Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opleiding fotograaf: welk toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opleiding fotograaf: welk toestel

    Dag allemaal,

    Ik ben al jaren heel graag bezig met het nemen van foto's. Ik nam gisteren een beslissing en start in september met een opleiding als fotograaf (avondschool). De spiegelreflex die ik ondertussen al een jaar of 6 bezit voldoet niet meer aan de door de opleiding gestelde eisen (10mp terwijl men minimum 15mp vraagt) dus ik vroeg me af of jullie tips hebben voor een goed toestel.

    Vereisten zijn dus:
    body Canon of Nikon met minimum 15mp
    objectief minimum zoom 18/55

    qua accessoires vraagt men voor het eerste jaar een statief te voorzien (stevig maar licht genoeg om mee te nemen). Voor het tweede jaar vraagt men een flashtrigger, calibratietoestel, flash/lichtmeter, reportageflits.

    Het is dus ook belangrijk voor mij dat de camera die ik nu koop al die opties van het tweede jaar al 'aankan' zodat ik tegen dan niet opnieuw moet investeren.

    Alle tips zijn welkom. Ik ben echt een leek die gewoon heel graag mooie foto's neemt dus ik hoor heel graag jullie mening.

    Groeten,
    Les

  • #2
    Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

    Afhankelijk van je budget, de Nikon D3200 of D3300.
    Iets duurder is de Nikon D5300 of D5500.
    Nog beter, de Nikon D7100 of D7200.
    Rudi

    Comment


    • #3
      Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

      Ik stel me er al vragen bij als ze zeggen dat je een toestel moet kopen met meer dan 15 megapixels.
      Nikon D850 / D700 / D70 /nikor 50 1.4 AFS/ nikor 24-70 2.8/ nikon 80-200 2.8 /Nikor 70-200 2.8 VR II / nikkor 18-70 3.5-4.5/ SB 900

      Comment


      • #4
        Opleiding fotograaf: welk toestel

        Wel petje ik dacht net hetzelfde...
        En ook over die minimum zoom... Eigenlijk is het nog interessanter om met een vaste te leren fotograferen en kadreren met je voeten.

        En die accessoires voor het tweede jaar. Hebben die zelf geen flashtriggers?
        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

        Comment


        • #5
          Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

          Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
          Wel petje ik dacht net hetzelfde...
          En ook over die minimum zoom... Eigenlijk is het nog interessanter om met een vaste te leren fotograferen en kadreren met je voeten.

          En die accessoires voor het tweede jaar. Hebben die zelf geen flashtriggers?
          Ik vermoed dat ze de zoom wel zullen gebruiken om de verschillen in scherptediepte op verschillende brandpuntafstanden te kunnen testen/leren.

          Ik stel mij ook de vraag bij de opleiding dat ze je verplichten om op voorhand een dSLR te kopen zonder dat ze zelf enig koopadvies geven. Het feit dat ze "minstens 15mp" willen doet mij vermoeden dat ze zich in het begin echt wel focussen op mensen die van P&S naar dSLR gaan ...

          Wat die opties betreft, hier zou ik mij niet te veel zorgen over maken.

          Statief -> elke dSLR is voorzien van de nodige hardware om een statief aan te sluiten, al zou ik zeker uitkijken naar een waarvan de schroefdraad van metaal is (en voor het gemak, een waarvan de SD kaart langs de zijkant kan verwijderd worden, zo kan je altijd van kaart wisselen als je camera nog op statief staat ... anders is het een kwestie van geluk).
          Flashtrigger -> zolang je een flits kan aansluiten kan je er een flash trigger op zetten. Met flash triggers zal je sowiso manueel moeten gaan flitsen, dus je hebt echt niets anders nodig dan het sync signaal van de flitsschoen (en anders, ze hebben altijd wel een specifieke versie voor Canon of Nikon)
          Calibratie toestel -> ik vermoed dat ze hier een X-rite spyder mee bedoelen, da's alleen afhankelijk van je pc
          Flash/lichtmeter -> pokke duur voor wat het is, maar staat volledig los van je camera
          Reportageflits -> beetje vaag wat ze hier bedoelen, maar als je een Nikon body koopt,is het het makkelijkste om een Nikon flits te nemen (dito voor Canon)


          Anyway, welk merk dSLR heb je nu ? Als je hiermee tevreden bent zou ik zeker niet van merk veranderen, dat maakt de overstap eenvoudiger én je kan je huidge lens hergebruiken.
          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

          Comment


          • #6
            Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

            als het een opleiding betreft tot fotograaf moet je jezelf afvragen hoe hoog je wil starten.
            starten met een d3*** serie, tja daar ga je dan vlugger tegen de beperkingen lopen dan met een d7*** reeks (bij nikon, hetzelfde bij de canon tegenhangers)
            een minimum zoom van 18-55, het ideale dan zou een lichtsterk exemplaar bevatten, bv een sigma 17-50 of duurder dan een 17-55 van het eigen merk (nikon of canon)
            bij zo'n cursus geven ze idd te weinig advies in die richting....
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

              Oorspronkelijk geplaatst door petje Bekijk bericht
              Ik stel me er al vragen bij als ze zeggen dat je een toestel moet kopen met meer dan 15 megapixels.
              Dus dan zou ik met mijn D700 met 12MP niet mogen mee doen, lijkt mij een bull **** regel.

              Comment


              • #8
                Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

                Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                Dus dan zou ik met mijn D700 met 12MP niet mogen mee doen, lijkt mij een bull **** regel.
                Is ook mijn mening.
                Indien ze starten met een technische achtergrond heb je na een 2 tal maanden al een beter beeld wat je zou kunnen of willen aanschaffen.
                MVG. Hugo

                Comment


                • #9
                  Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

                  Na de vereisten ben ik gestopt met verder lezen, en me zelfs niet te willen afvragen wie dat organiseert.
                  Wie me kent weet waarom, ik kan nl. nooit in aanmerking komen om zoiets te volgen - koppig als ik ben.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

                    Bedankt allemaal voor de nuttige info. Eén en ander is voor mij al duidelijker.

                    Ik ben sowieso niet van plan vandaag een nieuw toestel aan te schaffen. Men zegt bij de inschrijving dat je dit de eerste les zeker nog niet nodig hebt dus ik ga inderdaad wat face to face advies van de lesgever afwachten. Wél wil ik voor mezelf al wat researchen en te weten komen en vooral bijleren

                    Ik weet niet wie het net vroeg maar ik heb momenteel een Canon EOS 1000d met een zoom van 18-55 mm. Helemaal goed dus. Behalve de mp. Nu ik jullie reacties zo lees twijfel ik natuurlijk aan het feit of ik mijn huidige camera effectief zou verkopen. Plan was om deze tweedehands te verkopen en de verkoopprijs bij te leggen voor mijn nieuwe aankoop.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

                      Als je al een canon-toestel gewoon bent, en je bent er tevreden van zou ik bij canon blijven...kwestie van gewoonte/gebruiksgemak. Wordt er specifiek gevraagd achter canon/nikon?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

                        ik zou gewoon het eerste jaar starten met je huidig toestel, daar kom je het eerste jaar zeker mee door
                        ken ook iemand die het daarmee doet,
                        daarna zul je véél beter weten wat je wilt en misschien al wat lenzen bij hebben
                        zijn ze daar niet mee akkoord, zet het op een lopen, je zal van zo'n mensen niets bijleren....
                        zou willen zeggen dat je met sommige proffesionele body's niet aan je opleiding kan beginnen....
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

                          Ik volg met de comments.

                          Je kan gerust starten met je 1000D en kitlens.
                          Niet ideaal om de grote diafragmas en DOF te demonstreren maar blijkbaar staat dat ook niet in hun vreemde voorwaarden.
                          Om dat gat dicht te rijden zou ik de mensen adviseren een 50 1.8 te kopen. Die gaat over de toonbank voor 100/150 euro en is echt een goed lensje (bij alle merken)

                          De vraag is ook altijd van hoe hoog is het niveau van een cursus. Ik heb al links en recht vernomen dan het kan gaan van een veredelde bejaarden-bezighoudingstherapie tot zeer kunstzinnige en gedegen cursus waar de bejaarden het na les 2 al op een lopen zetten . Dat zal afwachten zijn.

                          Maar we moeten ook realistisch zijn.
                          Een goede technische basis is zeer belangrijk en de meeste onder ons doen daar toch al snel een jaar of 2 over om dat goed onder de knie te hebben.
                          Het kunstzinige is een persoonljke ontwikkelen. En daar kunnen vele jaren over gaan. Het is ook geen kunstaccademie heh.
                          Tegenwoordig is photoshop ook een onmisbare tool geworden om net weer dat beetje extra er uit te halen maar dat is eigenlijk een opleiding op zich alweer.

                          Maar beginnen met stap 1, de theorie en praktijk. En daar is je 1000D met kitlens best ok voor.
                          En je kan gerust tijdens het jaar eens herevalueren en uitkijken voor een beter lens want dat is DE tool.
                          Later kan je dan nog overstappen naar bv een 70D (wat ik persoonlijk een ideaal toestel vind voor zowel de betere amateur of startend fotograaf.)
                          Een goed statief mag je toch rekenen op minstens 200 euro. Die goedkope dingen van 50 euro mag je echt niet kopen.
                          Voor een flits ben je gered. Daar kan je nu bv een yongnuo kopen op ebay met HSS en TTL voor 150 euro max (terwijl de zelfde flits bij Canon een aardig stuk meer kost) Een echte aanrader.

                          flashtrigger kan je alweer op ebay vinden voor een prikje (terug van merk yongnuo)

                          calibratietoestel is een ander paar mouwen, dat zijn dure dingen maar wel noodzakelijk als je de fotos beter wil kunnen afwerken.

                          lichtmeter is ook een duur speeltje maar zou ik nu nog niet kopen.

                          Wat ze er niet bij vertellen is dat je eigenlijk ook nog een goed scherm moet kopen + software voor op de pc.

                          Alles samen kan dat aardig oplopen. Veel van ons hebben daar jaren over gedaan om dat beetje met een keer op te bouwen.
                          Last edited by xafke; 22 juli 2015, 01:40. Reden: aanvullen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

                            Mijn vader heeft al heel wat ervaring met verschillende opleidingen. Hij is zich op de laatste drie die hij wou volgen, na een les weer gaan uitschrijven... Het is soms echt triestig.
                            Bij een van die drie was er een leerkracht die de de eerste les de uitleg gaf van de verschillen in body's en alle soorten lenzen. Dat vind ik zelf al heel ambitieus voor een les, maar allez een beknopte samenvatting tot daar aan toe. Maar wat die daar dan stond te verkondigen: ze beweerde zo bvb dat je geen fullframe lenzen mocht kopen als je een cropbody had, want dat die daar niet op passen, dat een toestel met meer mp sowieso beter was van kwaliteit... En dat je best een zoomlens kocht met een zo groot mogelijk bereik, anders moest je steeds van lens wisselen en dat is niet praktisch.

                            En zo iemand moet het dan aan anderen gaan uitleggen...

                            Maar idd on topic:

                            Reportageflitser heb je nodig, en het meest compatibel is uiteraard die van het eigen merk, maar een goedkoop alternatief flitst ook en dat is wat ze moeten doen.

                            Lichtmeter: ik zou verwachten dat ze er toch enkele in de opleiding hebben, dat je er eerst leert mee werken, weet wat je er kan/wil mee doen en dat je dan beslist of je dat zelf echt nodig hebt.
                            Ik gebruik dat toch zelden of nooit. Ik vertrouw op die in de camera.

                            Calibratietoestel. Wij hebben er hier een in de familie. En die gebruiken wij allemaal. Dat heb je niet dagelijks nodig. Maar een scherm moet gecajlbreerd zijn, anders weet je niet wat je doet bij de nabewerking.
                            En zoals hier boven gezegd, een goede pc en scherm helpt wel.

                            Ik zou eerst en vooral de eerste lessen mijn ogen en oren goed openzetten.
                            Een goeie technische basis is heel belangrijk, maar helaas krijg je die zelden of nooit in een opleiding. Vaak is het motto: 'je moet het zelf ervaren door te doen' en voor een deel gaat dat ook op, maar soms is het toch handiger als ze je eens deftig uitleggen hoe alles binnen in een camera werkt, zodat je begrijpt wat er gebeurt en waarom. Dan is het veel makkelijker om te weten wat je moet doen om je foto te krijgen hoe jij hem wilt.

                            En van zodra jij weet wat jij wil bereiken met je fotografie, ga je zelf ontdekken waar je toestel te kort komt en welk toestel die tekortkomingen het beste invult.
                            En dat verschilt van persoon tot persoon.
                            Laat je vooral niets opdringen! Er is geen 'absoluut beste toestel', dan hadden we die toch allemaal? Idem voor een lens: wil je absolute scherpte of moet ze betaalbaar blijven of moet ze gewoon een groot bereik hebben of wil je lichtsterkte... Hangt ook allemaal af van jouw fotografische voorkeur.
                            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

                              Als ik die opleidingen bezie gaat het meestal om technische issues: hoe leer ik met mijn toestel omgaan/bedienen. Gesproken handleidingen dus.
                              Leren fotograferen is leren dingen zien, en leren hoe anderen dingen zien (en leren begrijpen - het is daarom dat vele cmmentaren weliswaar goed bedoeld zijn, maar niemand verder helpen). Dit is toestel/apparatuur onafhankelijk.
                              -> bv.
                              • Met een grijskaart kun je je witbalans instellen, maar ook gebruiken als vervangings incidentlichtmeter (geen externe lichtmeter nodig)
                              • Het is meer een fotografische uitdaging (en leerzamer) om met één vaste lens bv 50mm je themas te benaderen dan een all-round zoomlens
                              • wat je niet met een 10Mp camera kan fotograferen kun je ook niet fotograferen met een 15Mb camera
                              • Ik heb in heel mijn fotografische carriere nog nooit een on-camera flitser gebruikt. Voor niks nodig.
                              • Een kalibratie toestel heb je uiteindelijk enkel nodig als je zelf wil afdrukken..

                              YMMV
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X