Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterij elektrische fiets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterij elektrische fiets

    Hallo,

    We hebben nu 3 jaar elektrische fietsen van Oxford - model Eagle.
    Bij de ene is de batterij nog ok, bij de andere is alle kracht eruit na ongeveer 30km.
    Heeft iemand ervaring met dit soort dingen (bl@ck.bandit bijvoorbeeld ).
    Is 3 jaar de normale levensduur?
    Via internet vind je genoeg zaken die batterijen "regenereren" of "vernieuwen", maar welke zijn betrouwbaar/goed?
    Het is een Li-on batterij van 36V (meer gegevens heb ik niet).

    Alvast bedankt,
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Re: Batterij elektrische fiets

    Mijn ervaring met Li ion is dat het behoorlijk hopeloos is om daar nog iets aan te regeneren.
    De reden zou liggen in een defect op de anode. Soort minischeurtjes die ontstaan door "slijtage" waardoor de lading niet meer kan vastgehouden worden als ik het goed heb.

    3 jaar is aan de lage kant. Een goede Liion kan toch 7 jaar aan indien het ook over een goed laadcircuit beschikt (en daar wringt het schoentje al eens)
    Liion is een zeer complex en moeilijk te onderhouden laadprocess. Ze moeten letterlijk elke coulomb gaan tellen en bijhouden dat in-uit gaat.

    Je ziet hetzelfde bij gsms, laptops en ander speelgoed.

    Je kan in extremis de cellen gaan vervangen maar ik denk dat de prijs van een nieuw pack gelijk zal uitkomen.

    Comment


    • #3
      Re: Batterij elektrische fiets

      Deze week nog gelezen, een LI-ION batterij zou goed zijn voor zo een 500 ontladingen, vanaf dan wordt het aftakelingsproces
      duidelijk merkbaar en versnelt dit ook merkbaar.

      Comment


      • #4
        Re: Batterij elektrische fiets

        Een lithium-ion accu begint te verouderen vanaf het ogenblik dat ze geproduceerd is.
        De veroudering gaat sneller bij hoge temperaturen, maar ook als de accu altijd vrij diep ontladen wordt zal de levensduur korter worden.
        Door de accu elke keer bijna leeg te maken zal ze al eerder versleten zijn dan de opgegeven 500 ontladingen, bij gedeeltelijke ontlading zal je ze langer kunnen gebruiken.
        Daarom is het belangrijk om er bij de aankoop op te letten dat je een accu kiest met een te grote capaciteit, als die wat vermogen verliest, dan is ze nog steeds bruikbaar voor je dagelijks woon-werk traject (als je de fiets daarvoor gebruikt).
        Als je een accu kiest die maar net voldoende vermogen levert, dan je al vrij snel merken dat de accu leeg is voor je weer thuis bent.
        Dat zal ook gelden voor elektrische auto's, de opgegeven actieradius is volgens de tests die ik tot nu toe heb gezien al moeilijk haalbaar, maar als de accu-capaciteit achteruit gaat, dan geraak je nog minder ver.

        Lithium-ion accu's laden bij een te lage (onder 0°C) of juiste een te hoge temperatuur kan ook voor versnelde veroudering zorgen (ze kan daardoor zelfs intern kortsluiten).

        Eigenlijk zouden ze alle elektrische fietsen moeten leveren met LiFePO4 accu's, die gaan véél langer mee, en die gaan ook niet stuk als je ze per ongeluk eens helemaal leeg rijdt.
        Anssfietsaccu.nl richt zich op het informeren over en aanbieden van de meeste geschikte fietsaccu voor elke elektrische fiets. Omdat elke e-bike ander is, trachten wij de meest geschikte batterij, van het type LiFePO4, voor uw elektrische fiets aan te bieden tegen een betaalbare prijs.

        Ze zijn ook veel veiliger, een gewone lithium-ion accu kan in brand vliegen of zelfs exploderen, dat is naar het schijnt niet zo met de LiFePO4 accu's (ze kunnen er ook tegen dat ze geladen worden bij temperaturen onder 0°C, wat handig kan zijn als je fiets bijvoorbeeld in een tuinhuis gestald wordt).
        Nadeel is wel de hogere aankooprijs, maar als je weet dat zo'n LiFePO4 accu gemakkelijk een 4 keer langere levensduur heeft, dan verdien je de meerprijs gemakkelijk terug.
        Een ander nadeel is dat het vermogen per kilo wat kleiner is, de accu zal dus voor hetzelfde vermogen wat zwaarder worden dan een lithium-ion accu.
        Er zijn bedrijven die ombouwsets leveren zodat je die accu's kan monteren op de meeste elektrische fietsen (bijvoorbeeld http://www.rat-holland.nl/Accu's?gcl...dQUaAoCI8P8HAQ ).

        Lithium-ion accu's kan je niet regenereren.
        In bepaalde gevallen kan er wel een onbalans ontstaan tussen de verschillende cellen in serie.
        Omdat elke cel apart gecontroleerd moet worden om te voorkomen dat de spanning te hoog wordt tijdens het laden, of te laag tijdens het ontladen, is het mogelijk dat de totale capaciteit van de accu flink afneemt als er cellen bij zitten die een te lage spanning hebben.
        Als je dan elke cel apart aan een lader hangt, dan kan je alle cellen terug op "hetzelfde peil" brengen, en krijg je tijdelijk weer terug een hogere capaciteit.
        Bij de accu van mijn fietsverlichting heb ik dat probleem, als ik de bijgeleverde lader gebruik, dan stopt die met laden als de cellen met de hoogste spanning hun maximale spanning hebben (4,2V).
        Ondertussen zijn de andere cellen dan bijvoorbeeld maar tot 3,8V geladen, maar het laadproces moet dan stopgezet worden omdat het te gevaarlijk is om de cellen met de hoogste spanning nog verder te laden.
        In dat accu-pack zitten 8 stuks 18650 cellen, twee keer 4 parallel, en die staan dan in serie om tot 8,4V te komen.
        Ik heb extra verbindingen gemaakt, en daarmee kan ik met de hobbycharger alle cellen op de maximale spanning krijgen.
        Dat moet ik altijd na een paar maanden opnieuw doen, anders gaat mijn fietslicht ook veel te snel terug uit.
        In de winter kan ik er normaalgezien gemakkelijk een week mee voort, maar als de cellen niet in balans zijn, dan is het mogelijk dat de spanningsindicator op het fietslicht al eerder aangeeft dat de spanning te laag begint te worden.
        Dan weet ik ook dat het tijd is om de cellen terug "op peil" te brengen (meestal heb ik het al wel eerder gezien omdat ik de spanning van de cellen gewoonlijk meet na het laden).

        Maar als je dat moet toepassen op een fiets accu waar nog veel meer cellen in serie staan, dan moet je heel goed weten waar je mee bezig bent, en het effect is ook maar tijdelijk (dat is mijn eigen ervaring).
        Je zou zo'n accu dan kunnen opsturen naar een bedrijf dat alle cellen terug op het "juiste peil" brengt, maar dan moet je er rekening mee houden dat dat niet blijvend is...

        De cellen vervangen kan soms ook, maar omdat lithium-ion cellen gevaarlijk zijn als je ze mishandelt is dat niet zo'n simpel werkje.
        Het is dan ook de vraag welke kwaliteit cellen ze er in steken...
        Ik heb ooit wel een accu-pack van een meetapparaat gerepareerd door er nieuwe cellen in te steken (de beste cellen van Panasonic), en dat werkt heel goed (een nieuwe accu voor dat apparaat was véél te duur).
        Maar een fiets-accu is wel een heel stuk complexer, er zitten veel meer cellen in (ik begin er zelf niet aan).
        Last edited by Black B@ndit; 21 juli 2015, 09:59.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Batterij elektrische fiets

          Op zich is drie jaar zeker niet slecht, zeker als je weet dat LiIon eigenlijk vreselijk gevoelig is, zeker voor warmte (+40°) en koude en laat nu juist dat de situatie zijn waarin een fiets zich gemakkelijk bevind.
          Tijdens het laden zorg je er ook voor dat de levensduur verminderd (lees: laden = elke keer je hem in en uit het stopcontact haalt, maakt niet uit of ie nu vol is of niet). Ook zware belastingen van de batterij zorgen ervoor dat die sneller kapot gaat dan gewoonlijk.

          @xafke: ik dacht dat de voornaamste reden van het afnamen van de kwaliteit was dat de anode gewoon vervuild geraakt.
          @jaja: wat die regeneratie/hernieuwing betreft, ik zou hier toch mee uitzien. Waarschijnlijk proberen ze gewoon een aantal componenten te resetten en de boel volledig te ontladen/herladen. Da's misschien tof voor een keer of twee, maar volgens mij gaat ie erna gewoon sneller stuk ... en vergeet niet dat zo'n pack enorm veel energie kan bevatten en als die ongecontroleerd vrijkomt is het ofwel met een explosie ofwel met veel vuur, (giftige) rook, hete gassen en steekvlammen ... Niet mee spelen dus


          //edit; iemand 1 uur de tijd om dit samen te vatten ? https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs
          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

          Comment


          • #6
            Re: Batterij elektrische fiets

            Hoe verleng je de levensduur van lithium-ion accu's: http://batteryuniversity.com/learn/a...ased_batteries
            Het komt er vooral op aan om de accu niet elke keer te ver leeg te maken, als je zo'n fiets accu elke keer helemaal leeg rijdt, dan gaat ze als je geluk hebt nog zo'n 300 laadbeurten mee...

            Het probleem is dat nog steeds heel wat fietsenmakers aanraden om de lithium-ion accu de eerste keren helemaal leeg te rijden.
            Misschien is dat omdat ze liefst zo snel mogelijk een nieuwe accu willen verkopen (de omzet van de winkel wordt daardoor hoger, en ze maken meer winst).
            Maar ik denk eerder dat ze nog altijd niet beter weten, en dat ze nog in het "nikkel-cadmium tijdperk" zitten, en dat ze nog steeds niet weten dat ze nu lithium-ion accu's verkopen in plaats van nikkel-cadmium.

            Bij Toyota gebruiken ze naar het schijnt geen lithium-ion accu's in hun hybride wagens.
            Het zouden nimh-accu's zijn, waarschijnlijk met low selfdischarge technologie, die kunnen veel meer verdragen en gaan veel langer mee dan lithium-ion (dat merk ik hier met AA en AAA accu's, die zijn heel betrouwbaar, ook na meerdere jaren).
            Het nadeel is dan weer dat nimh voor dezelfde capaciteit een pak groter en zwaarder is, maar bij een hybride wagen is dat niet zo'n heel groot probleem omdat de accu-capaciteit daar een pak lager is dan bij een volledig elektrisch aangedreven voertuig.

            Op het werk rij ik geregeld met een elektrische Toyota (vorklift), maar daar zitten speciale loodaccu's in (die kunnen tegen diep-ontladen).
            Maar toch vergeten ze daar te dikwijls om de accu op tijd bij te laden, als ze die elke keer te diep ontladen dan vermindert de levensduur ook (en dan kost het heel veel geld om die te laten vervangen).
            Last edited by Black B@ndit; 21 juli 2015, 14:05.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Batterij elektrische fiets

              Klopt Bart.

              Ik hoor die fout regelmatig bij verkopers hoor.
              Mensen denken slim te zijn en denken dat er maar 1 soort oplaadbare batterijen bestaat namelijk NiCad.
              En voor NiCad was het idd zo dat er een memoryeffect was bij NIET gehele ontlading. Dus de raad was om die steeds ver te ontladen alvoor terug op te laden.
              Jammer dat die stelling altijd doorgetrokken moet worden naar andere technologie waar de stelling NIET van toepassing is of sterker nog zelfs schadelijk!

              En zo zijn er nog veel van die doodduwers die blijven leven.

              Comment


              • #8
                Re: Batterij elektrische fiets

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Klopt Bart.

                Ik hoor die fout regelmatig bij verkopers hoor.
                Mensen denken slim te zijn en denken dat er maar 1 soort oplaadbare batterijen bestaat namelijk NiCad.
                En voor NiCad was het idd zo dat er een memoryeffect was bij NIET gehele ontlading. Dus de raad was om die steeds ver te ontladen alvoor terug op te laden.
                Jammer dat die stelling altijd doorgetrokken moet worden naar andere technologie waar de stelling NIET van toepassing is of sterker nog zelfs schadelijk!

                En zo zijn er nog veel van die doodduwers die blijven leven.
                Inderdaad xafke, altijd een van de dingen die je moet horen, laatst ging ik een nieuwe Ipad air halen voor mijn vrouw
                haar verjaardag, zelfde verhaal, de batterijindicatie stond op 90%, wat zij die man "toch beter de eerste keer 24U aan de lader" dus nog steeds het verhaal van 20 jaar geleden.....

                Comment


                • #9
                  Re: Batterij elektrische fiets

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Hoe verleng je de levensduur van lithium-ion accu's: http://batteryuniversity.com/learn/a...ased_batteries
                  Het komt er vooral op aan om de accu niet elke keer te ver leeg te maken, als je zo'n fiets accu elke keer helemaal leeg rijdt, dan gaat ze als je geluk hebt nog zo'n 300 laadbeurten mee...

                  Het probleem is dat nog steeds heel wat fietsenmakers aanraden om de lithium-ion accu de eerste keren helemaal leeg te rijden.
                  Misschien is dat omdat ze liefst zo snel mogelijk een nieuwe accu willen verkopen (de omzet van de winkel wordt daardoor hoger, en ze maken meer winst).
                  Maar ik denk eerder dat ze nog altijd niet beter weten, en dat ze nog in het "nikkel-cadmium tijdperk" zitten, en dat ze nog steeds niet weten dat ze nu lithium-ion accu's verkopen in plaats van nikkel-cadmium.

                  Bij Toyota gebruiken ze naar het schijnt geen lithium-ion accu's in hun hybride wagens.
                  Het zouden nimh-accu's zijn, waarschijnlijk met low selfdischarge technologie, die kunnen veel meer verdragen en gaan veel langer mee dan lithium-ion (dat merk ik hier met AA en AAA accu's, die zijn heel betrouwbaar, ook na meerdere jaren).
                  Het nadeel is dan weer dat nimh voor dezelfde capaciteit een pak groter en zwaarder is, maar bij een hybride wagen is dat niet zo'n heel groot probleem omdat de accu-capaciteit daar een pak lager is dan bij een volledig elektrisch aangedreven voertuig.

                  Op het werk rij ik geregeld met een elektrische Toyota (vorklift), maar daar zitten speciale loodaccu's in (die kunnen tegen diep-ontladen).
                  Maar toch vergeten ze daar te dikwijls om de accu op tijd bij te laden, als ze die elke keer te diep ontladen dan vermindert de levensduur ook (en dan kost het heel veel geld om die te laten vervangen).
                  Wat wel kan bij sommige toestellen zoals een fietscomputer Bart, is dat deze zelf lerend is, bij sommige fietsen heb je de keuze tussen een paar soorten batterijen Qua energie inhoud.
                  Daar moet je de batterij volledig opladen en bijna volledig plat rijden, dat een paar keer zodat de af te lezen batterijstaat juist komt te staan.
                  Deze werkwijze staat soms ook vermeld bij andere toestellen met een batterij indicator met streepjes of in %,
                  heeft niets te maken met de batterij, maar wel met het aangeven van een zo juist mogelijke indicatie van de batterijreserve.

                  Van de NI-MH batterijen klopt, bij Tesla zitten er meer dan 7.000 stuks (Panasonic) Sanyo Eneloop cellen in de grondplaat van de wagen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Batterij elektrische fiets

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Van de NI-MH batterijen klopt, bij Tesla zitten er meer dan 7.000 stuks (Panasonic) Sanyo Eneloop cellen in de grondplaat van de wagen.
                    Volgens Tesla zelf zitten er toch lithium-ion cellen (18650 type zoals in een laptop) in de accupacks van de Tesla: http://my.teslamotors.com/roadster/technology/battery
                    Om dezelfde capaciteit te krijgen met Eneloop cellen zou de wagen een heel stuk zwaarder worden.

                    Bij Toyota zijn het geen kleine AA cellen, tenzij er in die blokken telkens een aantal parallel geschakeld zijn: https://www.youtube.com/watch?v=hvEtiQXtTFc
                    Maar volgens Toyota zelf gaat het wel degelijk om Nimh cellen.

                    Eigenlijk zijn de lithium-ion 18650 cellen niet ontwikkeld voor die high-power accupacks zoals in een auto (of een fiets).
                    Er worden een heleboel cellen in parallel en serie geschakeld, als daar een defecte cel tussen zit, dan zorgt die ervoor dat het complete accupack niet meer goed werkt.
                    Bij de Tesla kunnen ze dan waarschijnlijk ook een "blok" vervangen waarin een aantal cellen parallel geschakeld zitten, daardoor moet niet het complete pack vervangen worden.
                    Dat doen ze bij een heftruck ook als er een cel defect is, die kan ook apart vervangen worden als de rest nog goed is.
                    Maar bij een fietsaccu zal dat niet mogelijk zijn omdat die niet op die manier samengesteld is, daar heb je geen andere keuze dan het hele pack te vervangen, terwijl het best mogelijk is dat er maar één cel defect is (plus de andere die daarmee parallel geschakeld zijn, want die hebben dan ook een te lage spanning gehad).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Batterij elektrische fiets

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Volgens Tesla zelf zitten er toch lithium-ion cellen (18650 type zoals in een laptop) in de accupacks van de Tesla: http://my.teslamotors.com/roadster/technology/battery
                      Om dezelfde capaciteit te krijgen met Eneloop cellen zou de wagen een heel stuk zwaarder worden.

                      Bij Toyota zijn het geen kleine AA cellen, tenzij er in die blokken telkens een aantal parallel geschakeld zijn: https://www.youtube.com/watch?v=hvEtiQXtTFc
                      Maar volgens Toyota zelf gaat het wel degelijk om Nimh cellen.

                      Eigenlijk zijn de lithium-ion 18650 cellen niet ontwikkeld voor die high-power accupacks zoals in een auto (of een fiets).
                      Er worden een heleboel cellen in parallel en serie geschakeld, als daar een defecte cel tussen zit, dan zorgt die ervoor dat het complete accupack niet meer goed werkt.
                      Bij de Tesla kunnen ze dan waarschijnlijk ook een "blok" vervangen waarin een aantal cellen parallel geschakeld zitten, daardoor moet niet het complete pack vervangen worden.
                      Dat doen ze bij een heftruck ook als er een cel defect is, die kan ook apart vervangen worden als de rest nog goed is.
                      Maar bij een fietsaccu zal dat niet mogelijk zijn omdat die niet op die manier samengesteld is, daar heb je geen andere keuze dan het hele pack te vervangen, terwijl het best mogelijk is dat er maar één cel defect is (plus de andere die daarmee parallel geschakeld zijn, want die hebben dan ook een te lage spanning gehad).
                      Je hebt gelijk Bart het zijn inderdaad LI-ION cellen, ik meende dat ze op NG hadden gezegd dat het om NI-MH cellen ging, de samenstelling was een van de enige dingen die ze niet mochten filmen,
                      blijkbaar hebben ze daar een octrooi op. http://www.telegraaf.nl/autovisie/au...ontract__.html

                      Lees het geheim van de batterij http://www.sprout.nl/artikel/onderne...zoek-aan-tesla

                      Ik heb lang geleden nog zelf batterijcellen van heftrucks vervangen Bart, nog in de tijd met de loden bruggen, eerst opsolderen met een kleine lasbrander de gaten
                      traag opvullen en er voor zorgen dat de ganse brug niet te warm werd, daarna met de TIG, werkt perfect om lood te solderen, alleen best de nodige bescherming
                      gebruiken zodat je niet teveel van die giftige dampen binnen krijgt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Batterij elektrische fiets

                        Hallo,

                        allemaal bedankt voor de informatie ...
                        Nu eens gaan kijken wat de beste oplossing zal zijn. Als onze fietsenmaker terug is uit vakantie
                        We kunnen voorlopig toch nog een kleine 30 km ver fietsen, en nog verder als die volgende kilometers alleen maar bergaf zijn.

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Batterij elektrische fiets

                          Controleer eens of de bandenspanning wel hoog genoeg is, met een hogere bandenspanning geraak je een paar kilometers verder.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Batterij elektrische fiets

                            Wat ik hier nergens lees jaja is wat de actieradius was toen de fietsen nieuw waren ?

                            Wij hebben ook Oxford M 25 fietsen (tamelijk recent) en ik heb het hier in een ander draad geschreven, daarvan is de actieradius nu ongeveer de volgende :

                            - stand 1 : ongeveer 130 km
                            - stand 2 : ongeveer 80 km
                            - stand 3 : ongeveer 65 km

                            Wanneer je de 'boost' knop gebruikt gaat de accu wel snel leeg, maar dat doe je alleen op een steile helling, dus altijd heel kort, omdat we geen Alpencols beklimmen .
                            Wij rijden meestal op 1 ( zelden op 2 en nooit op 3), en dan rijden wij continu ongeveer het max van 25 km/u.

                            Ik weet natuurlijk niet wat het over drie jaar zal zijn, maar die 30 km lijken me toch héééél kort na slechts drie jaar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Batterij elektrische fiets

                              Hallo,

                              In den beginne deden we ongeveer 15 km per "blokje", en er zijn 5 blokjes.
                              Dat laatste was plusminus, dus konden we een kleine 70 km doen met de nieuwe batterij.
                              Wij rijden steeds op stand 1 (1, 2 ,3 en turbo beschikbaar), nooit hoger en rijden gemiddeld 20km/u. De banden zijn steeds goed opgepompt.
                              Mijn fiets heeft nog geen batterijproblemen na 30 km, maar die van mijn vrouw houdt het na 30 km voor gezien vanaf het moment dat er ook maar de geringste helling aankomt. Het display blijft dan zichtbaar en geeft nog 3 blokjes batterij aan. Als er dan even geen kracht gevraagd wordt, dan kan je weer héél even verder maar na korte tijd is de batterij dan helemaal leeg.
                              Na even te wachten staan er dan weer een paar blokjes tot je even verder rijdt en dan is het weer helemaal gedaan. Frustrerend dus ...

                              Jaja
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X