Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

elektronische-optische zoeker??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • elektronische-optische zoeker??

    hello ,
    Ik weet niet zo echt goed welke digitale camera ik moet kopen want, ik zit in een dilema met, SONY DSC-828, NIKON COOLPIX 8700 en NIKON D70. Het probleem waardoor ik er niet uitgraak ik dat ik nergens echt het duidelijke verschil tussen een elektronische en optische zoeker vind. Wat nu gedaan ?
    -helanisimo-

  • #2
    Dit is alleen uit te proberen bij een fotozaak.
    Daar komen vele mensen toch tot een andere keus als ze het echt kunnen zien.
    De Coolpix 8700 geeft prachtige foto's..De 828 heeft wat ruisproblemen.
    Als je wat meer wil,ik zou direkt voor de D70 gaan


    Originally posted by helanisimo
    hello ,
    Ik weet niet zo echt goed welke digitale camera ik moet kopen want, ik zit in een dilema met, SONY DSC-828, NIKON COOLPIX 8700 en NIKON D70. Het probleem waardoor ik er niet uitgraak ik dat ik nergens echt het duidelijke verschil tussen een elektronische en optische zoeker vind. Wat nu gedaan ?
    -helanisimo-

    Comment


    • #3
      Electronische zoeker (tot nu toe nooit op een DSLR gezet): toont via een klein beeldschermpje in de zoekr via de sensor wat je door de lens ziet.

      Optische zoeker: bij een DSLR: toont net als op een analoge SLR in de zoeker via een spiegelsystem wat je door de lens ziet.
      Bij een digitale consumer/prosumer: gewoon een kijkgaatje ergens boven de lens. Nadeel: je ziet eigenlijk niet wat de sensor registreert en wordt in een aantal gevallen ook nog eens gedeeltelijk geblokkeeerd door de lens bij ver inzoomen...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Electronische zoeker (tot nu toe nooit op een DSLR gezet):
        vergeet de E10/20 niet...

        Comment


        • #5
          Originally posted by w00ha
          Electronische zoeker (tot nu toe nooit op een DSLR gezet):
          vergeet de E10/20 niet...
          Daarover heb ik hier ooit al eens een discussie gehad Die laat ik dus liever buiten beschouwing
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Originally posted by Outdoorinfo.nl
            Dit is alleen uit te proberen bij een fotozaak.
            Daar komen vele mensen toch tot een andere keus als ze het echt kunnen zien.
            De Coolpix 8700 geeft prachtige foto's..De 828 heeft wat ruisproblemen.
            Als je wat meer wil,ik zou direkt voor de D70 gaan

            De 828 geeft ook prachtige foto's hoor

            On-topic, persoonlijk geef ik de voorkeur aan de optische zoeker van de D70 (die ik nu bezit, had een 828 tevoren). Bovendien is de EVF op de 828 redelijk middelmatig van kwaliteit (op de Minolta A2 zit er een betere naar verluidt, misschien ook een optie ?)

            Zoals het advies vaak luidt, ga es naar een shop en neem de toestellen vast vooraleer aan te kopen, want het gaat toch over veel $$$
            D7000 en wat glas

            Comment


            • #7
              Op mijn Canon IS S1 heb ik een electronische zoeker (LCD schermpje dus) - en dat komt wel van pas, als er teveel licht is, maar het grote probleem is dat je bijlange zoveel detail niet ziet. De manual focus is zo bvb heel slecht bruikbaar met de zoeker, op het schermpje gaat dit een pak beter. Bij een volledig optische zoeker heb je dan het voordeel dat dit een haarscherpe weergave is van de realiteit. Optische zoeker > Electronische zoeker.

              Wat je natuurlijk wel hebt is dat je aan al je instellingen aankan via die electronische zoeker, omdat dit gewoon een kopie is van je gewone schermpje, maar dat vind ik eerder onhandig.
              Sleep is a poor substitute for coffee

              Comment


              • #8
                Door over te stappen naar digitaal, ben ik van een SLR overgestapt op een "prosumer" (S7000) met electronische zoeker, en ik moet zeggen dat idd echt wel een stap terug is. Er gaat m.i. niets, maar dan ook niets, boven een goeie optische zoeker! Maar ja, dan moet je idd wel voor een DSLR gaan.

                Comment

                Working...
                X