Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

    Nu heb ik de X-T1 al van 31-10-2014. Dat is dik 9 maanden.
    'sinds de firmware update, einde juni, ben ik dit toestel meer aan 't gebruiken en ook anders als normaal.
    Meestal zit ik op lage F waarden en vrij hoge ISO.
    Wanneer de X-T1 op P staat neemt die vrijwel een hogere S tijd en dan is dat vrijwel altijd F5.6 of hoger.
    Met het mooiere weer en de extra lenzen die me heb aangeschaft ben ik met hogere F stops gaan fotograferen.

    Voila, dat was de inleiding.
    Bij één bepaalde foto op F13 zag ik 'n stofje op het PC (27") scherm.
    Vanaf de Nikon D100 (2002) en verder heb ik nooit meer als wat geblazen op de sensor. Nooit echt last gehad wat hiermee et te verhelpen was.

    Bij de X-T1 is dit echter niet mogelijk.
    Een kleine spot bovenaan (midden) het scherm is achter 3 swabs niet weg te krijgen.

    Dus ben ik maar wat gaan zoeken en kom ik op volgende topic van dpreview terecht.
    Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

    Je moet er wel rustig de tijd voor nemen.

    Het komt er op neer dat meerdere mensen met de X-E2 en X-T1 stof tussen de sensor en het beschermglas hebben.
    Iemand beweerd zelfs dat dit bij Fuji geweten is. Kwaliteits-controle
    Nu, ik heb al met Fuji Be contact genomen en mag die sturen naar:

    PM2S
    av Mercator 1
    1300 Wavre

    Het toestel komt echter van CB, maar daar heb ik ooit een herstelling teruggekregen in rampzalige toestand.
    Ze hebben me toen een nieuw, ander toestel moeten opsturen.

    Als ik nu terug op die topic van dpreview terugkom, hebben ook mensen met 'n splinternieuw toestel prijs. Dus ook na hun omruiling.
    Op dit moment ben ik alles aan 't overleggen, wat ik nu het beste kan doen.
    Terug naar CB (gratis) of naar BE of nergens.
    Het gaat om een stofje wat vanaf F11 pas zichtbaar begint te worden.
    Dat is ver buiten de sweet spots die meeste prime's hebben. (buiten macro-lenzen)

    Bij sommige foto's valt het bij dezelfde F-stop meer op dan andere. Het hangt een beetje van de kleur en intensiteit af.

    Ik geef een voorbeeld van F16.
    Van het ogenblik dat je weet waar dat is, kijk je alleen eerst op die plaats...

    Last edited by w00ha; 23 juli 2015, 21:27.

  • #2
    Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

    Hier op mijn ipad zie ik alvast niks...
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

      Ikke ook niet
      lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

      Comment


      • #4
        Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

        Hangt sterk af van de achtergrond kleur heb ik gemerkt.

        Comment


        • #5
          Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
          ..... Bij één bepaalde foto op F13 zag ik 'n stofje op het PC (27") scherm.

          Een kleine spot bovenaan (midden) het scherm .....

          Ik geef een voorbeeld van F16.
          Van het ogenblik dat je weet waar dat is, kijk je alleen eerst op die plaats...

          onder de drie punten naast de 2 laatste emoticons,.. ong. 3cm naar beneden op een 27'' scherm

          Comment


          • #6
            Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

            Ben ik fout als ik denk dat je dit stofje(vlekje) niet ziet bij een diafragma 5,6 of zelfs 8?
            MVG. Hugo

            Comment


            • #7
              Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
              Ben ik fout als ik denk dat je dit stofje(vlekje) niet ziet bij een diafragma 5,6 of zelfs 8?
              Dat is correct.
              Dat is ook de reden waarom ik dat nooit eerder heb gezien.
              Meeste mensen gaan dit daarom ook helemaal niet erg vinden.
              Ik zat in een dilemma : terugsturen onder garantie of ermee leren leven.
              (dat stofje blijft dan ook permanent zitten voor de resterende levensduur)
              Vermits de Fuji X-T1 het huidige vlaggen-schip is mag ik dat wel verlangen imo.

              Algemeen:
              In mijn OP geef ik een link, die de moeite is voor eens te lezen.
              Blijkbaar was er iemand die daar bijna 200€ heeft voor moeten betalen in Canada, onder garantie nog wel.
              Hierop kreeg hij reactie van leden uit VS en UK die daar niets voor moesten betalen.

              Comment


              • #8
                Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

                Vandaag mijn camera terug gekregen.
                Vlekje is weg. Zaten nog 'n paar vetvlekjes op die verdwenen al bij F18/16.
                Nog eens geswabbed en alles nice & clear.
                Pluimen voor Coolblue en kudo's voor de service dienst.

                Comment


                • #9
                  Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

                  Bedankt voor de folow-up ... dit weerhoudt mij om een X-T10 te kopen ...

                  ... want ik snap dat niet erg goed .. als het stof in de sensor "behuizing" zit dan moet die ganse sensor gedemonteerd worden om die te kuisen ? ... anders dan in een dSLR waar het stof (meestal) op het AA filter zit dat voor de sensor zit ... ???

                  Comment


                  • #10
                    Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

                    Hoi,

                    Gelukkig dat het opgelost is, hopelijk blijft het zo.
                    Leek in eerste instantie een groot serieus probleem te zijn.
                    (ik heb de link naar Dpreview niet gelezen , ik heb geen Fuji X-T1)
                    Ik hoop toch voor Fuji, dat dit niet te veel voor gaat komen. Ik heb best wel respect voor dat merk .
                    Veel fotofun.

                    Adrie

                    Comment


                    • #11
                      Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Bedankt voor de folow-up ... dit weerhoudt mij om een X-T10 te kopen ...

                      ... want ik snap dat niet erg goed .. als het stof in de sensor "behuizing" zit dan moet die ganse sensor gedemonteerd worden om die te kuisen ? ... anders dan in een dSLR waar het stof (meestal) op het AA filter zit dat voor de sensor zit ... ???
                      Dat is jammer, want de X10 is 'n prachtig toestel.
                      Gisteren nog foto's getrokken van een before and after renovatie.
                      Niet tegenstaande ik ook een A7II heb, blijven die Fuji's mij verbazen in kant en klare jpeg output.

                      Comment


                      • #12
                        Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

                        Ik zit te twijfelen tussen de Sony A6000 en de Fuji X-T10 (= mijn voorkeur) ... maar als Fuji idd een probleem heeft met de fabrikatie en de QC van hun sensor sets dan is dat wel een deal breker .. ik heb al eens een jaar lang een discussie over het geslacht der engelen gevoerd (en niet alleen ik) met Canon repair sites over de slecht gecalibreerde reeks 400D instap dSLR en dat wil ik dus niet meer meemaken ! (Canon heeft zich later stilzwijgende geplooid voor de eindeloze stroom klachten wereldwijd ...)
                        (De Sony zou echter leuk zijn omdat ik een Nex5 in "eeuwigdurende" bruikleen heb LOL!)
                        PS Je hebt je toestel gekocht bij de koele blauwe zo begrijp ik ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Ik zit te twijfelen tussen de Sony A6000 en de Fuji X-T10 ... maar als Fuji idd een probleem heeft met de fabrikatie en de QC van hun sensor sets dan is dat wel een deal breker .. ik heb al eens een jaar lang een discussie over het geslacht der engelen gevoerd (en niet alleen ik) met Canon repair sites over de slecht gecalibreerde reeks 400D instap dSLR en dat wil ik dus niet meer meemaken ! (Canon heeft zich later stilzwijgende geplooid voor de eindeloze stroom klachten wereldwijd ...)
                          Daar kan ik best inkomen.
                          Maar van de A6000 ga je ook heel tevreden over zijn. Die heeft ook lang op mijn lijstje gestaan (staat er nog op trouwens ).

                          Edit : Onlangs kwam ik dit tegen op youtube.
                          Het gaat om toch wel 'n bekende Fotograaf, Jason Lanier ivm de A6000. Misschien wat langdradig, maar leerrijk.
                          Join award winning wedding photographer Jason Lanier for a truly memorable wedding at the Disneyland Resort which chronicles his switching from Nikon to Sony...

                          Join award winning photographer and Sony Artisan of Imagery for a photo workshop in the abandoned Fisher Body Plant in Detroit Michigan using Interfit Off Ca...


                          Edit: Zag te laat je laatste vraag ivm de aankoop.
                          De fuji X-T1 kwam van Coolblue.
                          De X-T10 van A&C. Daar was een lanceer korting van 50€ op de Body.
                          Stond in de nieuwsbrief, voor wat die soms goed zijn
                          Last edited by w00ha; 19 augustus 2015, 12:47.

                          Comment


                          • #14
                            Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Bedankt voor de folow-up ... dit weerhoudt mij om een X-T10 te kopen ...

                            ... want ik snap dat niet erg goed .. als het stof in de sensor "behuizing" zit dan moet die ganse sensor gedemonteerd worden om die te kuisen ? ... anders dan in een dSLR waar het stof (meestal) op het AA filter zit dat voor de sensor zit ... ???
                            Problemen zijn er met alle merken he Regulus... ik zou daar toch niet wakker van liggen hoor.
                            Ik begrijp wel je situatie met Canon. De schrik zit er in dan
                            Er zijn ook veel problemen geweest met Nikon zoals de vervuiling op de sensor... en dat probleem was een stuk erger dan de Fuji.
                            Zelfs mijn 5DII (anno 2008) had problemen met die Black pixels op de highlights (op de kanten van bv. kerstlampjes) die wel opgelost is met een firmware update.
                            Twee maand geleden heb ik een LX100 uitgeprobeerd waarvan bleek dat de dioptrie van de EVF niet werkte... er waren in totaal 4 toestellen voorradig in de winkel met hetzelfde probleem (seriefout dus)

                            Ik heb mijn X-T10 al es deftig gecontroleerd .. niks stof(jes) op F16.
                            Ik heb JaJA ook nog niet horen klagen over zijn X-T1 en de man heeft er toch al enkele kliks opzitten met zijn Fuji.

                            Ik begrijp dat je de a6000 optie open hebt.
                            Ik heb hem al talloze malen uitgeprobeerd en kaartje ingestoken.. en ik kan er weinig slecht van zeggen.
                            Video is top notch... als dat een prioriteit is.
                            Het is wel een plastieken camera.. maar dat doet niets aan de fotokwaliteit.

                            Het hang natuurlijk en beetje vanaf welk objectief je wil.
                            Maar kan je alvast zeggen dat de X-T10 met 1.4 23mm prachtige plaatjes oplevert.

                            Persoonlijk zou ik niet willen ruilen met de Sony a6000 .. hoe goed ik hem dan ook vind.
                            De reden is dat de recht uit de camera foto's van de Fuji zeer aantrekkelijk zijn en zeker met de 23 1.4

                            Maar dat wil niet zeggen dat ik de Sony ga afbreken daarom.
                            Dat blijft een knap toestel.

                            Buiten de uitstekende beeld kwaliteit is de Fuji bij mij ook eerder een emotionele dan rationele aankoop.
                            Het is een prachtcamera met karakter.
                            Je bent ervoor of niet..
                            Altijd de camera kopen die je het meeste aantrekt.
                            Last edited by Funcky; 19 augustus 2015, 23:26.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: X-T1 Stof tussen sensor en filter ?

                              Hartelijk dank voor je gedegen toelichting ... Ik zit dus op de wip voor a6000 versus X-T10 .. en ik geraak er niet aan uit !!

                              Ik heb mij al suf gelezen in reviews voor elke camera, comparatieve reviews tussen beiden, lens reviews voor beiden en mij onnozel gekeken naar joetuub videos in alle soorten en maten ...
                              Op dit ogenblik heeft de sony een licht overwicht wegens de bundel met de standaard kitlens + de 55-200 ... geen hoogvliegers maar toch niet al te slecht. de Fuji zou ik aanvankelijk kopen met de XF kitlens .. kwestie van het terrein te verkennen ... de Fujinon 18-135mm is eigenlijk mijn voorkeur maar ik ben niet zeker of ik er nog zoveel geld voor over heb ... .. ik ben ondertussen niet meer van de jongsten !!

                              Mijn "kwaliteitsreferentie" is de Sony RX100 II en ik heb geen flauw idee of ik met één van deze cameras beter doe dan met dat "klein dingske" ... Ik heb nog een NEX5 in bruikleen, ook zo een bundel (16 mm pancake lens en standaard 18-55, de oude) en ik moet zeggen dat ik daar toch niet echt warm voor loop na verknocht te zijn aan de RX100
                              Als iemand mij een duwtje kan/wil geven ... haha ... graag !
                              (Niemand hier uit de streek van Dworp/Halle waar ik eens zou kunne gaan kijken ? )

                              Comment

                              Working...
                              X