Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

    Beste forumleden,

    Momenteel sjouw ik rond met 2x een Nikon D3, 16-35 F4 VR, 70-200 2.8 VR2 en 2x Nikon SB-700.
    Mijn soort fotografie (eerst vooral nieuws en evenementen) is nu veranderd en minder intensief geworden. Ik maak nu vooral portretten en natuuropnamen.
    Jullie snappen het al: m'n uitrusting begint te 'wegen'. Letterlijk en figuurlijk.

    Ik ben dus aan het kijken of het voor mij verstandiger is om de boel te verkopen en een systeemcamera aan te schaffen.
    Daarbij denk ik aan de Fuji X-T1 en de Sony A7 II. Ik ben totaal onbekend in systeemcamera-land en bijhorende objectieven.

    Dus graag jullie advies over bovenstaand 'probleem' en ervaringen van bovenstaande camera's. Alvast bedankt !
    Wat is jullie inschatting van de waarde van mijn apparatuur (70.000 en 80.000 kliks)?
    Last edited by nikon.; 24 juli 2015, 14:26.
    2x Nikon D3 en wat glas :)

  • #2
    Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

    Grapje, maar wat ga je met je nickname doen als je overstapt?

    Voor portretten en natuuropnames kan je zeker bij een systeemcamera terecht, een X-T1 met een 56mm 1.2 (of de nieuwe 90mm F2, maar die is misschien toch lang) en een 16mm of een 10-24mm F4, met Fuji kan je dat zeker aan, en dat voor een fractie van het gewicht. (met Sony ook, maar daar ken ik niets van).
    Bij natuur denk ik ook aan Macro, en buiten de Zeiss 50mm is er voorlopig nog weinig, maar er zou een 120mm onderweg zijn.
    Gewoon wat losse gedachten bij je overweging.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

      Zelf ben ik niet overtuigd vooral omdat ik regelmatig hoor van degene die overschakelen iets later toch terug een DSLR in huis halen. Hoewel de beeldkwaliteit van die fuji en Sony erg goed is struikelen de meeste over het gebruiksgemak en de autonomie. Het is niet uit eigen ervaring maar die van een aantal mensen die ik ken.

      Comment


      • #4
        Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

        als het enkel voor het gewicht is, waarom geen d7200 of d750?
        body alleen weegt al 600gr minder en je hoeft niet alle lenzen weg te doen?
        indien je portret op een systeemcamera met een prime zou doen, doe dit op bv een d750 + 85mm en het gewicht zal er niet zover van zitten...
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

          Gewicht X-E2 350gr (7200 695gr.)
          Gewicht X-T1 440gr.
          Gewicht 56mm F1.2 405gr (Nikon 85mm 365gr en slechts 1.8)

          Dus 755/845 tegenover 1060gr.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

            Thanks voor de reacties voor zo ver.
            Nikon D3 weegt nu 1,4 kg (zonder lens). De Fuji iets meer dan 400 gram. Dus een kilogram verschil, toch fors.
            De suggestie om een D750 aan te schaffen, vind ik nog niet zo'n gek idee. Maar het idee en concept van Fuji en het compacte spreken me erg aan.

            Iemand ervaringen die van een full frame Nikon afkomt en nu een X-T1 gebruikt?
            2x Nikon D3 en wat glas :)

            Comment


            • #7
              Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

              Op zich goed te doen, maar ik ben van Fuji toch naar de Sony gegaan om mijn Nikon vevolgens ook eruit te doen.
              Gebruiksgemak van een Nikon is na 10 jaar gewenning gezer niet te versmaden, maar bv manueel scherpstellen op een Sony is daarentegen weer een genot.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Op zich goed te doen, maar ik ben van Fuji toch naar de Sony gegaan om mijn Nikon vevolgens ook eruit te doen.
                Gebruiksgemak van een Nikon is na 10 jaar gewenning gezer niet te versmaden, maar bv manueel scherpstellen op een Sony is daarentegen weer een genot.
                Waarom ben je van Fuji naar Sony gegaan? Beeldkwaliteit of gebruiksgemak?
                2x Nikon D3 en wat glas :)

                Comment


                • #9
                  Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nikon. Bekijk bericht
                  Iemand ervaringen die van een full frame Nikon afkomt en nu een X-T1 gebruikt?
                  Ik kom van Nikon D3s en D800 met alle AFs 1.4 objectieven (24mm, 35mm, 50mm en 85mm)

                  Overgestapt naar Fuji X-T1 met Fuji10-24 f4.0, Fuji 23mm f1.4 en Fuji 56mm f1.2 en dan nog een X-E2 met 18-55.

                  Op vlak van beeldkwaliteit moet Fuji zeker niet onderdoen, en het glas is volgens mij op alle vlakken perfect te noemen,
                  ik zeg Leica qua glas en Zeiss qua gevoel, dus uitmuntend vooral als je vergelijkt met een crop.
                  Ook het plezier om terug de instellingen te hebben van de handmatige instellingen zoals je deze op een oude analoge camera had, maakt het af.

                  Natuurlijk zijn er ook tekortkomingen tegenover Nikon, ten eerste de AF snelheid kan je niet vergelijken met het hogere segment van Nikon,
                  waarmee ik niet wil zeggen dat de AF van Fuji niet goed is, zeker met de laatste firmware is de X-T1 zeker niet slecht te noemen, ook de hoge iso
                  is bij fuji meer dan aanvaardbaar, maar niet als de D3s van Nikon.
                  Waar Nikon wel een flink stuk beter in is, is hun flitssysteem, daar kan volgens mij geen enkele camera aan tippen.

                  Persoonlijk nog geen seconde spijt gehad van mijn overstap, moest het voor sport zijn, dan zou het verhaal er wel wat anders uitzien.
                  In mijn analoge tijd en zonder AF ging het ook om snelle sporten in beeld te zetten, deze uitdaging ga ik daarom ook nu niet uit de weg, lukt voortreffelijk
                  en is ook terug een uitdaging

                  Voordelen Fuji, gewicht, beeldkwaliteit, kleurweergave en de zeer goede in camera jpg omzetting als je eens niet veel werk in nabewerking wil steken,
                  en de formidabel afgewerkte "metalen" objectieven. Ook de wifi mogelijkheden zijn mooi meegenomen.

                  Voordelen Nikon, in de eerste plaats het flitssysteem, en de snellere AF.

                  EVF zoeker tegenover optische zoeker is wat wennen, voordeel EVF is de vele info die je in je zoeker kan zien,
                  persoonlijk vind ik dat een voordeel, gewoon omdat je scherpte diepte enz. kan beoordelen met het gekozen diafragma, wat niet zo is met een optische zoeker,
                  ik geef toe dat EVF wat wennen is in het begin, maar persoonlijk heb ik daar geen enkel probleem mee.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ik kom van Nikon D3s en D800 met alle AFs 1.4 objectieven (24mm, 35mm, 50mm en 85mm)

                    Overgestapt naar Fuji X-T1 met Fuji10-24 f4.0, Fuji 23mm f1.4 en Fuji 56mm f1.2 en dan nog een X-E2 met 18-55.

                    Op vlak van beeldkwaliteit moet Fuji zeker niet onderdoen, en het glas is volgens mij op alle vlakken perfect te noemen,
                    ik zeg Leica qua glas en Zeiss qua gevoel, dus uitmuntend vooral als je vergelijkt met een crop.
                    Ook het plezier om terug de instellingen te hebben van de handmatige instellingen zoals je deze op een oude analoge camera had, maakt het af.

                    Natuurlijk zijn er ook tekortkomingen tegenover Nikon, ten eerste de AF snelheid kan je niet vergelijken met het hogere segment van Nikon,
                    waarmee ik niet wil zeggen dat de AF van Fuji niet goed is, zeker met de laatste firmware is de X-T1 zeker niet slecht te noemen, ook de hoge iso
                    is bij fuji meer dan aanvaardbaar, maar niet als de D3s van Nikon.
                    Waar Nikon wel een flink stuk beter in is, is hun flitssysteem, daar kan volgens mij geen enkele camera aan tippen.

                    Persoonlijk nog geen seconde spijt gehad van mijn overstap, moest het voor sport zijn, dan zou het verhaal er wel wat anders uitzien.
                    In mijn analoge tijd en zonder AF ging het ook om snelle sporten in beeld te zetten, deze uitdaging ga ik daarom ook nu niet uit de weg, lukt voortreffelijk
                    en is ook terug een uitdaging

                    Voordelen Fuji, gewicht, beeldkwaliteit, kleurweergave en de zeer goede in camera jpg omzetting als je eens niet veel werk in nabewerking wil steken,
                    en de formidabel afgewerkte "metalen" objectieven. Ook de wifi mogelijkheden zijn mooi meegenomen.

                    Voordelen Nikon, in de eerste plaats het flitssysteem, en de snellere AF.

                    EVF zoeker tegenover optische zoeker is wat wennen, voordeel EVF is de vele info die je in je zoeker kan zien,
                    persoonlijk vind ik dat een voordeel, gewoon omdat je scherpte diepte enz. kan beoordelen met het gekozen diafragma, wat niet zo is met een optische zoeker,
                    ik geef toe dat EVF wat wennen is in het begin, maar persoonlijk heb ik daar geen enkel probleem mee.
                    Thanks! Hier heb ik wat aan.
                    Flitsen doe ik niet veel, dus is voor mij geen issue. AF is inderdaad een pluspunt van de Pro Nikon body's, maar omdat ik ook dat soort fotografie niet meer doe, valt ook dat 'nadeel' van systeemcamera's af.
                    2x Nikon D3 en wat glas :)

                    Comment


                    • #11
                      Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

                      Op gebied van beeldkwaliteit kan de Fuji zeker niet op tegen de Sony met zijn 24 MP FF sensor.
                      Voor de rest heb ik geen idee,ik heb nog nooit een Fuji in mijn pollen gehad

                      Comment


                      • #12
                        Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

                        Gewoon een linkje naar een reeksje, jpg zo uit de camera, alleen verkleind, voor mij meer dan goed genoeg.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                          Op gebied van beeldkwaliteit kan de Fuji zeker niet op tegen de Sony met zijn 24 MP FF sensor.
                          Voor de rest heb ik geen idee,ik heb nog nooit een Fuji in mijn pollen gehad
                          Schijnt nog mee te vallen. Verschil is nauwelijks waarneembaar volgens sommige reviewers en de Sony heeft last van flink wat ruis op hoge ISO.
                          Moeilijke keuze...
                          2x Nikon D3 en wat glas :)

                          Comment


                          • #14
                            Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                            Gewicht X-E2 350gr (7200 695gr.)
                            Gewicht X-T1 440gr.
                            Gewicht 56mm F1.2 405gr (Nikon 85mm 365gr en slechts 1.8)

                            Dus 755/845 tegenover 1060gr.
                            Je vergelijking klopt niet. Je moet met een 50mm f1.4 vergelijken. Een D7200 is ook crop.


                            Je kan het ook anders uitrekenen....

                            Nikon D5500 => 420 gram
                            Nikon 85mm F1.8 => 365gr
                            Totaal: => 785gr

                            Fuji X-T1 => 440gr
                            Fuji 90mm F2 => 540
                            Totaal: => 980gr.

                            DSLR wins !

                            Waarom kopen mensen een D7200 ipv een D5500 ? Vaak ook deels (niet de enige reden natuurlijk) omdat ze de body beter in de hand vinden liggen, en ook beter in evenwicht met de lenzen.
                            Daarna zetten we er nog een batterijgrip op, want dat ligt nog beter in de hand...

                            Dan moet je dat niet gaan vergelijken met een body van 440gr ...

                            Natuurlijk is een FX body met FX lenzen zwaarder dan een systeemcamera (APS-C) met APS-C lenzen ! Diezelfde combo is ook zwaarder dan een lichte APS-C body met APS-C lezen.
                            Appelen en peren en zo
                            Nikon shooter - Samyang fan

                            Comment


                            • #15
                              Re: 2x Nikon D3 inwisselen voor Fuji X-T1 of Sony a7 II?

                              Er zijn er ook heel veel die een grip op een systeemcamera zetten omdat die beter in de hand zou liggen...

                              Comment

                              Working...
                              X