Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkleurde pixels bij lange belichting (Nikon D610)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verkleurde pixels bij lange belichting (Nikon D610)

    Hallo,

    Ik zit met volgend probleem;

    Dit weekend voor het eerst enkele foto's gemaakt met belichtingen langer dan 30sec. Hierbij viel me op dat bij deze lange belichtingen er over het gehele beeld verkleurde pixels te zien zijn bij weergave op ware grootte.
    Hieronder een uitsnede op 100% zoom van een deel beeld waarop dit het duidelijkst te zien is. Kan er iemand me zeggen hoe dit te verhelpen valt? Is dit een probleem met de sensor of een instelling?

    EXIF: D610 | f/11 | 256sec. | 17mm



    een nog grotere uitsnit is te zien via : http://i1159.photobucket.com/albums/...ps3heunzri.jpg


    Alvast bedankt voor de hulp.
    Mvg,
    Wim
    Last edited by wdk; 13 juli 2015, 08:18. Reden: typfout
    Nikon D610 - Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5 - Nikkor 50mm f/1.8 - Nikkor 80-200mm f/2.8 ED - Nikkor 105mm f/2.8 micro
    500px.com/wimdekoster

  • #2
    Re: Verkleurde pixels bij lange belichting (Nikon D610)

    Er is een 'Long exposure noise reduction' instelling - staat dat aangeschakeld? De camera maakt dan een tweede opname die even lang duurt, maar met gesloten sluiter, puur om de sensorruis op te meten. Vervolgens worden die data gebruikt om in de echte opname de ruis weg te werken.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Verkleurde pixels bij lange belichting (Nikon D610)

      Staat uw NR voor lange belichting op ?

      Comment


      • #4
        Re: Verkleurde pixels bij lange belichting (Nikon D610)

        Deze staat niet op voor zover ik weet, ik krijg direct na het dichtgaan van de sluiter mijn beeld te zien en moet niet nog eens zolang wachten.
        Vanaf welke sluitertijd moet die NR normaal opstaan? Is het normaal dat er zoveel van deze 'ruis' te zien is?

        Kan deze ruis enkel 'in camera' weggewerkt worden? Ik kan me voorstellen dat dit onhandig is voor mensen die met ND filters werken om minutenlange belichtingen te bekomen, zij moeten dan nog eens extra lang wachten tussen de foto's in...
        Nikon D610 - Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5 - Nikkor 50mm f/1.8 - Nikkor 80-200mm f/2.8 ED - Nikkor 105mm f/2.8 micro
        500px.com/wimdekoster

        Comment


        • #5
          Re: Verkleurde pixels bij lange belichting (Nikon D610)

          Op mijn Nikon's vroeger stond dit gewoon constant aan. De camera doet dan de rest wel.
          Voor Nikon gaat dit voor seconden lange tijden (8sec). Iets wat de meeste zelden gebruiken.

          Comment


          • #6
            Re: Verkleurde pixels bij lange belichting (Nikon D610)

            OK ik zal dit eens aanzetten. Bedankt iedereen voor de hulp!

            Zijn er mensen (die vaak met lange sluitertijden werken) die dit probleem op een andere manier dan met lange sluitertijd ruisreductie oplossen?
            Nikon D610 - Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5 - Nikkor 50mm f/1.8 - Nikkor 80-200mm f/2.8 ED - Nikkor 105mm f/2.8 micro
            500px.com/wimdekoster

            Comment


            • #7
              Re: Verkleurde pixels bij lange belichting (Nikon D610)

              Oorspronkelijk geplaatst door wdk Bekijk bericht
              OK ik zal dit eens aanzetten. Bedankt iedereen voor de hulp!

              Zijn er mensen (die vaak met lange sluitertijden werken) die dit probleem op een andere manier dan met lange sluitertijd ruisreductie oplossen?
              Nikon zet dat daar speciaal op om het fenomeen te voorkomen.
              Je moet het ook vanaf de bron elemineren.
              De camera meet op langere sluitertijden waar dat die pixels zich bevinden om ze aan te passen/mappen tijdens de opname.

              Je kan dat vergelijken met 'n ref-shot met stof op sensor die via de software wordt gecompenseerd via je PC.
              Er kan echter nog stof bijkomen die niet in die ref-shot zitten.
              Hier gebeurt praktisch hetzelfde in de camera, in real time door de camera software.

              Comment


              • #8
                Re: Verkleurde pixels bij lange belichting (Nikon D610)

                Zoals w00ha zegt, voordat je je eerste long exposure shot maakt (of mogelijks net na de eerste, zodat je de tijd kent) , maak je een "dark frame" shot : cap op de lens, en je zoeker ook afdekken !
                Nadien eens "dark frame" herhalen om de +- 10 a 15 frames. (pixels kunnen wijzigen)
                Dan op de computer met PS (of zo) elk van de fotos combineren met een dark frame.

                Comment

                Working...
                X