Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

    Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen in een appartements gebouw?
    Het gaat over een gebouw met een 5-tal appartementen en een gemeenschappelijke fietsberging met één stopcontact.

    Is er een systeem waarbij je zonder al te grote infrastructuurwerken elk zijn elektriciteit kan laten gebruiken om zijn fiets op te laden?
    Of wordt er een gemiddelde berekend zodat dit bedrag bij de maandelijkse algemene kosten betaald wordt?
    Nu is het : elk tankt bij en de huisbaas heeft nog niets in de gaten.
    Binnenkort moeten die fietsen ook nog aan internet hangen om je hartslag in grafiek te zetten.
    Iemand een idee?
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

  • #2
    Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

    Dan is er ook nog een bijkomend probleem als daar 5 (of meer) elektrische fietsen staan terwijl er maar één stopcontact beschikbaar is, wie mag er zijn of haar fiets laden, en wanneer?

    Als de huisbaas dat merkt aan de jaarlijkse energierekening, dan zal dat "tekort" wel ergens vandaan moeten komen.
    De meeste fietsen hebben een accu van 300-500Wh, als je die geregeld helemaal moet laden, dan zal dat toch wel opvallen bij de jaarlijkse meteropname.

    In principe zou iedereen een eigen stopcontact moeten hebben dat aangesloten is achter de kilowattuurmeter van dat appartement.
    Elk stopcontact kan dan in een "box" gemonteerd worden die enkel te openen is met de bijhorende sleutel.
    Maar die infrastructuur zal wel extra geld kosten omdat er kabels moeten worden getrokken naar de zekeringkast van elk appartement.

    Wat er ook kan gebeuren is dat de huisbaas dat ene stopcontact uitschakelt, en dat iedereen de fietsaccu mee naar zijn appartement moet nemen om die bij te laden.
    Ik heb geen ervaring met elektrische fietsen, en ik weet niet of je de accu los van de fiets kan laden, maar ik neem aan dat dat wel mogelijk is.
    Je moet tenslotte de fietsaccu in de winter ook bij kunnen laden, rekening houdende met het feit dat je lithium-ion accu's nooit mag laden bij temperaturen onder de 0°C (daardoor is er een kans op interne kortsluitingen, en kan de accu in brand vliegen of zelfs exploderen) moet er daarom toch wel een manier zijn om de accu in een verwarmde ruimte bij te laden terwijl de fiets zelf ergens in een (te) koude bergplaats staat.
    Bij elektrische wagens die op een lithium-ion accu pack werken zit er naar het schijnt een verwarmingssysteem in het accu pack om de minimumtemperatuur tijdens het laden voldoende hoog te houden (het laadrendement gaat daardoor wel wat achteruit).

    Voor de hartslaggegevens zal je alle data misschien ook wel kunnen opslaan op een smartphone om die later op de computer te bekijken?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

      Nu is het : elk tankt bij en de huisbaas heeft nog niets in de gaten.
      huisbaas maakt zich daar geen zorgen over, die zal de kosten bij de jaarlijkse eindafrekening wel verdelen over alle appartementen.

      Eigenlijk is dat onbehoorlijk gebruik van dat stopcontact, je neemt beter de accu eruit en laadt die IN je eigen appartement op.

      Je moet maar eens geen elektrische fiets hebben en toch moeten meebetalen aan het regelmatig opladen van andermans batterijen ... bij mij zou zo'n kabel rap worden uitgetrokken en bij volharding zou ik de ' huisbaas' of de syndicus dat stopcontact laten verwijderen.

      Dat is als zoiets als de gemeenschappelijke watermeter in een appartementsgebouw en die van het gelijkvloers die dagelijks, wekelijks hun zwembad vullen en laten leeglopen ... wel de lusten maar niet de lasten willen dragen ...

      Vergeet ook niet dat elektriciteit voor de gemeenschappelijke delen aan 21 % btw onderhevig is en die voor de appartementen aan 6 % btw. (voor zolang het nog duurt tenminste).
      Last edited by Empe; 18 juli 2015, 14:11.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

        Zoals Black Bandit zegt, kastje maken met daarin een aantal kWh meters, sleutelschakelaars en stopcontacten.
        Zo heb ik het gedaan waar mijn schoonmoeder woont, omdat er een aantal eigenaars een diepvries in hun kelderberging hadden staan en aftakten van de gemeenschapsstroom.
        Het stopkontakt staat er nu in hun eigen berging. Voor de fietsstalling kunnen die stopkontakten eventueel gegroepeerd bij de meterkast staan.
        Ieder jaar krijgen deze gebruikers de rekening via de syndicus.

        Last edited by notex; 18 juli 2015, 14:48.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

          Nu is het nog maar een fiets waar je inderdaad de accu mee naar je eigen appartement kan nemen. Is misschien ook veiliger dat die geen voetjes krijgt. Maar doe dat eens met je auto...

          Comment


          • #6
            Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

            Ik zie hier ook het probleem niet. Ik dacht, ik schrijf wel 'ik dacht', want ik ken natuurlijk niet alle elektrische fietsen die er bestaan, dat de batterij altijd kon losgemaakt worden van de fiets (want die moet toch sowieso na een bepaalde tijd vervangen worden).
            Dus iedereen neemt zijn batterij mee naar het appartement, laat ze daar opladen en het is opgelost... als iedereen er zich aan houdt wel te verstaan.
            Dat is nu net het voordeel van een elektrische fiets, je kan gaan fietsen, en terwijl je ergens binnen gaat om te eten, kan je vragen of je je batterij wat mag bijladen.
            Het zou nog al wat zijn wanneer je je fiets moet binnenzetten in het restaurant om wat bij te laden .
            Wij ondervonden tot op heden nog nergens een probleem, overal was het van 'daar zit een stopcontact, ga je gang'.
            Dat doe ik trouwens ook nu en dan wanneer we op reis zijn met de batterij(en) van mijn fototoestel, maar de kost om die op te laden kan je natuurlijk niet vergelijken met het opladen van die van een elektrische fiets.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

              De meeste fietsen hebben een batterij van 0,2 kWh.
              Stel dat je die elke werkdag helemaal oplaadt, dan spreken we over 200x0,2 kWh= 40 kWH per jaar
              Een kWh kost maximaal 0,25€. We spreken dus zeggen en schrijven over 10€ per jaar.... , en dat bij behoorlijk intensief gebruik.

              Iemand die de lift een verdiep hoger moet nemen veroorzaakt meer energieverbruik dan dat.

              Je kan misschien een kaart invoeren waarop je streepjes zet voor elke deer dat je de lift gebruikt, het licht in de hal aan doet of de poort laat open gaan, om nog niet te spreken over de slijtage aan de deurklink, de vloer of het sleutelgat.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

                Ik had bij Norton naar elektrische fietsen gezocht (omdat ik zelf met een Norta LRC S30 rij, en omdat ik daar heel tevreden over ben), de elektrische fietsen van Norton hebben een accu van 576Wh, dat is een heel stuk meer dan 0,2KWh.

                Als je die fiets dan dagelijks gebruikt voor woon-werk verkeer over een redelijke afstand, dan zal je dagelijks toch wel wat meer dan 0,2KWh moeten bijladen (dan mag je zo geen goedkope fiets met een kleine accu kopen, anders geraak je niet meer thuis).
                Voorlopig geraak ik nog heel gemakkelijk op het werk met de fiets zonder elektromotor, als er geen wind is, dan steek ik de meeste elektrische fietsen gemakkelijk voorbij, als de wind goed staat, dan is het snelheidsverschil nog groter.
                Alleen bij tegenwind geraak ik er niet altijd voorbij, in die omstandigheden kan je ook beter een elektrische fiets met een grotere accu-capaciteit hebben, want anders zal je ook niet ver geraken (eentje met 0,2KWh zal heel snel leeg zijn).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

                  Dank voor de antwoorden.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  De meeste fietsen hebben een batterij van 0,2 kWh.
                  Stel dat je die elke werkdag helemaal oplaadt, dan spreken we over 200x0,2 kWh= 40 kWH per jaar
                  Een kWh kost maximaal 0,25€. We spreken dus zeggen en schrijven over 10€ per jaar.... , en dat bij behoorlijk intensief gebruik.
                  ........................
                  Dat wil zeggen dat bvb. de 5 huurders met elk een fiets : 5x2x10€= 100€ per jaar of 8,33€ per maand kunnen kosten en het daardoor is dat de huisbaas "het" niet ziet?
                  Of hij wacht met zijn berekeningen om aan het eind van het jaar de rekening voor te leggen.
                  PS: Ik rij niet met de fiets.
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik had bij Norton naar elektrische fietsen gezocht (omdat ik zelf met een Norta LRC S30 rij, en omdat ik daar heel tevreden over ben), de elektrische fietsen van Norton hebben een accu van 576Wh, dat is een heel stuk meer dan 0,2KWh. ..............
                    0,576KWh/0,2KWh = 2,88
                    Dat komt dan op 24€ per maand. Dat zal wel opvallen.
                    Dus een tellersysteem , zoals bvb. notex aanduidt, zal zijn nut hebben. Om het eerlijk te spelen.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      PS: Ik rij niet met de fiets.
                      Zie maar dat je nu niet mee moet opdraaien voor de meerkost van de elektriciteit, want het geld zal wel ergens vandaan moeten komen, de meeste huisbazen zijn geen liefdadigheidsinstelling.

                      Als je nu eens een elektrische BMW scooter koopt, die heeft een accu van 8 KWh, maar je kan die toch altijd laden op kosten van de huisbaas.
                      Dan ben je nog steeds het voordeligst uit als de kosten worden verdeeld over de 5 appartementen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

                        @Empe: waar haal je dat vandaan dat btw verschil 6% voor appartementen en 21% voor gemeenschappelijke delen, daar heb ik nog nooit van gehoord.
                        Zit jij in de 'stiel' of verhuur je zelf appartementen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

                          21% BTW voor industriële en professionele gebruikers
                          6% BTW voor huishoudelijke verbruikers (voorlopig tot 31/12/2015)

                          Er is misschien een contract "industriële verbruikers" afgesloten voor de gemeenschappelijke delen, omdat dit een iets lager tarief was.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                            @Empe: waar haal je dat vandaan dat btw verschil 6% voor appartementen en 21% voor gemeenschappelijke delen, daar heb ik nog nooit van gehoord.
                            Zit jij in de 'stiel' of verhuur je zelf appartementen?
                            Dat is omdat het 6 % tarief er is voor natuurlijke personen in de hoedanigheid van huishoudelijk afnemer. Al de rest is 21 %.

                            In appartementsgebouwen is er de VME (vereniging van mede)eigendom) die over de gemene delen gaat. Het is de VME die de teller en dus de aansluiting voor de electriciteit in de gemene delen afsluit. De VME is een rechtspersoon en geen natuurlijk persoon noch is de electriciteit bedoeld voor privatief huishoudelijk gebruik.

                            In principe hoort de VME ook een ondernemingsnummer aan te vragen (recente nieuwe VME's krijgen dat automatisch). De contracten voor de electriciteit voor de gemeenschappelijke delen (aparte teller) zijn dan ook niet voor residentieel gebruik maar voor professioneel gebruik.



                            Let wel, logisch dat weiniger er van hebben gehoord, het is immers maar een ' tijdelijke ' wet sinds 2014 en binnen de kortste keren zal de overheid dit voordeel voor partikuliere verbruikers wel terug afschaffen en opnieuw naar 21 % of hoger brengen wat geen probleem is volgens minister Turtelboom want de elektriciteit staat toch spotgoekoop, zelfs historisch spotgoedkoop ... wanneer dat mens zelf haar laatste energierekening heeft betaald is mij onduidelijk maar volgens mij leeft die niet echt in hetzelfde land al ik.
                            Last edited by Empe; 19 juli 2015, 10:21.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                              0,576KWh/0,2KWh = 2,88
                              Dat komt dan op 24€ per maand. Dat zal wel opvallen.
                              Dus een tellersysteem , zoals bvb. notex aanduidt, zal zijn nut hebben. Om het eerlijk te spelen.
                              Dit is een worst case berekening, als alle 5 huurders elke dag hun batterij leeg rijden.
                              De meesten zullen wel enkel in de zomer rijden tijdens het weekend zeker....

                              En dan spreken we over peanuts....

                              Comment

                              Working...
                              X