Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Oude' Nikkor lenzen op nieuw toestel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'Oude' Nikkor lenzen op nieuw toestel?

    Hey allemaal,

    Ik heb een Sony A58 met de standaard lens. Maar onlangs kwam een nonkel van me met een stel lenzen van Nikon aan. Ik mocht ze hebben, maar ik kan ze helaas niet gebruiken op de Sony. Omdat het 3 toch best dure lenzen zijn (Macro & Telezoom) overweeg ik toch om een ander toestel te kopen van Nikon omdat de waarde van de lenzen veel hoger is dan mijn Sony. Maar ik moet er natuurlijk wel zeker van zijn dat deze lenzen passen op het toestel.

    De lenzen zijn : Nikon AF Nikkor lenzen
    Eventuele toestellen: D3200 , D3300 of D5200

    Hopelijk kunnen jullie me helpen
    Alvast bedankt

  • #2
    Re: 'Oude' Nikkor lenzen op nieuw toestel?

    Hierover is genoeg te vinden op het net.
    Samengevat: Nikonlenzen met een gesloten vorkje NOOIT gebruiken op de huidige digitale toestellen. Kan je electrische contacten beschadigen. Die met een open vorkje kun je wel gebruiken, alhoewel , als het mf lenzen zijn, de AF niet werkt. Tevens zal de lichtmeting en veel gevallen het laten afweten.
    Ik gebruik veel van mijn oudere Nikon lenzen op de D700. Alles werkt, behalve, uiteraard, de AF.
    Ik gebruik zelfs mijn middenformaatlenzen van de Pentax 67 op mijn digitale D 700.
    Prachtige beelden geeft dat.
    Gr. Joop
    Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

    Comment


    • #3
      Re: 'Oude' Nikkor lenzen op nieuw toestel?

      Als het om AF, AF-D of AF-G lenzen gaat zal je met de toestellen die je aanhaalt geen AF hebben vanaf de D7XXX reeks wel omdat die een scherpstelmotor heeft. In het principe passen alle lenzen vanaf de AI lenzen op alle Nikons en zijn het alleen de Pre-AI lenzen die niet compatibel zijn maar dat zijn dan MF lenzen van voor '77 ofzo. Aangezien je AF lenzen hebt zal je enkel op die scherpstelmotor moeten letten om volledige functionaliteit te hebben.
      Meer info

      Comment


      • #4
        Re: 'Oude' Nikkor lenzen op nieuw toestel?

        Oorspronkelijk geplaatst door Motokop Bekijk bericht
        Samengevat: Nikonlenzen met een gesloten vorkje NOOIT gebruiken op de huidige digitale toestellen.
        Als algemene regel correct ... maar nu net de lowcost series kunnen wel D40, D40X, D60, D3000, D3100, D3200, D5000, D5100, D5200 ... en de retro Df
        zie http://www.bythom.com/lensacronyms.htm en http://www.aiconversions.com/compatibilitytable.htm

        Comment


        • #5
          Re: 'Oude' Nikkor lenzen op nieuw toestel?

          Misschien toch best eens die lenzen oplijsten - het is niet zeker dat ze echt de investering waard zijn.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: 'Oude' Nikkor lenzen op nieuw toestel?

            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
            Misschien toch best eens die lenzen oplijsten - het is niet zeker dat ze echt de investering waard zijn.
            Als het AF lenzen zijn en zeker als ze lichtsterk zie ik niet echt problemen.

            Comment


            • #7
              Re: 'Oude' Nikkor lenzen op nieuw toestel?

              Je hebt ook Nikon AF lenzen met een waarde van maar 25 euro (en ook van duizenden), dus een lijstje met de exacte types zou toch tot een degelijker advies kunnen leiden, lijkt me zo.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: 'Oude' Nikkor lenzen op nieuw toestel?

                Met de toestellen die hij opnoemd zal er waarschijnlijk geen AF zijn met de oude lenzen.
                Wegens geen AF motor in de body's.

                Comment

                Working...
                X