Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meningen gevraagd: 300D of 10D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Meningen gevraagd: 300D of 10D?

    Hallo

    2 jaar geleden kocht ik mij een Fujifilm Finepix s602 Zoom. Reden van aankoop was toen vooral om foto's te maken van wielerwedstrijden en veldritten. Uiteraard gebeurde dit op (super)amateuristisch gebied dus vond ik het nog niet nodig om een echt topmodel te kopen. (alhoewel de s602 toen ook niet van de goedkoopste was ). Maar nu; 2 jaar later, begin ik toch meer en meer te overwegen om een nieuw toestel te kopen. Deze keer niet alleen om wielerwedstrijden op een geheugenkaartje vast te leggen, maar ook om mij gewoon met fotograferen bezig te houden, want het is echt wel leuk

    Ik had gedacht om een canon aan te schaffen, maar twijfel nog tussen de eos 300D en de 10D. Met de verschillende threads op dit forum ben ik al een heel stuk wijzer geworden, maar toch had ik graag nog eens gehoord wat jullie me aanraden. Ikzelf dacht aan de 10D, tenzij de verchillen met de 300D echt wel miniem zijn?

    alvast bedankt!


    PS: sorry als deze vraag al honderdduizend keer zou gepost zijn, maar vond dit niet onmiddellijk terug via de zoekfunctie (heb wel niet lang gezocht )

  • #2
    wel, moest ik nog eens kunnen kiezen had ik effe verder gespaart voor de D10, niet omdat hij inwendig beter is, maar voor de body.

    Comment


    • #3
      Crexis heeft het reeds gezegd... De inwendige verschillen zijn inderdaad miniem, maar de body van de 10D is veel robuuster. Daar waar de 300D een plastic afwerking heeft zien we bij de 10D een gemengde afwerking v. plastic en magnesium (ben hier wel niet helemaal zeker van)

      Inwendig zou je kunnen stellen dat de 10D een iets grotere buffer heeft dan de 300D (is te merken aan het aantal foto's dat je kan nemen wanneer je continu opnamen maakt) Echt superbelangrijk is dit echter niet... Wanneer je budget het toelaat, zou ik voor de 10D gaan, maar het is niet zo dat je met de eos 300D een echt minderwaardig toestel binnen haalt...

      Groetjes, Dre

      Comment


      • #4
        ga eens naar een fotowinkel waar je de twee fototoestellen eens in handen mag houden. Ben er zeker van dat je dan voor de 10D kiest.
        Voelt heel solide aan, zo solide dat je het gevoel krijgt dat je er met een auto kan overrijden en dat hij dan nog zal werken.
        Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
        Hier op dit forum.

        Comment


        • #5
          tenzij je de body gaat gebruiken als hamer zou ik geen body kiezen omdat die robuuster 'voelt'. Blijkbaar veel mensen wel. Als alles hetzelfde zou zijn zou ik opteren voor de 300D omdat die lichter is (en daarom door velen als breekbaarder beschouwd dan de 10D), maar dat is uiteraard niet het enige verschil. Ik wacht trouwens zelf op de opvolger van de 10D , ik heb tijd

          Grootste verschil tussen de twee zijn de custom functions, de 300D heeft die niet. EN de 10d is op een aantal vlakken sneller.

          Je kan natuurlijk ook wachten op de opvolger van de 10D , als die er al komt eind dit jaar.
          Groetjes,
          Arvid


          Reis- en fotowebsite

          Comment


          • #6
            eerst en vooral bedankt voor de reacties tot nu toe

            ik ben ook maar een simpel studentje dus wachttijd zal sowieso langer zijn dan een paar maand

            Maar als ik wacht op de opvolger van de 10D, dan kan ik evengoed wachten op de opvolger van die, en op de opvolger van de opvolger van de opvolger van die

            Maar 't is wel goed nieuws dat er een opvolger komt, dan zal de 10D wel wat zakken in prijs

            Comment


            • #7
              ik heb een 300D gehad en omgeruild voor een 10D , niet omdat ik de 300D slecht vond maar alleen maar omdat ik gewoon niets moest opleggen om de 10D te kunnen krijgen ( ergens een foute bestelling op het werk) . toestellen verschillen wel van elkaar , maar niet echt om over naar huis te schrijven . toch zeker niet in kwaliteit van de genomen foto's .

              http://www.dullaert.net

              Comment


              • #8
                Originally posted by TicA
                Maar als ik wacht op de opvolger van de 10D, dan kan ik evengoed wachten op de opvolger van die, en op de opvolger van de opvolger van de opvolger van die

                Maar 't is wel goed nieuws dat er een opvolger komt, dan zal de 10D wel wat zakken in prijs

                dat is ook juist, maar tis maar dat ik voorlopig verder kan en dit jaar toch nog niet van plan was over te stappen op DSLR (heb SLR en de canon Pro1 die toch ook al behoorlijk goed is).
                Dus hoopte ik stiekem dat er een opvolger kwam, vandaar en hij lijkt er aan te komen (nog niet officieel bevestigd dacht ik)
                Groetjes,
                Arvid


                Reis- en fotowebsite

                Comment


                • #9
                  De opvolger van de 10D zal ook in zijn prijs wel opvolger zijn!!
                  Nu is de prijs ongeveer 1335 euro voor de 10D, toen hij uitkwam 2300 euro. Je moet jezelf afvragen wat kan er beter aan een opvolger??
                  Niemand kan het nog zeggen, laat staan hoeveel hij kost?
                  Ik weet wel dat ik zeer tevreden ben over mijn 10D. En wat nu goed is zal met de opvolger beslist niet naar de tweedehands markt verdwijnen.
                  En de keuze tussen de 10D of de 300D. Voor mijn persoonlijk is de 10D meer body, natuurlijk ook zwaader. Plastic op magnesium je voelt het verschil, en natuurlijk in prijs.

                  mvg. drh

                  "Waar doe ik het mee! met mijn 10D"
                  -------------------------------------------
                  Canon EF 28-135mm f3.5-5.6 IS USM + Hama UV filter
                  Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO (HSM)+ B+W kr 1,5 skylight 1,1 x filter, Manfrotto 055AB & 141RC

                  Albums: http://drh.fotopic.net http://img62.photobucket.com/albums/v190/chrisdrh/
                  http://drh.pixelfish.be/


                  -------------------------------------------

                  Mvg, drh

                  "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                  Comment


                  • #10
                    waarom geen D70??

                    hihi

                    Comment


                    • #11
                      Als de prijs minder een rol speelt, de 10D natuurlijk (of zoals reeds aangehaald de D70).
                      Vergeet ook niet dat het niet alleen op de body aankomt, maar dat vooral ook de lenzen doorslaggevend zullen zijn qua eindresultaten.

                      Ludovic
                      EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                      BD0118BE

                      Comment


                      • #12
                        Voor wielerwedstrijden en veldritten: 10D. Al was het alleen maar om de snelheid en de buffer. 300D: 2.5 FPS / 4 frames. 10D: 3 FPS / 9 frames buffer.

                        Verder een hele zooi aan instelmogelijkheden, maar die zijn met een beetje mazzel ook op de 300D te hacken (alternatieve firmware...).

                        Als je ooit nog de studio in gaat: de 10D heeft een PC socket, de 300D niet (maar of je die gebruikt is een tweede).

                        Persoonlijk vind ik de dial op de achterkant van de 10D een groot pluspunt van de 10D t.o.v. de 300D. Maar goed, ik schakel dan ook regelmatig over tussen RAW en JPEG. Het is jammer dat je daar niet meer de ISO instelling mee kan veranderen; daar zit nu een apart knopje voor op de body en da's altijd weer even zoeken. Liever had ik die functie onder de grote dial gehad, maar helaas.

                        Last but not least: de 300D heeft een 'pentamirror' gebaseerde viewfinder in plaats van een 'pentaprism'. Een spiegelstelsel dus in plaats van een prisma. Die spiegel oplossing is goedkoper en lichter maar wat minder lichtsterk.

                        En inderdaad, het gevoel van een wat zwaardere en robuustere camera telt ook mee.

                        Comment


                        • #13
                          bedankt, zeer nuttige reacties!

                          kzal er nog eens goed over denken, en vooral goed voor sparen

                          Comment


                          • #14
                            Ge zult er alleszins uw plezier van hebben... Ik ben ook maar een simpel studentje dat voor deze zomer foto's trok met een minitoestelleke... Lang leve die vakantiejobs!!!! en mijn D70 natuurlijk

                            Comment


                            • #15
                              Had ik nu 4 weken kunnen werken ipv 2, was de 10D op dit ogenblik al besteld, maar helaas heeft de tweede zit daar anders over beslist

                              Comment

                              Working...
                              X