Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garantie op scherm smartphone?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Garantie op scherm smartphone?

    Eergisteren lag mijn smartphone (een Sony Experia Z1) op mijn bureau, zoals dat tijdens de vakantie meestal het geval is. Toen ik 's avonds terug thuis kwam van de jeugdbeweging stelde ik echter vast dat een deel van scherm (rechter bovenhoek) niet meer reageerde. Als je goed kijkt kan je zien dat het scherm gebarsten is. Even gekeken waarneer ik hem juist gekocht had, en hij viel dus nog onder garantie.
    Dus stapte ik de dag erna met garantie bewijs, originele doos en mij GSM naar de winkel waar ik hem gekocht heb. (Keten die de woorden garanties en vertrouwen hoog in het vaandel draagt, waarschijnlijk ook de reden waarom ik daar de aankoop deed.)

    Uitleg gedaan, waarbij ze mij met de uitleg van "hij is niet gevallen" al half uit lachten.
    Op de vraag om men het normaal vind dat het scherm van een GSM die men verkoopt als zijnde robuust en waterdicht uit zichzelf barst, kreeg ik ook geen antwoord.
    Op het internet lees je meerdere verhalen over dit probleem.

    Volgens de verkoper heb je bij de fabrikant nooit garantie op schermschade, maar in mijn geval gaat dit toch om een productiefout.
    Heb ik dan geen recht op een gratis herstelling of op z'n minst een gratis prijsofferte voor herstelling. (Dat ging mij sowieso al 40€ kosten)

    Heb mijn GSM dus gewoon mee terug naar huis genomen.
    De verkoper raadde mij aan om hem ergens anders te laten maken. (Bij hun ging dit erg duur uitvallen)
    Iemand die een adres weet waar je dit scherm kan laten maken.

    Wel iets geleerd, ik koop nooit nog iets in een winkel.
    Vanaf nu alles op't internet. Garantie heb je toch alleen maar tot er iets stuk gaat...
    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

  • #2
    Re: Garantie op scherm smartphone?

    Dat is altijd een probleem ... in 99.99% van de gevallen is een toestel wel gevallen of geforceerd (broekzak) geweest bij dergelijke schade en dat lijkt ook aannemelijk als oorzaak.
    Als men dan de pech heeft dat iets vanzelf breekt, dan is het vaak een discussie om toch garantie te bekomen.
    Is zoals de voorruit van een auto, als die breekt is dat in de meeste gevallen door een steentje maar toch kan het soms spontaan voorkomen.
    En u weet zo goed als iedereen, als er extern geen zichtbare schade is zal bijna iedereen proberen zeggen dat die niet gevallen is.
    Dat is dan allemaal in het nadeel van mensen die het spel eerlijk spelen en dus de pineut zijn.
    In principe zou dit toestel dus onder garantie hersteld moeten worden, tenzij ze kunnen aantonen dat het door verkeerd gebruik (eigen schade) is.
    Maar zoals u nu ervaart keren ze de rollen om en moet jij bewijzen dat het niet uw fout is ... begin maar.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Garantie op scherm smartphone?

      Ik heb het verhaal van Verseg tegengekomen met mijn wagen.

      Nieuw vooruit laten plaatsen na het kruisen van een kamion waar een steen afgevallen was recht in mijn raam (wat een pattat!!) Probeer die kamion maar eens te vinden.

      Het moet lukken ik laat de wagen (met nieuw raam) in de hete zon staan en paar dagen nadien een barst van bijna een halve meter onderaan over de lengte.
      Mijn vermoeden is dat het nieuw glas niet goed geplaast was en dat er spanningen opgetreden waren door de zon.
      Niets garantie, was mijn schuld dat er zon was!

      Ale de moraal van het verhaal is dat je dat waarschijnlijk niet kan winnen gewoon omdat het teveel zou kosten door deze dat er misbruik van zouden maken en wel eens hun toestel "per ongeluk" onder spanning zouden zetten. (wat het nut hiervan ook moge zijn)

      Wat je wel kan doen is een schermpje op ebay kopen en die zelf vervangen. http://www.benl.ebay.be/itm/REPUESTO...item3cfdf81732
      Maar ik heb ooit in het Brusselse van die winkeltjes binnengelopen waar ze het voor jou doen voor een prikje. (was winkeltje net iets voorbij de beurs)

      Comment


      • #4
        Re: Garantie op scherm smartphone?

        Ik weet niet van waar je bent, maar in Leuven ( Bondgenotenlaan) is er een winkel die schermpjes vervangt. ( iFixers)
        Onze dochter heeft er eens het scherm van haar ipad laten vervangen. Was wel niet goedkoop, maar correct gedaan.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Garantie op scherm smartphone?

          Ik heb in Leuven bij iFixers scherm van Samsung S4 laten vervangen (na val)
          Kostprijs 170 euro (origineel scherm en correct geplaatst)

          Comment


          • #6
            Re: Garantie op scherm smartphone?

            OK, bedankt voor de reactie's. Zal eens in Leuven of Brussel gaan kijken.

            Conclusie is dat men op een smartphone dus gewoon geen garantie heeft...
            Als je op de batterij en het scherm geen garantie hebt blijft er niet veel meer over hé...
            Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
            Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

            Comment


            • #7
              Re: Garantie op scherm smartphone?

              Oorspronkelijk geplaatst door C. Ruben Bekijk bericht
              OK, bedankt voor de reactie's. Zal eens in Leuven of Brussel gaan kijken.

              Conclusie is dat men op een smartphone dus gewoon geen garantie heeft...
              Als je op de batterij en het scherm geen garantie hebt blijft er niet veel meer over hé...
              Als uw scherm niet gebroken is maar wel andere defecten vertoont ... dan heb je wel garantie natuurlijk.
              Ik heb op een Samsung tablet na een maand of twee een loskomend scherm gehad, scherm werd direct vervangen zonder discussie.
              Echter kwam het een week later terug los, dan hebben ze me direct een nieuw toestel gegeven.
              Dit bij een officiële verkoper/hersteller waar ik het toestel niet eens gekocht had.
              Dus ja, je kan wel garantie krijgen als er geen discussie mogelijk is ... maar een breuk blijft inderdaad een moeilijke zaak.

              Als je zeker bent dat er niets met het toestel gebeurd is en het is een gekend probleem, waarom probeer je dan niet eens de fabrikant (verdeler/invoerder) te contacteren en toch een regeling te bekomen?
              Desnoods via een ander herstelpunt ... toch niet zo snel toegeven als je zeker bent?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Garantie op scherm smartphone?

                Ik heb eens een probleem gehad met een moederbord van ...s waarvan één (1) pinnetje totaal geplooid was en dus ik ermee terug naar de winkel.
                Teuteut het was mijn schuld want in de fabriek werd dat uitvoerig getest en als er één mobo stuk was kon die nooit door de tests geraken en nog vele 5-en en 6-en.
                Ze wilde niks doen, ze namen mijn klacht zelfs niet aan.
                Ikke naar huis in een Franse colère een mail naar ...s met de feiten.
                ...s.nl (voor de Benelux) trok zich niks van aan ik moest dat regelen met de invoerder in België, als je weet dat er op z'n minst twee invoerders zijn in ons kl#te landje.
                Maar als ze in Holland dachten er zo goedkoop vanaf te komen dan kenden ze mij nog niet.
                Ik heb gedreigd en hen bestookt met mijn mails tot ze maanden uiteindelijk toch toegaven om dat mobo op te sturen.
                Een maand later kreeg ik een splinternieuw moederbord, ik heb hen nooit bedankt!
                Deze morgen komen er twee adapterringen van Haida per taxipost aan. Do de verpakking open en die ringen zitten elk afzonderlijk in een verzegeld doosje.
                Koop een moederbord en ge zult zien dat de doos NIET en NOOIT verzegeld is.
                Garantie, doe mij niet lachen.
                Zelfde met de roest aan mijn Mercedes.
                Omdat het eerste onderhoud nooit in het onderhoudsboekje werd ingeschreven ben ik ALLE garantie kwijt!
                Maar bij MB vallen alle klachten in dovemans oren. Nooit nog een Europese wagen voor mij.

                Moraal van het verhaal geef het niet te snel op en leg uw probleem uit bij de fabrikant van uw toestel, vele chanse.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Garantie op scherm smartphone?

                  Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn Z1 compact. Op een gegeven moment reageerde de bovenste helft vh scherm niet meer. Bij de winkel zagen ze onmiddellijk dat er een barst was bovenaan van links naar rechts. Sorry maar geen garantie, eigen schuld. Ik ben er zeker van dat ik die nooit heb laten vallen en daarom was ik toch verbaasd.

                  Op het internet gaan zoeken naar mogelijke gevallen en inderdaad, verschillende gevallen van Sony Xperia toestellen met spontaan barstende schermen. Er is zelfs een facebook pagina daarover.

                  Ik heb 100€ betaald voor een nieuw scherm. Weet niet waarvan je bent maar kan je de gegevens doorsturen, regio Maasmechelen.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Garantie op scherm smartphone?

                    Heb je al eens bij Sony zelf gehoord ? Als ze weten van productieproblemen en ze zijn een beetje eerlijk dan herstellen ze die wel, maar je moet hier natuurlijk veel sjaans mee hebben.

                    Je moet je natuurlijk ook even in de schoenen van Sony steken, iedere klojo die zijn gsm laat vallen wil dit op hen steken in de hoop een nieuwe te krijgen die ze sowiso toch nog is laten vallen ... op een bepaald punt moet je gewoon njet zeggen of gewoon failliet gaan
                    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Garantie op scherm smartphone?

                      Even gekeken waarneer ik hem juist gekocht had, en hij viel dus nog onder garantie.
                      Er is garantie en er is garantie ... ttz. er is garantie waar de leverancier moet bewijzen dat het geen productiefout of verborgen gebrek is en er is garantie waar de consument moet bewijzen dat het om een productiefout of verborgen gebrek gaat.

                      Eerste 6 maanden moet de leverancier/fabrikant bewijzen dat de barst niet kan te wijten zijn aan productiefout (wat hij heel moeilijk hard kan maken voor een individueel geval), daarna moet de consument bewijzen dat het een productiefout is (wat zo goed als niet kan bewezen worden).


                      (wettelijke consumenten garantie uiteraard).

                      Comment

                      Working...
                      X