Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

    Dag Forumleden,

    Al tientallen jaren ben ik een gebruiker van een spiegelreflex met als huidige toestel een Canon 7D met de bijbehorende accessoires.

    Door de tijd heen ben ik bewust mijn assortiment aan lenzen gaan inkrimpen, zodat ik enerzijds compacter en lichter kon fotograferen en anderzijds er verschillende lenzen bijna niet meer op de body werden gezet. Mijn huidige en favoriete combo is de Canon 7D met F2.8 17-55 + f4 70-200 en de macro 100mm.

    Ik heb het gevoel dat ik nu op een kantelpunt sta om mijn gehele uitrusting en indien de huidige technologie er reeds staat om mijn huidige uitrusting te ruilen voor een compacter formaat. Het vervelende is dat ik natuurlijk wel helemaal gewend ben aan de mogelijkheden, snelheid en kwaliteit van mijn huidige camera. Ik zou graag een compactcamera hebben met de opties en de kwaliteit van mijn huidige spiegelreflex (de optie om lenzen te wisselen mag blijven bestaan maar is geen vereiste).

    Mijn vraag is niet wat jullie zouden doen!
    Ik zou hier graag van de leden die ook een overstap naar een compactere oplossing hebben gemaakt, willen weten naar welke alternatieven met voor en nadelen er is gegrepen.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

    Beste Moris,

    been there, done just that.
    Mijn 5D II met zware lenzen achtergelaten (verkocht dus) voor een Fuji X-E2 met een 18-55 2.8-4 OIS lens. Prachtige lens, veel mogelijkheden, dank zij de firmware updates ook goeie AF (en beter in zich deze herfst). Daar zijn wat lenzen bij gekomen (zie handtekening).
    De 55-200 is zeer goed (jij hebt daar blijkbaar nood aan, ik niet).
    Macro blijft een (relatief) probleem. Er is de 60mm 2.4 van Fuji, maar dat is geen 1:1. Er is de 50mm Touit van Zeiss (wel 1:1) en er is een 120mm F2 onderweg van Fuji (maar helaas nog steeds onderweg).
    Het gigantische voordeel blijft qua gewicht, tenzij je naar een 50-140 2.8 gaat (toch wel een zware/lompe combinatie) maar er is een 18-135 die zeer goed is.

    Het grote voordeel voor mij van de X-E2 is dat ik nu wel volledig manueel werk, zeer goed in de hoge iso (tot 1600 en meer zonder probleem) excellente prime's, en een continue ondersteuning en nieuwe feature's door firmware updates.

    Als rug-patient kan ik dit aanraden.
    Is een DSLR nog steeds beter op dit moment? Ja, ongetwijfeld, maar de X-T1 met de laatste firmware is zeer dicht aan het naderen. (en de X-E2 zou die ook krijgen in de herfst).
    Het verschil? Gewicht en compactheid.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

      De Panasonic FZ1000 is een veelzijdige bridge camera, goed om je DSLR te vervangen.
      Ik heb dit gedaan en anderen ook. Niemand die het zich beklaagd.
      Op dit forum loopt een thread over FZ1000, eens nalezen. De meesten zijn heel tevreden
      over deze camera.
      Rudi

      Comment


      • #4
        Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

        Hello Moris,

        een compact alternatief van spiegelreflex is µFT Olympus/Panasonic.Grote selectie van cameras en lenzen.
        Greets Carsten
        It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
        (Duke Ellington)

        Comment


        • #5
          Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

          Ik kan niet zeggen dat ik mijn dslr volledig vervangen heb, maar wel op dagelijks vlak. Hier ligt nu de panasonic fz1000 en hij wordt heel veel gebruikt en telkens ben ik onder de indruk van zijn prestaties.
          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

          Comment


          • #6
            Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

            Fijn om lezen dat de techniek bij zowel de systeem als compactcamera's er behoorlijk is op vooruit gegaan en er toch al wat leden zijn die deze camera's als 2de of als hoofdcamera gebruiken

            De Panasonic FZ1000 heeft een 1-inch 20,1 megapixel MOS-sensor, dit is wel iets om mee in overweging te nemen.
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

              Ik werk met beide systemen en velen ten spijt msschien toch de volgende opmerking.
              1) de Fuji X-T1 is een schitterend kompact toestel en als allrounder de top !
              Maar
              2) Mijn DSLR is en blijft het werkpaard hoe spijtig ik het moet zeggen. 't Is een olifant van een bak, maar qua prestaties op zowel ISO, ruis, en snelheid niet te overtreffen. Ook de kwaliteit is er naar.

              Heb een trip achter de rug van enkele dagen. Eerste met de Fuji gedaan.
              Per dag kwam ik gemiddeld aan 7 batterijen en dat is echt niet te doen ... Mijn dagen waren er wel die om 7 uur begonnen en in het beste geval om 11 stopten ... 3 acculaders mee waarvan 2 dubbele... Sorry, maar zo gaat het echt niet.
              De Nikon, daar kwam ik met één accu de volledige dag mee rond, indien ik lifeview gebruikte had ik er een tweede nodig.

              De Fuji geef te kennen dat de batterijen plots nog 1 blokje hebben en dan bij de volgende foto rood om de volgende foto de mist in te sturen ... Vervelens toe.
              De DSLR gaf bij één blokje me nog ruimschoots een 30-tal foto's

              En er zijn nog verschillen Pro en COntra voor beide toestellen, maar ze zijn elkaars gelijke niet.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                Moris,

                Hier ook de ervaringen van iemand die beide systemen naast elkaar gebruikt ...

                Ik was een Canon Full Frame gebruiker met L-glas (5DmKII).
                Vorig jaar maakte ik de overstap naar Fuji - na een grondige studie van het gamma systeemcamera's. Ik verkocht al mijn Canon materiaal.

                Een body is één, lenzen is een ander paar mouwen.
                Uiteindelijk belandde ik bij Fuji - meer specifiek de X-T1 en een aantal lenzen waarvan de meest gebruikte mijn allround 18-135mm is en de 35mm f1.4.
                Ook de Samyang 10mm f2.8 gebruik ik geregeld.

                Voor de vakanties kocht is er een Fuji X-E2 bij. Compact en nog kleiner als de X-T1 (met batterijgrip). De combinatie X-E2 + Fuji 18-135 werd dé vakantiecombinatie bij uitstek.

                Na iets meer dan een jaar bleken een aantal opdrachten/reeksen toch moeilijk(er) uit te voeren met de Fuji's.
                Denk hierbij aan actiefotografie en opdrachten/reeksen waar je redelijk wat tele nodig hebt.

                En dus kocht ik - ook weer na lang studeerwerk - er een Nikon D7200 bij met Nikon 18-140mm en Tamron 70-300mm VR.
                Geen FF meer dus, maar een DX (cropcamera) van Nikon.

                Er ging voor mij een nieuwe wereld open - die van Nikon ...
                Oerdegelijk, snel, schitterend van beeldkwaliteit ...

                Onlangs verkocht ik mijn Fuji X-E2 en schafte als vervanger een Nikon D5200 met Nikon 18-105mm aan. Een ietsje groter dan de Fuji maar ook nog erg compact in vergelijking met de D7200 met baterijgrip.

                En wat is nu mijn conclusie?
                Qua beeldkwaliteit is de Fuji schitterend. Als ik "moeilijke" foto's moet maken, met hoge ISO of erg contrastrijk, dan is de X-T1 van Fuji de onbetwistbare topper.
                Na de update van de firmware naar versie 4.0 is ook de autofocus op een zeer aanvaardbaar niveau gekomen - wat daarvoor wel eens te wensen overliet.
                Het batterijverbruik van een systeemcamera ligt vele malen hoger dat van een DSLR. Dus, 5 reservebatterijen voor de X-T1 is geen overbodige luxe (ongeveer 300 foto's per batterij)

                De Nikon D7200 maakt ongeveer 1800 foto's met 1 batterij, de Nikon D5200 een ietsje minder denk ik, maar ik heb nog steeds geen lege batterij gehad tot nu toe ...

                Mijn werkpaard voor alle dagen en nog wat is nu de Nikon D5200 geworden - meestal met de Nikon 18-140mm lens die voor mij een optimaal bereik heeft.

                Systeemcamera's zijn schitterende camera's tegenwoordig met schitterende beeldkwaliteit en dito gebruiksgemak.
                Ook het arsenaal lenzen is zeer uitgebreid.
                Doen dus, als je denkt dat dat het juiste is ...

                Maar den Nikon D5200 (of vergelijkbare Canon) is niet veel groter dan een systeemcamera ...

                Succes met je keuze ...
                Hier staan héél veel Fuji-foto's:
                https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/

                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                  The recente Nikon D5500 is nog kleiner en lichter dan de D5200.
                  Rudi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                    Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                    The recente Nikon D5500 is nog kleiner en lichter dan de D5200.
                    Rudi
                    De EOS 100D ook,toestel is niet zo belangrijk,maar de lenzen.
                    Greets Carsten
                    It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                    (Duke Ellington)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                      Oorspronkelijk geplaatst door caprinz Bekijk bericht
                      De EOS 100D ook,toestel is niet zo belangrijk,maar de lenzen.
                      De lenzen zijn natuurlijk heel belangrijk. Maar een slechte camera met goede lenzen, zal ook niet het
                      verwachte resultaat geven.
                      Alhoewel, echt slechte camera's zijn nog moeilijk te vinden, denk ik.
                      Rudi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                        Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                        Alhoewel, echt slechte camera's zijn nog moeilijk te vinden, denk ik.
                        DAN moet ge pas uw best doen. :-)

                        Maar er is ergonomie (te veel knopjes...te is nooit goed) en de wijze waarop je een camera gaat inzetten. Een 'alleskunner' heeft zijn zwakke punten, een DSLR ook, een systeemcamera ook.
                        En vergeet de zwakke punten van de fotograaf niet, maar wie durft dit van zichzelf toegeven?
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          Ik werk met beide systemen en velen ten spijt msschien toch de volgende opmerking.
                          1) de Fuji X-T1 is een schitterend kompact toestel en als allrounder de top !
                          Maar
                          2) Mijn DSLR is en blijft het werkpaard hoe spijtig ik het moet zeggen. 't Is een olifant van een bak, maar qua prestaties op zowel ISO, ruis, en snelheid niet te overtreffen. Ook de kwaliteit is er naar.

                          Heb een trip achter de rug van enkele dagen. Eerste met de Fuji gedaan.
                          Per dag kwam ik gemiddeld aan 7 batterijen en dat is echt niet te doen ... Mijn dagen waren er wel die om 7 uur begonnen en in het beste geval om 11 stopten ... 3 acculaders mee waarvan 2 dubbele... Sorry, maar zo gaat het echt niet.
                          De Nikon, daar kwam ik met één accu de volledige dag mee rond, indien ik lifeview gebruikte had ik er een tweede nodig.

                          De Fuji geef te kennen dat de batterijen plots nog 1 blokje hebben en dan bij de volgende foto rood om de volgende foto de mist in te sturen ... Vervelens toe.
                          De DSLR gaf bij één blokje me nog ruimschoots een 30-tal foto's

                          En er zijn nog verschillen Pro en COntra voor beide toestellen, maar ze zijn elkaars gelijke niet.
                          Ik vind van mezelf dat ik al een intensief amateur-fotograaf ben.. Maar 7 accu's aan 300-350 shots = 2100
                          Daar kom ik nooit aan... En velen onder ons ook niet.
                          Dit argument van jou is dan puur persoonlijk.
                          Zelf doe ik met de Fuji X-T10 een hele dag meestal... (met de 23 1.4 die geen IS heeft)
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Ik vind van mezelf dat ik al een intensief amateur-fotograaf ben.. Maar 7 accu's aan 300-350 shots = 2100
                            Daar kom ik nooit aan... En velen onder ons ook niet.
                            Dit argument van jou is dan puur persoonlijk.
                            Zelf doe ik met de Fuji X-T10 een hele dag meestal... (met de 23 1.4 die geen IS heeft)
                            Je berekening klopt niet. Ik heb die dag 232 foto's genomen. Het heeft vooral te maken met de omgeving, type foto's, ... Ik kan je zegen dat die accuutjes gloeiend heet stonden ...
                            En inderdaad, gebruik toestel, accu's, lenzen, instellingen zijn puur persoonlijk. Is trouwens voor iedereen zo.
                            Er was een tweede persoon mee met ook Fuji, die heeft er maar 6 gebruikt, maar toch zes ...
                            Ook de kwaliteit van de accu's is belangrijk.
                            Ik wou het enkel opgeven als een ervaring. Het is geen evangelie, maar was wel realiteit en natuurlijk ook niet iedere dag. En raar, ik had er voor die dag op stukken minder gerekend.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                              Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht

                              Maar den Nikon D5200 (of vergelijkbare Canon) is niet veel groter dan een systeemcamera ...


                              Jaja
                              De Nikon D5200 is één van de kleinste DSLR camera''s... De APS lenzen blijven even groot.
                              In vergelijking met de kleinere M43 camera's is zelfs een Nikon D5200 een groot monster... En al zeker als je bijhorende lenzen er bij rekent.
                              De lenzen voor M43 zijn zo goed dat ze zeker niet moeten onder doen voor Canon/Nikon .. Soms zelfs beter.
                              Als je een klein systeem wil met zeer goede beeldkwaliteit dan blijft M43 de beste keuze.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X