Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor portretfotografie

    Hallo,

    Ik ben mij aan het verdiepen in de portretfotografie en ben van plan hiervoor specifiek een lens aan te schaffen.

    De foto's worden genomen met een 10D (ter info ik beschik reeds over volgende lenzen : canon EF 16-35, 2,8 en (op aanraden van een aantal mensen hier) de Canon EF 28 - 135 3,5 - 5,6 IS USM).

    Welke lens is voor portretfotografie aan te raden?

    Ik had zelf volgende lenzen in gedachte :

    Canon 50, 1,4 USM
    Canon 85, 1,8 USM

    Zijn deze aan te raden / geschikt ?

    Thanx
    Liriuske

    Wijze raad doet wonderen !

  • #2
    Beide zijn in elk geval te gebruiken, ik heb de 85/1.8 en de 50/1.8 en gebruik beiden om "portretten" te maken.

    Hoe wel rekening met de cropfactor, maar dan is de 85 heel geschikt om vb. op feestjes e.d. te gebruiken omdat je net iets meer afstand kunt nemen...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Hi,

      ik zou helemaal niets nieuws aanschaffen mij lijkt de 28-135 IS een uitstekende lens voor portretten.


      groeten

      Comment


      • #4
        Hallo Liriuske,

        Ik gebruik de Sigma 70-200mm f2.8 het meest voor portretten maar de Canon 28-135 is daar dus ook prima geschikt voor.
        De 50mm f1.8, daar moet je soms mee opletten. Als je een te kleine diafragmawaarde gebruikt, dan zijn bv. de ogen wel scherp maar de neus al niet meer .
        Da's misschien een mooie artistieke compositie als het de bedoeling is, maar voor een "standaardportret" niet zo goed.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Ik zou aan de slag gaan met je 28-135 lijkt me een goede lens om mee te starten.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            de Canon EF 28 - 135 3,5 - 5,6 IS USM zal wel vergelijkbaar zijn met de 24-120 VR van Nikon en daar haal ik ook vrij goede resultaten mee, maar die lens is pas echt scherp op F8 en optimaal op F11

            ik gebruik daarom steeds vaker de AFS 80-200/2.8 voor portretten en telkens word ik toch beloond omwille van de resultaten, niettegenstaande die lens toch 1.5kg weegt...

            Comment


            • #7
              Over portretfotografie gesproken (might be offtopic): bestaan er hier een aantal standard werken voor / resources?

              thx,
              mvg,
              Angel

              Comment


              • #8
                Hallo,

                t' Is weer laat geworden , maar toch nog even diegenen die hebben geantwoord bedanken.

                Thanx .

                Ik zal dus mijn 28 - 135 IS even verder testen voor portretfotografie.
                Ik heb reeds eerder de mening van dit forum gevolgd en ben er tot nu toe nog niet slecht mee gevaren .

                @ Jaja : interpreteer ik jouw post correct als ik ervan uitga dat de prime lenzen 50 mm en 85 mm meer mogelijkheden laten om "artisieke" portretten te maken ? En zo ja, wat is hier zoal mogelijk ?

                @ angelbracket : is inderdaad off topic, maar ben ook wel geïnteresseerd in het antwoord.

                Thanx
                Liriuske

                Wijze raad doet wonderen !

                Comment

                Working...
                X