische. Vraag het iemand anders en je krijgt een ander antwoord.

              Lenzen... je hebt nu een 28mm en 50mm. Ga je naar een aps-c camera dan ga je om dezelfde beeldhoeken te krijgen een 18mm en 35mm moeten hebben. En nu heb je waarschijnlijk een f/1.8 en f/2.8, dat gaat dan een f/1.4 en f/2 (of zoiets) moeten worden om dezelfde scherptediepte te bekomen. Als dat laatste voor jou belangrijk is. Ga je bij zoom(s) blijven of liever overstappen op primes zoals je nu gewend bent? Indien het laatste, kan je evengoed met de kitlens verder tot je klaar bent om te beslissen.

              Comment


              • #8
                Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

                Als je de T70 gewend bent dan denk ik dat je de laatste jaren geen honderden foto's per jaar hebt gemaakt en dan denk ik dat je reeds een heel komt met de door Jaja voorgestelde combinaties
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #9
                  Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

                  Als ik me niet vergis zijn de lenzen van je Canon FD lenzen, en zijn die niet meer bruikbaar op een Canon Dslr. Dat is langs een kant spijtig want lenzen zijn altijd een grote investering, langs de andere kant geeft dat je wel de mogelijkheid om naar een systeem over te stappen dat je goed ligt. Ik ben niet overtuigd door de systeemcamera's en niet omwille van de beeldkwaliteit wel het praktisch gebruik. voor mij is zo klein en licht niet altijd een voordeel, ik zie het eerder als minder stabiel en minder in evenwicht met een lichtsterke zoomlens. De D5X00 en D7X00 zijn allebei goede DSLR maar Canon en andere hebben zeker gelijkaardig, komend van een analoog toestel moet je rekening houden met crop-factor en FF bodies zoals de Nikon D610. Ik zou je aanraden eens in een fotowinkel verschillende toestellen te gaan vasthouden en door de menu's te scrollen, probeer de bodies met verschillende lenzen. Dan vind je wel wat voor jou het beste toestel is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

                    Zeg mannen (en vrouwen),

                    Bedankt voor die complimenten.
                    Maar af en toe mislukt er ook wel eens eentje hoor ... 😰

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

                      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                      Zeg mannen (en vrouwen),

                      Bedankt voor die complimenten.
                      Maar af en toe mislukt er ook wel eens eentje hoor ... 😰

                      Jaja
                      Niet zo bescheiden he
                      Mensen vinden je foto's knap... en dat komt grotendeels door je "altijd" high contraste beelden wat ook in mijn smaak valt.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

                        Qua reflex body's zijn er geen echte tegenvallers. Zowel Nikon, Sony, Pentax als Canon hebben goede DSLR's (of je zou echt het allergoedkoopste instaptoestel moeten nemen). De bediening is naargelang het merk iets verschillend en eens je een toestel hebt is het mede daarom niet makkelijk om te veranderen. Dat geldt ook voor de objectieven.
                        Wat meer belang heeft zijn die objectieven. Indien mogelijk: niet besparen op de kwaliteit, want een objectief blijft langer meegaan en is prijsvaster dan een body. Sommige merken zijn vlotter beschikbaar op de markt dan andere (zie de tweedehands rubriek hier op de site).
                        Ga eens naar een winkel met fotomateriaal en neem een paar body's vast, kijk eens wat je best aanvoelt. Slaap er eens een nachtje over en ga er dan voor.
                        Start met een body en een 'kwaliteits' standaard zoom, en breid dan langzaam maar verstandig uit.
                        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                        Comment


                        • #13
                          Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

                          Ik heb zelf de Canon EOS 750D Body gekocht en ben hier zeer tevreden mee. Deze heeft WiFi, NFC en ben erg blij met de snelheid. Mij werd verteld dat deze zeer geschikt is voor amateurs en ik vind hem zelf ook gemakkelijk in gebruik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

                            Nadat ik zelf eerst een systeem gekocht heb zou ik volgende keer precies liever voor dslr gaan. De community is groter, je vind sneller 2e hands spullen waar je met kan experimenteren of kan lenen om even te proberen. Daarnaast zijn er ook meer mogelijkheden, wil je filmen met je systeem dan kan je geen externe micro aansluiten, kleine zaken maar ook zeker in overweging te nemen.

                            Noch systeem, noch dslr is klein genoeg om in je zak te passen en dan maakt het al weer niet meer uit of je iets van 10 of van 11 cm meezeult denk ik...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Suggesties gevragd voor aankoop digitaal toestel

                              Allemaal hartelijk bedankt voor de suggesties. Er zijn inderdaad vandaag heel veel technische parameters waar je mee rekening moet houden, maar zeker ook het subjectief aanvoelen is belangrijk. Ik denk dat ik bij mijn oude Canon liefde ga blijven ;-) en ofwel de 700D of 750D ga nemen met de 18-135 kit lens. wifi en NFC zijn niet de belangrijkste drijfveer, maar het verschil in autofocus punten (19 ipv 9) zal allicht de kwaliteit wel ten goede komen.

                              Comment

                              Working...
                              X