Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogels in vlucht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vogels in vlucht

    Ik concentreer me al jaren op landschapsfotografie maar ben nu sinds kort begonnen met wildlife.
    Vogels in vlucht mooi in beeld brengen is niet gemakkelijk maar als het dan van die kleine, vinnige dingetjes zijn zoals deze zwaluw, dan loopt het elke keer fout.
    Zijn er enkele nuttige tips en tricks die de ervaren vogelfotografen hier kunnen meegeven. Ik besef dat het vooral oefening is en snelle reflexen zijn maar soms zit het ook kleine dingen die je als beginner niet altijd mee hebt.



    Deze is getrokken met een nikon d7100, continu AF in 3D modus.
    Lens was een sigma 150-600mm.
    ISO 320 - f6,3 - 1/800 - 400mm. Uit de hand.

    Groeten
    Jelle
    Flickr

  • #2
    Re: Vogels in vlucht

    Dat is geen gemakkelijk onderwerp, vooral omdat je nooit vooraf weet welke kant ze opdraaien.
    Landende en opstijgende vliegtuigen zijn wat dat betreft een heel stuk simpeler om te fotograferen, want je weet wat ze gaan doen.
    Hoe groter de vogel, hoe groter die ook in beeld zal komen als die op dezelfde afstand zit, een zwaluw is niet erg groot, om die groot in beeld te krijgen zal die al heel dicht moeten komen.
    En als ik die zie vliegen, dan zie ik ze continu van richting veranderen (dat zal wel zijn om insecten uit de lucht te "plukken").

    Ik denk dat je al juist bezig bent met de continu AF, en je zorgt er ook voor dat de sluitertijd kort genoeg blijft.
    Bij dat soort fotografie moet je ook veel geluk hebben om een knappe foto te maken.
    De echte natuurfotografen zullen ook niet altijd met de perfecte foto thuis komen, hoe meer je op pad gaat, hoe meer kans je uiteindelijk hebt op mooie foto's.
    En ondertussen leer je op den duur het gedrag van bepaalde vogelsoorten wat beter kennen zodat de kans op bruikbare foto's verhoogt.

    Voor het grootste deel zal je het moeten leren door het te doen, een camera + een lange lens kopen is niet voldoende, je moet kunnen leren uit je fouten, dan worden de foto's wel beter.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Vogels in vlucht

      Ik heb onlangs een schommelkop van Lensmaster gekocht om op mijn statief te monteren wanneer ik mijn Tamron 150-600 gebruik en daardoor is het vele makkelijker om een vogel tijdens zijn vlucht te blijven volgen. Je moet immers geen moeite meer doen om je lens omhoog te houden, je kan je volledig concentreren op het volgen van je onderwerp.

      A strong Lightweight Twin Arm gimbal head, capable of holding most of the current super telephoto lenses available, made in the UK
      http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

      Comment


      • #4
        Re: Vogels in vlucht

        ISO op max waarde voor u camera, diafragma op max voor goede scherpte 8-10 manuele focus als hij in u scherm goed komt salvo afschieten....

        Comment


        • #5
          Re: Vogels in vlucht

          Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_te_doen Bekijk bericht
          ISO op max waarde voor u camera, diafragma op max voor goede scherpte 8-10 manuele focus als hij in u scherm goed komt salvo afschieten....
          Op de hoogste iso krijg je bij elke camera een heleboel ruis, en de scherpte gaat ook nog achteruit.
          Het is beter om de iso zo in te stellen dat de sluitertijd nog net kort genoeg blijft om geen last te krijgen van bewegingsonscherpte.
          Die bewegingsonscherpte zal in dit geval zowel van de lens als het onderwerp afhangen (een lange lens, en een snel bewegend onderwerp).
          Het komt er dus op aan om de best mogelijke iso waarde te gebruiken, naargelang de omstandigheden (dat geldt eigenlijk voor alle foto's).
          In bepaalde omstandigheden heb je geen keuze, en moet de iso omhoog (aan bewogen foto's heb je niet veel, tenzij het net dat is wat je wil laten zien), terwijl je in andere omstandigheden gemakkelijk de laagste iso kan gebruiken.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Vogels in vlucht

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Op de hoogste iso krijg je bij elke camera een heleboel ruis, en de scherpte gaat ook nog achteruit.
            Het is beter om de iso zo in te stellen dat de sluitertijd nog net kort genoeg blijft om geen last te krijgen van bewegingsonscherpte.
            Die bewegingsonscherpte zal in dit geval zowel van de lens als het onderwerp afhangen (een lange lens, en een snel bewegend onderwerp).
            Het komt er dus op aan om de best mogelijke iso waarde te gebruiken, naargelang de omstandigheden (dat geldt eigenlijk voor alle foto's).
            In bepaalde omstandigheden heb je geen keuze, en moet de iso omhoog (aan bewogen foto's heb je niet veel, tenzij het net dat is wat je wil laten zien), terwijl je in andere omstandigheden gemakkelijk de laagste iso kan gebruiken.

            Sorry had mij verkeerd uitgedrukt. Je neemt de grootste isowaarde van u camera waar jij foto's nog aanvaardbaar vindt, want als je een vogel ziet die je wil nemen heb je geen tijd om te kijken is dit nog voldoend of is mijn sluitertijd nog goed... dan is het vogeltje piepedada....

            Comment


            • #7
              Re: Vogels in vlucht

              Hoogsye iso waarde heeft weinig met ruis te maken. Als je met gewoon daglicht op 25600 iso schiet, waarschijnlijk met grijsfilter, heb je weinig last van ruis, maar als je met die iso in het donker gaat werken dan slaat pas de ruis toe.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment

              Working...
              X