Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • filters

    Welk effect hebben al die filters op je foto's?
    (UV-filters, circulaire polarisatiefilters, mistfilters, centerspotfilters,...)

    Op voorhand bedankt!
    [COLOR=DarkRed]Canon EOS 300D + EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6

  • #2
    Originally posted by FransGuelinckx
    Welk effect hebben al die filters op je foto's?
    (UV-filters, circulaire polarisatiefilters, mistfilters, centerspotfilters,...)

    Op voorhand bedankt!
    Ga eens naar deze link
    http://www.steves-digicams.com/

    type vervolgens filters in en je hebt een schatkist met informatie

    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

    Comment


    • #3
      Re: filters

      Hallo,
      aangezien we hier toch op belgiumDIGITAL.com zitten leek het mij vooraf vooral interessant te vragen of het gebruik van filters bij digitale camera's wel nodig is?
      OK, je kan een UV-filtertje gebruiken om de lenzen de beschermen.
      Ik vroeg mij bv af of het ook zin had dat ik op mijn digitale camera een gele filter plaats voor contrastrijkere zwart-wit opnamen?
      Her en der las ik dat bij digitale camera's filters technisch gezien geen zin hebben? Kan iemand dat ontkrachten?

      Bedankt!
      Carla

      Comment


      • #4
        Re: filters

        Ja, ik ontkracht !!
        Voorbeeld - Ik wil een windmolen fotograferen met wat bewegingsonscherpte op de wieken. Er is teveel licht en ik kan met mijn toestel niet lager brengen dan 1:125sec. Ik bevestig een ND-filter om drie stops licht te verliezen. Hierdoor kan ik gaan fotograferen op 1:15 - De zaak is dus opgelost !
        Hoe ga ik dat klaren zonder filter ??
        Voorbeeld - Ik wil een landschap fotograferen maar er is veel reflecterend zonlicht in het tafereel. Ik neem een polarisatiefilter om deze reflecties op te heffen.
        Hoe ga ik dat klaren zonder filter ??
        Ik weet, er zijn heel veel mensen die denken dat alles op te lossen is met fotobewerking maar dat is niet waar. Er zijn inderdaad veel zaken mogelijk maar niet alles. Het is trouwens in het belang van de kwaliteit van de foto om het beeld zo dicht mogelijk bij je doel te brengen bij het fotograferen zelf.
        fredje

        Comment


        • #5
          Re: filters

          @fredjefriet: Je heb volledig gelijk... voor die 2 filters. Het zijn ook de enigen die ik nog gebruik/wil hebben. Maar alle andere filters die je bij analoge fotografie kon (moest) gebruiken kan je meestal beter en gemakkelijker via de nabewerking toepassen.
          Dus: een UV- of skyligt-filter kan als bescherming.
          Met een polarisatiefilter kan je weerkaatsingen verminderen en/of blauwe lucht verdonkeren.
          Met ND-filters (Neutral Density) kan je de hoeveelheid licht verminderen zodat je sluitertijd lager word om bepaalde effecten te bekomen.
          Groetjes,
          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

          Comment


          • #6
            Re: filters

            Dus een aankoop van een geel filtertje voor mijn nieuwe digitalecamera heeft dus toch zin? Contrast kan anderzijds via Photoshop nog versterkt worden, niet?

            Comment


            • #7
              Re: filters

              Oorspronkelijk geplaatst door Carla Bressa
              Dus een aankoop van een geel filtertje voor mijn nieuwe digitalecamera heeft dus toch zin? Contrast kan anderzijds via Photoshop nog versterkt worden, niet?
              Hallo Carla,

              Wel opletten dat je de "white balance" vastzet. Ander gaat de digicam overkorrigeren.

              Overigens zijn alle filters goed te gebruiken met digitale fotografie.
              Wel een beetje opletten met IR filters. Sommigen kunnen afhankelijk van de camera eeh beetje te veel licht wegnemen.

              Voorwaarde is wel dat je op voorhand duidelijk weet wat je wil.
              Met PS kan er veel. Maar niet altijd alles.

              Het gebruik van een filter is NIET het toevoegen van een kleur of soort licht. Het is het wegnemen ervan omdat het stoort. En dat geld niet alleen voor UV en IR.....

              Voorbeeld : Als je met een geel of oranje filter "dieper" in de bergen kan kijken omdat de UV en blauwfaktor verdwijnt dan kan je dat niet nabootsen in PS. Wel kan je met PS dit effekt daaarna nog verbeteren/versterken/ en vooral zichtbaarder maken.

              Skitch
              Last edited by Skitch; 29 augustus 2004, 20:39.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment

              Working...
              X